تولید 5400 کیلوگرم زعفران در سبزوار


معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: در سال جاری 5400 کیلوگرم زعفران در سبزوار تولید شده است.

منصور برغمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، بیان کرد: این میزان تولید از سطح 1500 هکتار با میانگین عملکرد 3 و نیم کیلوگرم در هکتار است.

وی با بیان اینکه تولید امسال نسبت به سال قبل بیانگر رشد 20 درصدی است، افزود: این درصد افزایش به سبب افزایش میانگین عملکرد تولید زعفران در واحد سطح است که ناشی از مدیریت صحیح مزرعه و پراکنش مناسب نزولات آسمانی است.

برغمدی به کشاورزانی که تمایل به کشت زعفران دارند، توصیه کرد: با توجه به منابع آبی که در اختیار دارید این محصول را برای کشت انتخاب کنید.

وی افزود: این باور که محصول زعفران محصول کم‌آبی است، درست نیست؛ چون محصول زعفران حداقل پنج نوبت آبیاری کامل را می‌طلبد و آبیاری با تانکر توجیه اقتصادی ندارد.

در همین زمینه، مسئول باغبانی جهاد کشاورزی سبزوار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اراضی کشت زعفران گفت: با توجه به کوتاه بودن طول اغلب قنوات منطقه، آبدهی این محصول به میزان نزولات آسمان بستگی دارد.

محمد عظیمی‌نژاد به زعفرانکاران توصیه کرد: برای تقویت پیازها و افزایش میانگین عملکرد تولید در سال آینده پس از برداشت گل، همزمان با آبیاری دوم (زاج آب) به میزان 50 کیلوگرم در هکتار از کود ازته و یک‌ماه بعد همزمان با آبیاری سوم 50 کیلوگرم در هکتار از کود نیترات آمونیم استفاده کنند.

وی همچنین افزود: در بهمن و اسفندماه بین 3 تا 4 نوبت اقدام به محلول‌پاشی مزارع زعفران با کودهای ریز مغذی نمایند و در اردیبهشت‌ماه موسم زرد شدن برگ‌های زعفران آخرین آبیاری (زرد آب) انجام شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گزارشی از تولید زعفران