سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مخالفت جبهه النصره با مذاکره با اسد؛ نتیجه نشست ریاض چه بود؟


مخالفت جبهه النصره با مذاکره با اسد؛ نتیجه نشست ریاض چه بود؟

دیپلماسی ایرانی/ متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

ابو محمد الجولانی، رهبر جبهه النصره نتیجه این مذاکرات را رد کرد و آن را توطئه نامید و شورشیان را به خیانت متهم کرد. جولانی گفت که مخالفان تحت فشار بین‌المللی با یکدیگر ملاقات کردند.
شاخه القاعده در سوریه با نتیجه نشست مخالفان که در آن با مذاکره با بشار اسد موافقت شد، مخالفت کرد. روسیه هم جمع شدن این مخالفان در عربستان سعودی به عنوان نمایندگان راستین سوریه را محکوم کرد. در جدیدترین تحول قرار است جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده روز سه شنبه با همتای روسش در مسکو دیدار کند و اقدامی جدید برای پیشبرد طرح صلح با هدف پایان دادن به پنج سال درگیری های سوریه انجام دهند.
در آستانه پیشبرد این وظیفه دشوار، حداقل 16 نفر در شهر حمص سوریه توسط حمله ای که داعش مسئولیت آن را پذیرفت، کشته شدند. جلسه مسکو بر پایه مذاکرات ماه گذشته در وین و نشست بی سابقه دو روزه مخالفان سیاسی و مسلح سوری در ریاض، صورت خواهد گرفت. در این جلسه دو روزه بر سر مذاکره با حکومت اسد موافقت شد اما بر این نکته تاکید شد که رئیس جمهور باید در آغاز هرگونه گذار سیاسی استعفا دهد.
اما ابو محمد الجولانی، رهبر جبهه النصره نتیجه این مذاکرات را رد کرد و آن را توطئه نامید و شورشیان را به خیانت متهم کرد. رهبر شاخه القاعده در سوریه در مصاحبه با تلویزیون اورینت نیوز متعلق به مخالفان سوری که در دبی مستقر است، گفت: «این یک توطئه است، نه یک کنفرانس. چنین نشست هایی باید جمع شود.» جولانی گفت که مخالفان تحت فشار بین المللی با یکدیگر ملاقات کردند، اما هشدار داد که حتی اگر آنها به توافق برسند «قدرت اجرایی کردن آن را نخواهند داشت.»
روسیه، متحد کلیدی اسد هم با مذاکرات عربستان مخالفت کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: «ما نمی توانیم با تلاش های گروهی که در ریاض گردهم آمدند تا نمایندگی کل مخالفان سوریه را در انحصار خود داشته باشند، موافقت کنیم.»
لاوروف صحبتی درباره چگونگی برگزاری نشست 17 کشور گروه بین المللی حمایت از سوریه که روز جمعه در نیویورک برگزار می شود، انجام نداد. این نشست که مورد حمایت سازمان ملل قرار دارد، پس از مذاکرات وین و پیشبرد طرح های آتش بس در منازعه سوریه برگزار می شود.
مسکو همچنین به خاطر خروج کردها از مذاکرات عربستان و غیبت «مخالفان سوری وطن پرست» که از سوی حکومت دمشق تحمل می شوند، با نشست ریاض مخالفت کرده است. موضع روسیه منجر به دشوار شدن کار کری در مسکو شده است، به ویژه آن که وی پس از استقبال از نشست ریاض گفت: «اقدامات دشواری پیش رو باقی مانده است.»
در حالی که نشانه هایی از پیچیدگی روابط میان ایالات متحده و روسیه وجود دارد، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده که کری با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هم ملاقات خواهد داشت، اما کرملین هنوز این خبر را تایید نکرده است. نشست ریاض پس از آن برگزار شد که دیپلمات های کشورهای حامی و مخالف حکومت اسد در ماه گذشته با نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری سوریه موافقت کردند. در این نقشه راه بر سر تشکیل دولت انتقالی در ظرف شش ماه و برگزاری انتخابات پس از 18 ماه و برگزاری مذاکرات میان مخالفان و دولت تا اول ژانویه توافق شد.
احرار الشام، متحد جبهه النصره هم روز چهارشنبه در آغاز مذاکرات سعودی از آن خارج شد. با این حال منابع مطلع درون مذاکرات و دیپلمات های غربی می گویند احرار الشام توافق مخالفان را امضا کرده است، اما نمی توان به سرعت این خبر را تایید کرد.
درگیری های سوریه در مارس 2011 آغاز شد و منجر به ظهور شورشیان میانه رو و البته افراط گرایانی همچون داعش که قسمت هایی از خاک سوریه و عراق را تصرف و اعلام خلافت کرده، شده است. حملات هوایی روسیه یک سال پس از حملات ائتلاف ایالات متحده علیه داعش آغاز شده و پس از حملات تروریستی پاریس بر شدت آن افزوده شده است.
از لحاظ میدانی، داعش پشت حمله روز شنبه به نزدیکی یک بیمارستان در منطقه علوی نشین در مرکز حمص بود. مقامات محلی و گروه های ناظر می گویند یکی خودروی بمب گذاری شده موجب کشته شدن 16 نفر و زخمی شدن چندین نفر شده است. داعش گفته این حمله منجر به کشته شدن بیش از 25 نفر و زخمی شدن 70 نفر شده است.

*روبه الحسینی
مترجم: حسین هوشمند

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
جبهه النصره و تانک بشار اسد