کارگاه آموزشی «رویکرد ژئومتیکس» برگزار می‌شود


کارگاه آموزشی «رویکرد ژئومتیکس» در سه بخش ژئوفیزیک هوایی، دورسنجی و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) همزمان با سی و چهارمین گردهمایی و دومین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مهندس شهیندخت ابوالمعالی، دبیر علمی کارگاه آموزشی رویکرد ژئومتیکس با بیان این‌که گردهمایی امسال با تاکید بر موضوع ریزگردها برگزار می‌شود، گفت: ارتباط موضوع ریزگرد با بحث اکتشافات ژئوفیزیک هوایی بصورت غیرمستقیم است و بطور کلی انتخاب و اعلام این رویکرد به شرکت‌کنندگان گردهمایی می‌تواند گام مهمی برای شناخت بیشتر زمینه‌های کاربردی ژئوفیزیک هوایی و همچنین کاربردهای پنهان آن در موضوع ریزگردها باشد.

ابوالمعالی موضوع ریزگردها را با شناخت ساختارهای زمین‌شناسی سطحی، پدیده خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی و کم‌آبی مرتبط عنوان کرد و افزود: از آنجا که ژئوفیزیک هوایی یکی از روش‌های قدرتمند برای شناسایی ساختارهای زمین‌شناسی اعم از سطحی و عمقی و همچنین بعنوان ابزار پایه برای اکتشافات آب محسوب می‌شود؛ لذا به کمک ژئوفیزیک هوایی امکان کمک به توسعه این رویکرد قطعا امکان‌پذیر خواهد بود.

وی از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان یکی دیگر از شاخه‌های رویکرد ژئومتیکس یاد کرد و گفت: این دانش در شاخه‌های مختلف علوم زمین کاربردهای فراوانی دارد و با فراهم کردن امکانات نمایش و تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف با یکدیگر، یک زمین‌شناس را قادر به انجام کار با داده‌های گوناگون بطور بسیار وسیع‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

به گفته ابوالمعالی مهمترین هدف سیستم اطلاعات جغرافیایی تلفیق داده‌های مکانی و ارزیابی نهایی آنها است، به شکلی که سیستم اطلاعات مکانی امکان استفاده از روش‌های مختلف ترکیب و تفسیر داده‌ها و به نقشه در آوردن متغیرهای جدید را فراهم می‌آورد که از آنها می‌توان در تهیه مطالعات زمین‌شناسی، مخاطرات، ژئومورفولوژی، پهنه‌بندی و پتانسیل مواد معدنی‌ و... بهره جست.

دبیر علمی کارگاه آموزشی رویکرد ژئومتیکس با اشاره به اهمیت دانش دورسنجی به عنوان یکی دیگر از بخش‌های مهم ژئومتیکس گفت: این بخش به عنوان یک لایه اطلاعاتی مهم در پروژه‌های ملی و استراتژیک مانند بحث ریزگردها، بررسی و پایش وضعیت دریاچه‌ها و تالاب‌های سراسر کشور به کمک تصاویرماهواره‌ای، بررسی و شناسایی منابع آب آشامیدنی در پهنه‌های کارستی محسوب می‌شود.

این کارشناس مسؤول یادآور شد: با توجه به مطرح بودن موضوع مهم اقتصاد مقاومتی در زمینه اکتشاف معادن و پی‌جویی نقاط امیدبخش معدنی استفاده از تصاویر ماهواره‌ای از لحاظ صرفه‌جویی در هزینه‌ها و زمان اکتشاف معادن و مطالعات گوناگون زمین‌شناسی در ضمن صحت و دقت اطلاعات می‌تواند از مفیدترین لایه‌های اطلاعاتی باشد.

به گفته ابوالمعالی، علم سنجش از دور تحول بزرگی در زمینه علوم زمین از جمله اکتشاف، تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، مخاطرات زیست محیط مانند زلزله، فرونشست زمین، ریزگردها به کمک فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری ایجاد کرده است.

دبیر علمی کارگاه آموزشی رویکرد ژئومتیکس با ابراز امیدواری از توجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای برداشتن گام‌های جدید برای پایه‌گذاری فعالیت‌های زمین‌شناسی، اکتشافی و معدنی با توجه به مسائل زیست‌محیطی در همه زمینه‌ها تاکید کرد: پیشتاز بودن سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در انجام فعالیت‌های سبز و کمک به حل مشکلات زیست‌محیطی و روز کشور بسیار شایسته و قابل تقدیر است و میزان تاثیرگذاری این فعالیت‌ها بر جامعه با میزان سطح همکاری این مجموعه با دانشگاه‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی درخور توجه از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده است.

بر اساس این گزارش، لیلی فتح‌الله پور به عنوان دبیر اجرایی کارگاه آموزشی رویکرد ژئومتیکس و ژئوفیزیک هوایی از سوی دبیرخانه سی و چهارمین گردهمایی و دومین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین انتخاب و معرفی شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کارگاه زمین شناسی در آموزشگاه ارض اقدس برگزار شد