سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چهره/ صبا کمالي: عشق اولم داستان کوتاه است


باشگاه خبرنگاران/ عشق اولم داستان کوتاه است اما کتاب‌هاي مديريتي مدرن را به همه توصيه مي‌کنم.
 هنرمندان و بازيگران سينما، تئاتر و تلويزيون معمولا در بين جوامع مختلف از محبوبيت مردمي برخوردارند و اکثريت آن‌ها به عنوان الگوي نوجوانان و جوانان انتخاب مي‌شوند. مسلماً کتابخواني عادت پسنديده‌اي است که يک حرکت فرهنگي محسوب خواهد شد و سطح دانش‌ تخصصي افراد را ارتقا مي‌دهد.

اگر اشخاصي که بين مردم محبوب و الگوي جوانان و خانواده‌ها هستند اقدامات فرهنگي انجام دهند، مسلما اين عادت مثبت فرهنگي در بين مردم رايج مي‌شود و جوانان به آن راغب خواهند شد.

با توجه به اين امر تصميم گرفتيم با هنرمندان و بازيگران که در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعاليت دارند، در خصوص مسأله مهم کتاب و کتابخواني گپ و گفت داشته باشيم که مدتي است هر هفته با عنوان «کتابخوان» در سايت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر مي‌شود که براي اين هفته به سراغ صبا کمالي رفته‌ايم.

* خانم کمالي، اگر نويسنده مي‌شديد اولين کتابتون را با چه موضوعي نگارش مي‌کرديد؟
از آنجايي که رشته اصلي من نويسندگي است اما به دليل جنب و جوش زياد نويسندگي را براي سنين بالاتر گذاشتم. سال 76 با حسين پناهي که کار مي‌کرديم، وقتي شعرهايم را مي‌خواند خيلي به من مي‌گفت که کتاب چاپ کنم و برايم مقدمه بنويسد که الان خيلي از اين که به حرفش گوش نکردم پشيمانم. اما ترجيح مي‌دادم براي اولين کتابم، شعر هامو به چاپ برسانم. بعد هم در زمينه داستان کوتاه فعاليت کنم.

* اسم شخصيت اولين کتابتان را چه چيزي مي‌گذاشتيد؟
اسم نمي‌توانم بگم اما آن چيزي که مي‌نويسم درباره روابط آدم‌ها بود.

* از نظر شما اگه مطالعه نبود، دنياي ما چه جوري بود؟
اين بستگي به فرد دارد. اگر آن فرد اهل سواد و تحصيل کردن نباشد، مسلما شبي دو صفحه کتاب خواندن براش مسخره‌ است. مثلا خود من سفري دو روزه ميرم، مي‌دونم که وقت کتاب خواندن ندارم اما حداقل اين است که حافظ را همراه خودم مي‌برم. از نظر من اين مهمه که بتوانيم نسل آينده جامعه را به سمتي ببريم که اگر کتاب نخواند معذب باشد.

* تأثيرات کتاب در زندگي شما؟
اوقات فراغتم رو با کتاب مي گذرانم و حقيقتا زندگي من با کتاب متحول و پربار شد.

* از نظر خودتون چقدر به سرانه مطالعه کمک کرديد؟
در زندگي شخصي خودم به اشخاص مختلف طبق روحيات خودشان خيلي کتاب هديه دادم. از کسي که مشکلات روحي دارد تا کسي که هنر دوست دارد، کتاب هديه دادم.

* يک کتاب خوب به ما معرفي کنيد؟
عشق اولم داستان کوتاه است اما کتاب‌هاي مديريتي مدرن را خيلي براي همه توصيه مي‌کنم.

* بهترين نويسنده‌اي که با کارهاش روي شما تاثير گذاشته است؟
مارگاريت دوراس

* تا به حال از شخصيت‌هايي که مطالعه کرديد، هنگام بازي الهام گرفتيد؟
شايد اتفاق افتاده اما دقيقا يادم نيست.

* اولين کتاب رو از چه کسي هديه گرفتيد؟
هميشه وقتي تولد مي‌گرفتم، کلي کتاب هديه مي‌گرفتم اما يک کتاب که وقت هديه گرفتنش عکس هم ازم گرفتن «کچل کفتر باز» بود.

* اولين کتابي که خوانديد؟
اولين کتاب که نه، اما يادم است در سن ده سالگي کتاب «برادران کارمازوف» از داستايوفسکي رو خواندم که حتي از حجم زياد کتاب هم ميترسيدم اما خواندم و در آن زمان تاثير زيادي روي من گذاشت.

* شعرا و نويسنده‌هاي محبوب شما؟
شعراي گذشته رو خيلي دوست دارم. کتاب‌هاي خانم دوراس را هم خيلي دوست دارم.

* در حال حاضر مشغول مطالعه چه کتابي هستيد؟
عادت دارم هميشه چندتا کتاب باهم مي‌خوانم. در حال حاضر هم يک مجموعه داستان کوتاه موراکامي و يک کتاب مديريتي و يک مجموعه شعر است که مشغول مطالعه آن هستم.

* از نظر شما چرا سرانه مطالعه آنقدر رو به رکود است؟
دليل کاملا واضح است، آدما درگير موضوعات تلخ و سخت واقعي زندگي شدن.

* يک کلمه ميگم نظرتون رو درباره‌اش بگيد؟
خيابان انقلاب: هميشه برام جذاب بوده. در دوران دانشگاه خاطرات زيادي تو خيابان انقلاب داشتم. ويترين کتابفروشي‌هاي انقلاب رو خيلي دوست دارم، هميشه دوست دارم از انقلاب تا وليعصر (عج) را پياده‌روي کنم. حتي اگه خود خيابان شلوغ باشد، از خيابان‌هاي فرعي مي‌روم.

* به عنوان سوال آخر؛ هرچي که مي‌تواند به کتابخواني و افزايش سرانه مطالعه کمک کنه، بهمون بگيد؟
گفته مي‌شود که پدر و مادر خيرخواه‌ترين آدم‌ها براي ما هستند اما ممکن است آن‌ها دانش کامل براي راهنمايي ما رو نداشته باشند. کتاب خوب گاهي از مادر و پدر هم بهتر است.


ویدیو مرتبط :
داستان کوتاه عشق من