هرز رفتن استعداد کودکان در برخی مهدها و پیش‌دبستانی‌های غیردولتی


موسس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر برای شناسایی استعدادهای برتر باید یک پله عقب‌تر رفته و شناسایی‌های خود را از مرحله مهدکودک و پیش دبستانی آغاز کنیم زیرا متاسفانه در حال حاضر برخی از کودکان با استعداد در برخی از مهدکودک‌های غیر انتفاعی و غیردولتی هرز رفته و به هدر می‌روند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی افروز در مراسم رونمایی از کتاب دستنامه شهاب ، ضمن بیان آنکه هوش، توان انسان در درک و حل مسئله بوده و هر کس زودتر و عمیق‌تر مسائل را درک کند تیز هوش نام دارد گفت: هوش مسئله‌ای ذاتی است اما خلاقیت آمیزه‌ای از هوش و خصیصه‌های والای شخصیت است. به همین دلیل باید بدانیم بخش زیادی از خلاقیت اکتسابی است.

وی ادامه داد: احساس تلاش مداری،‌ توکل، بهره مندی از اندیشه و تفکر واگرا همگی ویژگی‌ها و خصیصه‌های اکتسابی هستند که مقدمه ایجاد شخصیت خلاق بوده و به صورت بالقوه و یا بالفعل در فرد خلاق وجود دارند. قدرت اصلی جهان در حوزه فناوری اطلاعات در اختیار کشورهایی است که بیش از سایرین خلاقیت داشته‌اند.

افروز در ادامه قدرت علمی و سیاسی رهبران فهیم و مدیران ارشد توانای جهان را در گروی آن دانست که به دنبال ایجاد بستری برای زندگی افراد هوشمند و خلاق در جامعه‌شان باشند و گفت: اندیشه فراهم آوری بستری مناسب برای زندگی افراد خلاق و هوشمند قریب به یک قرن است که در آمریکا حاکم است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید با اهمیت دادن و ایجاد احساس آرامش در افراد خلاق و تیزهوش مقدمات رشد آنها در کشور فراهم شود.

این روانشناس در ادامه اظهار کرد: درصد و آمار قابل توجهی از تیزهوشان جهان ایرانی هستند. این در حالیست که همین افراد به علت آنکه کشورهای غربی و اروپایی به آنها اهمیت داده و آرامش را برایشان فراهم می‌کنند کشور را ترک کرده و به آنجا می‌روند و این یک فاجعه است.

وی ادامه داد: سرمایه هوش، مسئولیت‌آور است و معلمانی که می‌توانند مقدمات رشد دانش‌آموزان تیزهوش و خلاق را فراهم کنند رسالت مهمی را بر عهده دارند و زیرا اینان هم رهبرند و هم راهبر.

وی در ادامه به برخی از مهدکودک‌های غیر انتفاعی و غیر دولتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی از این مهدکودک‌ها و مراکز آموزش‌های نادرستی به کودکان داده می‌شود. این آموزش‌ها شامل ضرورت یادگیری چند زبان مختلف، آموزش نقاشی‌های آنچنانی، آموزش چندساز و یا حتی رقص‌های عجیب و غریب است. به همین دلیل شاهد آن هستیم که کودکان باهوش و خلاق در این مهد کودک‌ها و مراکز پیش‌ دبستانی به دلیل فراگیری مفاهیم ارزیابی نشده هرز رفته و به هدر می‌روند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش و معاون علمی فناوری رئیس جمهور در شرایطی قرار دارند که باید یک تصمیم قاطعانه در خصوص وضعیت استعدادهای درخشان کشور بگیرند و بدانند که نمی‌شود به استعدادهای درخشان به صورت یک گوشه در ساختار آموزش و پرورش نگاه کرد.

وی خاطر نشان کرد: آینده از آن جامعه‌ایست که به نیروی انسانی خود بیش از هر چیزی اهمیت دهد.

افروز در خصوص سازمان ملی استعدادهای درخشان نیز عنوان کرد: برای موفقیت و ماندگاری سازمان ملی استعدادهای درخشان باید پیوند آنان با بنیاد ملی نخبگان بیش از حال حاضر باشد و بنیاد ملی نخبگان باید به دانش آموزان حاضر در سازمان ملی استعدادهای درخشان به صورت یک سرمایه نگاه کند.

وی تصریح کرد: باید یک هویت مستقل برای سازمان ملی استعدادهای درخشان در نظر گرفته شود و بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به افراد حاضر در این سازمان خدمات خود را ارائه داده و در تربیت هرچه بهتر آنان تلاش کنند.

وی ادامه داد: اقتدار هر سازمان در گروی دانش، بصیرت، تعهد و اخلاق حرفه‌ای کارکنان آن سازمان است و زمانی کارکنان یک سازمان متعهد و با اخلاقند که حمایت شوند.

وی افزود: اگر قرار باشد مانند حالا هر وزارتخانه‌ای برای خودش یک رشته دانشگاهی تاسیس کند نمی‌توان وضعیت کشور را کنترل کرد؛ روزی وزارت اقتصاد تصمیم به ایجاد رشته اقتصاد و جذب دانشجو در این رشته می‌کند و یا وزارت بهداشت به طور مستقل دانشجویان علوم پزشکی را تربیت کرده و این در حالیست که این روش غلط است و وجود یک وزارت آموزش برای کشور کافی است. زیرا به این ترتیب می‌توان توانمندی‌ها را در آن وزارتخانه تجمیع کرد.

افروز در ادامه آفت خلاقیت را اضطراب و استرس دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از تیزهوشان و نخبگان کشور بنا به دلایل مختلف دچار ناامنی روانی می‌شوند و در این بین هوش و خلاقیت آنان قربانی خواهد شد.

این روانشناس همچنین به وجود کلاس‌های کنکور و جو ایجاد شده در کشور برای استفاده از مراکز ویژه آموزش‌های کنکور به شدت انتقاد کرد و گفت: کجای دنیا این همه کلاس کنکور وجود دارد. متاسفانه اکنون بعضی‌ از خودی‌ها هم در جریان کنکور سرمایه گذاری کرده‌اند و به همین دلیل رویشان نمی‌شود که بگویند این رویه به طور کل غلط است.

افروز تصریح کرد: برخی می‌گویند کلاس‌های کنکور کارآفرینی است در حالی که باید بدانیم این کارها کارآفرینی نیست بلکه عبث آفرینی است.

وی در ادامه تاکید کرد: باید اقتدار به دبیرستان‌ها باز گردد. باید در دبیرستان‌ها شرایطی را فراهم کنیم که دانش آموزان مسیر ورودشان به دانشگاه را به طور شفاف بدانند. همچنین آنکه تیزهوشان هم بدانند که بدون شرکت در کنکور حداقل در سه رشته پیش‌بینی شده حق انتخاب داشته و می‌توانند ادامه تحصیل دهند و به این ترتیب امنیت روانی آنها فراهم شود.

وی دامه داد: سازمان استعدادهای درخشان و بنیاد ملی نخبگان باید این برنامه‌ها را تدوین کرده تا دانش آموزان از این حالت تست محور خارج شده و با اندیشه‌های متعالی‌تر دست و پنجه نرم کرده تا بتوانند آینده کشور را بهتر رقم بزنند.

افروز در پایان اظهار کرد: سنجش و کنکور را خودمان ایجاد کردیم و الان هم خودمان متوجه غلط بودن این سیستم هستیم پس باید اضطراب کنکور را از افراد بگیریم و از خانواده و اجتماع بخواهیم که شرایط امن روانی را برای فرزندانشان فراهم کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
رقص کودکان دبستانی