نمایش نقاشی‌هایی به یاد شهدای مدافع حرم


یک نمایشگاه نقاشی به‌مناسبت ولادت امام زمان (ع) و به یاد شهدای مدافع حرم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، نگارخانه «ابراهیمی‌نژاد» در راستای کشف، معرفی و شکوفایی هنرمندان برتر، بخصوص جوانان و نوجوانان یک نمایشگاه نقاشی را با عنوان «انتظار ظهور» برگزار می‌کند.

به گفته‌ی علی‌اکبر ابراهیمی‌نژاد - نقاش و مدیر این نگارخانه - مرکز هنری یادشده با پشتوانه‌ی فرهنگ بومی و نگاه جهانی، نقش نمایشگاهی دارد تا مردم و علاقه‌مندان آثار هنری را ببینند و ارتباط جامعه با هنر و آثار هنرمندان برقرار و تقویت شود.

نمایشگاه «انتظار ظهور» به شهدای مدافع حرم تقدیم شده است.

این نمایشگاه اول خردادماه از ساعت 11 تا 19 در نگارخانه «ابراهیمی‌نژاد» به نشانی بزرگراه شهید محلاتی، خیابان نبرد، خیابان آهنگ، روبه‌روی بوستان یاس، کوچه نرگس، گلستان 2، شماره 72 افتتاح می‌شود و تا 12 خردادماه از ساعت 16 تا 19 ادامه خواهد داشت.

~.~.~.~.~.~.~.~

مجموعه طراحی‌های رضا پناهی شامل 170 اثر در نمایشگاهی با عنوان «مکنونات» به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایسنا، رضا پناهی - طراح و نقاش – درباره‌ی این آثار گفت: در این نمایشگاه نزدیک به 170 اثر طراحی از من به نمایش گذاشته شده که 80 اثر روی دیوار نصب و بقیه آن‌ها در چند دفترچه طراحی ارائه شدند. در فرهنگ معین و دهخدا «مکنونات» به معنای «دل‌نهفته‌ها» آمده است و چون این عنوان با ذهنیت و شیوه‌ی‌ کاری من همخوان بود، این عنوان را برای مجموعه‎ام انتخاب کردم.

او ادامه داد: این آثار در حقیقت مجموعه‎ای است که مدتی قبل در آلمان به نمایش گذاشتم و کارهای بیشتری به آن افزوده شده است. من شخصا آثار این مجموعه را طراحی می‌دانم به این دلیل که اعتقاد دارم طراحی به هنرمند این امکان را می‏‌دهد حالات روحی و روانی خود را بروز بدهد، مانند دستگاه لرزه‌نگاری که کوچکترین حرکات درونی زمین را ثبت می‏‌کند. با وجود طراحی، انسان می‎تواند افکار و مضامینی را که با آن‌ها زیست می‎کند و شیوه خلق هنری و دیدگاه خود را روی کاغذ بیاورد. به علاوه هم تصویر پدید می‎آورد و هم حالات روانی خود را در یک الگوریتم قابل خوانش ارائه می‏‌کند.

این هنرمند با بیان این‌که در این نمایشگاه طراحی‎ها به شکل چند دفتر ارائه شده است، اظهار کرد: این دفترها «اصوات تاریک»، «شهر قصه» و «نور سیاه» نام دارند. در هر دفتر حدود 30 طراحی کار شده است که البته این دفترها هنگام نمایش قابل تورق نیستند و مخاطبان تنها دو صفحه‎ای را که باز شده می‌توانند مشاهده کنند.

پناهی درباره این موضوع که چرا فرم دفترچه را برای ارائه آثارش انتخاب کرده است نیز گفت: هنر تصویری در ایران تاریخی طولانی دارد، در این مجموعه عظیم حتی آثار مانی پیامبر نیز در یک ساختار و مضمون مشخص ارائه شده که در اختیار متن است. من سعی کردم این فرهنگ را با ساخت این دفترچه‏‌ها حفظ کنم، مانند کاری که نگارگران انجام می‌‏دادند. در کار آن‌ها نیز متن در راستای تصویر بود و تصویر نیز متن را شکل می‎بخشید تا نوشتار از حالت انتزاعی خارج شده و شکل دیداری پیدا کند.

پناهی با اشاره به این‌که ساختار برخورد با تصویر در ایران را درک و استنباط کرده و سپس با فرهنگ امروز تطابق داده است، گفت: به این ترتیب کوشیدم تا سنت استفاده از تصویر را در این دفترچه‎ها احیا کنم. در این آثار البته مضمون مشخصی وجود دارد که به دنبال روایت داستان نیست، بلکه ماهیت متن را واکاوی می‎کند.

این هنرمند افزود: بعضی از هنرمندان به شکل مؤلف عمل می‏‌کنند و ذهنیت مشخصی دارند، به همین دلیل کار آن‌ها با نگاه نخست شناخته می‏‌شود. در قرن بیستم آن‌قدر سرعت داده‎ها و پردازه‎ها بالاست و به اندازه‎ای شیوه زیست متنوع است که برای هنرمند امکانات بسیاری برای کار وجود دارد. این موضوع موجب شده است که ‏از حالت یک هنرمند مؤلف به کار روی پروژه‎ها بروم. البته این نکته را نیز باید ذکر کرد که هر کسی ذهنیت خاص خود را دارد که در کارش نیز نمود پیدا خواهد کرد، اما این ذهن می‌‏تواند صورت‌های متفاوتی به خود گرفته و آثاری گوناگون خلق کند. به نظر من کاری که می‎خواهد معاصر زمان خود باشد باید چنین ویژگی داشته باشد.

پناهی درباره‌ی توجه خود به مؤلفه‎های فرهنگ ایرانی نیز اظهار کرد: به عنوان یک ایرانی همیشه دوست داشتم که مؤلفه‌های فرهنگی را در کار خود تعریف کنم.

نمایشگاه «مکنونات» تا هفتم خردادماه در گالری «فصیحی هرندی» به نشانی دروس، خیابان وارسته، کوچه مشایخی، شماره 11 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫آغاز زندگی مشترک با یاد شهدای مدافع حرم‬‎