گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



کنگره ملی 'قزلباشان در ایر&#


کنگره ملی 'قزلباشان در ایران و آناتولی' ششم و هفتم مردادماه سال جاری همزمان با هفته اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.

"معاون اجرایی دانشگاه محقق اردبیلی"

دکتر احمد یوسفیان دارانی روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی برای برگزاری این کنگره ملی با بیان اینکه زمان ارسال چکیده مقالات برای این کنگره تا اول خرداد و زمان اعلام پذیرش چکیده نیز پنجم خرداد ماه سال جاری تعیین شده افزود: زمان ارسال کامل مقاله ها نیز تا 30 خرداد و اعلام زمان پذیرش کامل مقالات نیز 15 تیرماه است.

او از تشکیل کمیته های اجرایی و علمی و زیربخش های آن خبر داد و گفت: وب سایت کنگره ایجاد شده و با مذاکرات انجام شده با پایگاه ISC، این کنگره توسط پایگاه ISC حمایت خواهد شد. به گفته او، دانشگاه محقق اردبیلی برنامه هایی را برای برگزاری این کنگره ملی انجام داده و انتظار می رود دستگاه ها و نهادهای فرهنگی استان این دانشگاه را در برگزاری هر چه مطلوب کنگره یاری کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی، یعقوب اصغری رییس دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این جلسه با بیان اینکه فرهنگ آذربایجان دغدغه اصلی امام جمعه اردبیل، دانشگاهیان و فرهنگیان است گفت: از 1.5 سال گذشته دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل شد. وی برگزاری همایش های صفویه شناسی، عثمانی شناسی و شب شعر را از جمله مهمت رین برنامه برگزار شده توسط این دفتر ذکر کرد.

اصغری با بیان اینکه خاستگاه صفویه آذربایجان و اردبیل است ولی متاسفانه تاکنون در این زمینه آنطور که باید کار نشده و نادیده گرفته شده اظهار کرد: اولین اقدام برای معرفی ملی بحث قزلباشان است که در قدم اول احیای کلاه قزلباشی در دستور کار قرار گرفته شده و تلاشمی شود در روز برگزاری کنگره از این کلاه رونمایی شود.

رییس دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی برگزاری چنین کنگره ها و همایش هایی را ضروری دانست و خواستار مشارکت نهادهای فرهنگی در برگزاری مطلوب این کنگره شد.

دکتر سجاد حسینی دبیر علمی این کنگره نیز با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنگره جلوگیری از مصادره تاریخی قزلباشی است گفت: قزلباشان مختص ایران و اردبیل هستند. وی همچنین با اشاره به محورهای برگزاری این کنگره افزود: قزلباشان و هویت ، قزلباشان و صفویه ، قزلباشان و تاریخ نگاری، قزلباشان و عثمانی و نقش قزلباشان در حکومت های بعد از صفویه پنج محور مهم برگزاری این کنگره هستند.

قزلباش مجموعه‌ ای از ایل ‌های شمال‌ باختری فلات ایران (در خاور ترکیه امروزی) که پیرو طریقت صفوی بودند و شاه اسماعیل یکم به یاری آنها سلسله صفوی را پس از براندازی سلسله آق‌ قویونلوها بنیانگذاری کرد. بخشی از نیروهای ویژه ارتش در زمان صفویان که به جانبازی برای سران این سلسله مشهور بودند، قزلباش می ‌گفتند.

لغت قزلباش از دو واژه ترکی آذربایجانی قزل به معنی زرین و سرخ و باش به معنی سر تشکیل شده، وجه تسمیه آن مربوط می‌شود به کلاه سرخی که پیروان این طریقت به سر داشتند و توسط شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول برای صوفیان مرید ابداع شده بود.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟