سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شرکت یک میلیون و 870 هزار دانش‌آموز پایه‌های هفتم و هشتم در طرح کاشف/ تهیه کارنامه کارآفرینی برای محصلان


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نشست خبری طرح کاشف (کارآفرینان شایسته فردا) امروز با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه و حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در سازمان دانش‌آموزی کشور برگزار شد.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه سال گذشته در چنین جلسه‌ای موضوع کارآفرینی و برنامه‌های آموزش و پرروش را اعلام کردیم، امروز گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه را بیان می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است در افق 1404 به اهدافی در خصوص توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنیم، کلید آن کارآفرینی است و در همه اسناد بالادستی نیز به آن تأکید فراوان شده است؛ در سند چشم‌انداز، سند ابلاغی مقام معظم رهبری و بحث اقتصاد مقاومتی و نیز ابلاغیه سند ششم نیز به این موضوع تأکید شده است.

زرافشان افزود: در سند تحول به موضوع کارآفرینی پرداخته و وزارت آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد کارآفرینی مکلف کرده است تا به این موضوع بپردازد و برنامه جامعی در آموزش و پرورش تهیه کرده‌ایم که همه بخش‌ها تکالیفی دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اولین اقدام، تشکیل دبیرخانه ملی در سطح وزارت آموزش و پرورش است که تشکیل شده و برنامه جامع کارآفرینی را تهیه کرده است و ذیل این دبیرخانه، کارگروه‌های تخصصی نیز ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی تفاهم‌نامه با دانشکده کارآفرینی، این موضوع است تا پشتوانه حرکتی آموزش و پرورش باشد، افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که دانشکده کارآفرینی نیز نماینده رسمی دیده‌بان کارآفرینی جهان در ایران است.

زرافشان گفت: از جمله برنامه‌هایی که در تفاهم‌نامه آمده است پایش کارآفرینی دانش‌آموزان تحت عنوان کاشف است که امسال برای پایه هفتم و هشتم این پایش کارآفرینی را اجرا کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شاخص‌های کارآفرینی ایران استخراج شده به شکل علمی تطبیق شده و ملاک خوبی برای سنجش است، گفت: این کار بزرگ برای یک میلیون و 870 هزار دانش‌آموز از سراسر کشور و معلمان و مدیران برگزار شد که نتیجه آن در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ابتدا برای هر دانش‌آموز یک کارنامه 14 صفحه‌ای در محورهای کارآفرینی تهیه کرده‌ایم که آن در حوزه ریسک‌پذیری، تفکر خلاق و سایر حوزه‌ها بررسی می‌کند و دانش‌آموزان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشکده کارآفرینی و نیز kaashef.ir از نتایج آزمون مطلع شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از محیط‌های حمایت‌کننده از کارآفرینی، محیط خانواده است و توصیه‌نامه‌ای برای اولیاء در نظر گرفته شده تا چه اقداماتی انجام دهند تا دانش‌آموز رشد بیشتری در کارآفرینی داشته باشد.

وی اضافه کرد: گزارشی در سطح مدرسه برای مدیر و نیز یک گزارش برای سطح منطقه تهیه می‌شود و در سطح استان‌ها به لحاظ شاخص‌های کارآفرینی تعیین وضعیت می‌شوند و گزارش ملی نیز تهیه می‌شود.

* ویژگی‌های کارآفرینی در دختران قوی‌تر از دانش‌آموزان پسر است

زرافشان با بیان اینکه ویژگی‌های کارآفرینی در دختران قوی‌تر از دانش‌آموزان پسر است گفت: با همکاری دانشگاه کارآفرینی، باشگاه کارآفرینی ایجاد شده و سایتی آماده شده است و هدف از ایجاد سایت و باشگاه کارآفرینی، ایجاد شبکه کارآفرینی دانش‌آموزی است تا آنها تجربیات خود را در اختیار یکدیگر بگذارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه در این سایت بر اساس نتایج آزمون، دو دوره کارآفرینی مجازی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، افزود: استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای توسعه کارآفرینی از این طریق انجام می‌شود.

وی اقدام دیگری که در حال انجام است را برنامه تربیت مربیان کارآفرین برشمرد و گفت: این اقدام با معرفی 4 نفر از هر منطقه در کشور شروع شده و از بین آنها ارزیابی شده و ویژگی کارآفرینی انجام شده است و نفرات برتر به عنوان مربی انتخاب می‌شوند.

زرافشان تصریح کرد: ارزیابی در بین 2800 نفر از معلمان و دبیران انجام می‌شود و از بین آنها افرادی که ویژگی آنها بالاتر است به عنوان مربی انتخاب می‌شود و بعد از آن، بخشی در دوره‌ای حضوری و غیرحضوری شرکت می‌کنند و به مناطق و استان‌های خود رفته تا دانش‌آموزان خود را مورد پشتیبانی قرار دهند.

* راه‌اندازی فضای مجازی کسب و کار دانش‌آموزی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: مطالعه اولیه برای راه‌اندازی فضای مجازی کسب و کار دانش‌آموزی، کار دیگری است که در حال بررسی آن هستیم تا بتوانیم فضای مجازی کسب و کار برای دانش‌آموزان را فراهم کنیم تا آنها تولیدات خود را عرضه و به فروش برسانند و کسب تجربه عملی، قبل از پایان تحصیل داشته باشند.

وی افزود: در گسترش فرهنگ کارآفرینی با مشارکت دانشکده کارآفرینی و انتشارات مدرسه، بسته‌های آموزشی تهیه شده و در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار خواهد گرفت که مبتنی بر ویژگی‌های کارآفرینی است.

زرافشان گفت: تا قبل از راه‌اندازی کسب و کار مجازی، اقدام به بازارچه‌های فروش تولیدات دانش‌آموزی کرده‌ایم و دو اقدام توسعه برنامه آموزشی همراه با تولیدات در هنرستان‌های کاردانش و نیز عرضه و فروش تولیدات است و دانش‌آموزان با عرضه محصولات خود به فروش آنها می پردازند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اقدام دیگر توسعه برنامه خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی است، گفت: با برنامه‌های آموزشی، آنان را به سمت یادگیری و تولید می‌بریم و با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای، وزارت جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش، این مدارس تحت پوشش قرار گرفتند و آموزش و پرورش صرفا به آموزش کارآفرینی نمی‌پردازد بلکه کارآفرینی را به عنوان مهارت و شایستگی رشد می‌دهد.

زرافشان درخصوص طرح پایش کارآفرینی با بیان اینکه دانش‌آموزان هفتم و هشتم تحت پوشش قرار گرفته و یک میلیون و 870 دانش‌آموز در این طرح شرکت کرده‌اند، گفت: در شاخه کاردانش نیز از 20 سال قبل درس کارآفرینی را به مجموعه دروس کاردانش اضافه کرده‌ایم و وزارت آموزش و پرورش اولین دستگاه درخصوص کارآفرینی بوده است.

وی درخصوص رتبه‌بندی استان‌ها در طرح کاشف گفت: کارنامه طرح کاشف را از سطح دانش‌آموز، ولی دانش‌آموز، منطقه، استان و کشور استخراج می‌کنیم و نتایج را به استان‌ها منعکس می‌کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این آزمون شبیه آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز است و این پایش و خط ارزیابی برای تعیین رتبه رقابتی استان‌ها نیست بلکه اعلام بازخورد از ارزیابی است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ویدئو آموزشی دانش آموز: علی سلیمانی - پایه هشتم