سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



درمان های مختلف طب سنتی برای آپنه خواب


56445

اگر برای رفع خر و پف می خواهید از طب سنتی کمک بگیرید بهتر است نگاهی به این مطلب بیندازید متخصصین این طب روش های درمانی مختلفی در این زمینه به شما پیشنهاد میدهند عوامل زیادی مانند مشکلات تنفسی،چاقی و مشکلات روحی از عوامل زمینه ساز برای خرو پف هستند

دکتر محمود بابائیان با بیان اینکه خروپف و خرخر کردن (Snoring) شکایت شایعی است که در تمامی سنین به ویژه در کودکان و افراد میانسال چاق مشاهده می‌شود، اظهار کرد: این حالت عبارت است از تنفس با صدا در هنگام خواب که ممکن است علامتی برای یک نارسایی جدی تر به نام وقفه‏ تنفسی در خواب (sleep apnea) باشد.

وی با اشاره به اینکه این عارضه یک عامل خطر برای بیماری‌های ایسکیمی قلب، سکته و افزایش فشارخون است، افزود: اختلال وقفه تنفسی هنگام خواب ممکن است با برخی مشکلات مانند خستگی، افسردگی، خشکی دهان، خواب آلودگی، تحریک پذیری، بی قراری، کاهش توجه، افت تحصیلی، تکرر ادرار در موقع شب و ناتوانی جنسی همراه شود، بنابراین بررسی و درمان اختلالات خواب در این موارد بسیار با اهمیت است.

این پزشک طب سنتی ادامه داد: علل مختلفی می‌تواند موجب عارضه خروپف شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل چاقی و اضافه وزن شدید، مصرف داروهای خواب آور، مصرف الکل، بیماری‌های ریوی ناشی از مصرف دخانیات، اختلالات ساختمانی فک و صورت و بزرگی لوزه‌ها (به ویژه در کودکان)، آلرژی‌های تنفسی و سرماخوردگی‌های شدید است.

بابائیان با اشاره به اینکه برای تشخیص این اختلال مهم‌ترین موضوع گرفتن شرح حال دقیق از بیمار و افراد خانواده است، خاطر نشان کرد: برای یافتن علل مختلف علاوه بر بررسی اختلالات مربوط به چاقی، افزایش قند خون و چربی‌های خون، گاهی نیاز به استفاده از وسایل تشخیصی مختلف مانند آندوسکوپی بینی و حلق و یا عکس‏برداری با اشعه X و یا سی تی اسکن سر و گردن ضروری است.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی ایران دارای قدمت 10 هزار ساله است و دانشمندان بزرگ و بنامی همچون ابن‌سینا، رازی، ابوالحسن طبری و سید اسماعیل جرجانی را به جهان معرفی کرده است، تصریح کرد: طب سنتی ایران در زمینه بیماری‌های تنفسی دارای تجربیات ذی قیمت مکتوب و شفاهی است.

این مدرس طب سنتی خاطر نشان کرد: یکی از اختلالات مهم در بیماری‌های دستگاه تنفس از دیدگاه طب سنتی ایران خرخر کردن است که علامت تنفسی مهمی همراه با بیماری‌های مختلفی مانند اختلالات مزاجی غیر طبیعی، انسداد بینی ناشی از علل مختلف، اختلالات کام نرم و دهان، بیماری‌های تنفسی مختلف و انواع خناق‌ها، اختلالات دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه و پرخوری، مقدمه برخی اختلالات عصبی مانند صرع، سکته‌های ناشی از افزایش خلط خون و بلغم و گاهی بد خوابیدن است.

بابائیان با بیان اینکه از دیدگاه طب سنتی ایران علت خرخر کردن در کودکان علاوه بر علل فوق می‌تواند ناشی از وجود رطوبت اضافی در بافت‌های سر و گردن آن‌ها باشد، ادامه داد: همچنین با توجه به شیوع بیشتر این حالت در افراد چاق به نظر می‌رسد از نظر اختلال مزاجی، اختلالات سرد و تر غیر طبیعی در ایجاد این عارضه نقش بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: اختلال سوءمزاج سرد و تر به طور معمول همراه با شکایات مانند کسالت در حرکت و رفتار، احساس سنگینی بدن، افزایش بزاق دهان، افزایش اشتها، احساس مزه ترش در دهان، آروغ ترش، نفخ، تغییرات متناوب مدفوع از شل بودن تا یبوست و صدای شکم و برخی علایم دیگر است.

این پزشک طب سنتی به درمان خرخر کردن اشاره کرد و گفت: جهت درمان عارضه خرخر کردن و خروپف بسته به شدت آن از توصیه‌های ساده مراقبتی و تغییر سبک زندگی تا درمان‌های پیشرفته دارویی و جراحی استفاده می‌شود.

بابائیان با بیان اینکه در صورت اضافه وزن باید وزن با دستورات غذایی و ورزش مناسب کم شود، افزود: از مصرف داروهای خواب آورو الکل خودداری، مصرف هر گونه دخانیات (سیگار و قلیان) توسط بیمار و خویشاوندان نزدیک قطع و از برخورد با مواد حساسیت زا مختلف شامل مواد غذایی، پوشاک و گرد و غبار موجود در هوا پیشگیری شود.

وی ادامه داد: از موارد مهم دیگر عدم مصرف غذای سنگین و خودداری از نوشیدن نوشابه قبل از خواب است. از توصیه‌های مهم برای کاهش علایم و عوارض، پاک کردن و شستشوی حلق و بینی قبل از خواب، خوابیدن به پهلو، قرار دادن سر و سینه کمی بالاتر (حالت 30 درجه بالاتر) است. خشکی هوا یکی از علل خرخر کردن است که استفاده از بخور سرد برای رفع آن توصیه می‌شود.

این مدرس طب سنتی با اشاره به اینکه علاوه بر انجام توصیه‌های فوق از دیدگاه طب سنتی ایران درمان اختلالات گوارشی مختلف نیز ضروری است، اضافه کرد: در صورت بزرگی لوزه‏ ها در بینی و حلق می‌توان از داروهای غرغره‏ با خاصیت جمع و کوچک کننده لوزه‏ ها مانند برگ مورد، جفت بلوط و پودر مازو به عنوان داروی غرغره استفاده کرد. در صورت لزوم از انفیه در بینی جهت ایجاد عطسه با توجه به مزاج افراد مانند روغن‏های گرم مزاج برای مزاج سرد و روغن‏های سرد مزاج جهت افراد مزاج گرم استفاده شود. البته این در صورتی است که عروق سر، صورت و بینی حساس و شکننده نباشد که تشخیص آن با پزشک است.

بابائیان با اشاره به اینکه در موارد سرماخوردگی و آلرژی‌ها می‌توان از محلول دهان شویه یک قطره اسانس نعنا در یک لیوان آب سرد استفاده کرد، گفت: لازم به تذکر است که این دهان شویه موقتی است و تنها جهت غرغره دهان بوده و نباید بلعیده شود.

وی ادامه داد: در موارد افزایش رطوبت در بافت‌های سر و گردن اطفال، از نکات مهم مورد توجه در درمان توجه به شیر مادر و اصلاح وضعیت مزاجی مادر است. استفاده از مخلوط آب عسل گرم به صورت آرام آرام، چرب کردن پشت گوش‌ها و حلق و دست و پا با روغن زیتون، پرهیز از هوای سرد و آب سرد از روش‌های درمانی مورد توجه است.

 (ایسنا)


ویدیو مرتبط :
سید حسن ضیایی - درمان خواب سنگین و خواب آلودگی در طب سنتی