تولید کامپوزیت‌های فلزی پلیمری برای ماهیچه‌های مصنوعی در کشور


کامپوزیت‌های فلزی پلیمری یونی (IPMC) برای استفاده به عنوان ماهیچه‌های مصنوعی توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد ساخته شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این کامپوزیت‌ها توسط تیم تحقیقاتی فناوری‌های نوین در مهندسی پزشکی متشکل از دکتر نادیا نقوی، استادیار گروه آموزشی مهندسی برق و دکتر محمد میمندی نژاد، دانشیار گروه آموزشی مهندسی برق و مهندس محسن عنابستانی، دانشجوی مقطع دکترای مهندسی برق ساخته شده است.

دکتر نقوی، سرپرست تیم تحقیقاتی فناوری‌های نوین با اشاره به اینکه کامپوزیت‌های فلزی پلیمری یونی (IPMC) مواد هوشمند جدیدی هستند، گفت: این کامپوزیت‌ها در پاسخ به ولتاژ اعمالی با دامنه کم، دچار تغییر شکل و خمش مکانیکی بزرگی می‌­شوند.

وی ادامه داد: اگر یک تغییر شکل یا خمش مکانیکی در آن‌ها ایجاد شود، متناسب با میزان خمش ایجاد شده، ولتاژ الکتریکی در بین الکترودهای سطح آن‌ها تولید می‌­شود.

نقوی مهترین ویژگی کامپوزیت‌های تولید شده را توانایی شبیه‌سازی عملکرد ماهیچه‌های بیولوژیکی دانست و اظهار کرد: از این نظر در زمینه‌های مرتبط با مهندسی پزشکی شامل کاربردهای متنوعی خواهند بود.

استادیار گروه آموزشی مهندسی برق با بیان اینکه در حال حاضر این مواد در خارج از ایران تولید می‌شود، یادآور شد: در طول سه سال گذشته این تیم تحقیقاتی با استفاده از نمونه‌هایی که از خارج از کشور تهیه شده است، به تحقیقات گسترده‌ای در حوزه بررسی رفتار این مواد و کاربردهای متنوع آن در حوزه پزشکی پرداخته است.

وی با تاکید بر اهمیت بومی‌سازی دانش تولید این مواد، عنوان کرد: نتایج آزمایش‌های انجام شده روی آنها حاکی از موفقیت آمیز بودن تولید و همچنین کاهش هزینه‌های تولید این مواد بوده است.

نقوی هدف از انجام این طرح را ارائه راهکارهایی برای بهبود ساختاری این مواد و همچنین توسعه کاربردهای IPMC در حوزه مهندسی پزشکی دانست.

بر اساس این گزارش، تیم تحقیقاتی فناوری‌های نوین در مهندسی پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برای در اختیار گذاشتن این مواد برای مراکز تحقیقاتی و صنعتی اعلام آمادگی کرده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تولید ماهیچه مصنوعی قدرتمند از پلیمر نخ ماهیگیری