گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



خداحافظی تاکسی ها با پول نقد


تجهیز سیستم حمل و نقل شهری به این دستگاه ها نیازمند اقدام های خاصی نیست و به سهولت راه اندازی می شود.

"عضو شورای شهر تهران"

اگر در شهری بزرگ زندگی می کنید که برای عبور و مرور روزانه خود مجبور به استفاده از تاکسی هستید حتما برای شما اتفاق افتاده است که با مشکل پول خرد مواجه شوید. نباید تصور کرد برخی از رانندگان تاکسی تنها برای بازگرداندن باقیمانده هایی در حد 25 یا 50 تومان طفره می روند، چرا که در سال های اخیر مسئولان برای حل این مشکل سعی کرده اند کرایه ها را به قول معروف رند کنند. با وجود این هنوز هم برخی از تاکسیران ها علاقه ای به بازگرداندن 100، 200، 300 و حتی 500 تومان باقیمانده مسافران ندارند. بهانه آنها بهانه ای تکراری است: پول خرد نداریم. به تازگی در تهران طرحی برای حل این معضل به صورت آزمایشی اجرا شده است.
 
مشکل چندان حاد نیست، اما مشکلی است که بسیار اتفاق می افتد و منشا بحث ها و دعواهای فراوانی بین مسافران و رانندگان می شود. در این راستا همواره طرح هایی همچون ارائه پول خرد از سوی تاکسیرانی به رانندگان مطرح شده است. اما هم اکنون به دلیل تجهیز تاکسی ها به دستگاه های کارتخوان به سهولت می توان این مشکل را بر طرف کرد، هر چند این امر نیازمند به وجود آمدن زیرساخت های لازم است.

کرایه را با کارت مترو بپردازید

شهرداری شرق تهران اعلام کرده با تجهیز تاکسی های این منطقه به دستگاه کارتخوان، مشکل پول خرد را حل کرده است. با افزایش سالانه کرایه ها دو مشکل عموما خودنمایی می کند. یکی احتمال دریافت کرایه اضافه از مردم توسط معدودی از تاکسیرانان خاطی و دوم، مشکل پول خرد.شهرداری منطقه هفت تهران می گوید با نصب دستگاه کارتخوان روی تاکسی ها، مشکل دوم را برطرف کرده است.رئیس اداره تاکسیرانی شهرداری منطقه هفت از نصب دستگاه کارتخوان بانک شهر بروی تاکسی های خطی منطقه خبر داده است.

علی اصغر افشار با اعلام این خبر گفت: طرح تجهیز تاکسی ها به دستگاه کارتخوان در خطوط پر مسافر شهر تهران به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. به گفته او شهروندان می توانند با کارت شهروندی یا کارت مترو و اتوبوس از طریق کارتخوان های نصب شده در تاکسی، کرایه خود را پرداخت کنند.

رئیس اداره تاکسیرانی شهرداری منطقه هفت گفت: از طریق اجرای این طرح معضل ناشی از پول خرد که کماکان به دردسری برای راننده و مسافر تبدیل شده، از میان می رود. او از اجرای طرح تعویض تاکسی های فرسوده منطقه خبر داد و گفت: 500 دستگاه تاکسی فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی منطقه فعالیت دارند که 95 درصد تاکسی هایی که تولید سال 84 به قبل هستند در طرح تعویض تاکسی فرسوده ثبت نام کرده اند.

آغاز نصب کارتخوان از سال گذشته

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان تاکسیرانی از عملیات اجرایی نصب دستگاه های کارتخوان به منظور اجرایی کردن طرح پرداخت الکترونیک کرایه بر روی 100 دستگاه تاکسی در شهر تهران در مهر سال گذشته خبر داد. به گزارش مهر، رضا قاضی گفت: در فاز آزمایشی اجرای پرداخت الکترونیک دستگاه های کارتخوان بر روی 100 تاکسی نصب می شود. او با اشاره به اجرای فاز آزمایشی پرداخت الکترونیک در مناطق مرکزی شهر گفت: در ابتدای امر پرداخت الکترونیک در سه محور انقلاب - راه آهن، انقلاب - صادقیه و پیچ شمیران - تجریش اجرا می شود. این در حالی است که پیش از این نیز طرح پرداخت الکترونیک به مدت یک ماه بر روی 100 تاکسی که مبدا خطوط آن ها از ایستگاه مترو صادقیه است اجرا شده بود و پس از بررسی مشکلات سعی شد که در طرح جدید آن معایب رفع شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از اجرای پرداخت الکترونیک کرایه در 15 هزار تاکسی تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: این کار بر اساس تفاهمنامه ای که تاکسیرانی با بانک شهر بسته است صورت خواهد پذیرفت و بر اساس این تفاهمنامه رانندگان تاکسی برای نصب دستگاه های کارتخوان بر روی تاکسی ها هیچ گونه مبلغی را پرداخت نمی کنند و تنها در ازای خراب شدن و یا مفقود شدن دستگاه 30 درصد از هزینه را پرداخت و مابقی را شرکت بیمه مورد نظر تقبل می کند.

قاضی همچنین درباره تنوع کارت هایی که امکان پرداخت کرایه با آنها وجود دارد، گفت: در وهله نخست کارت های شهروندی که بانک شهر آن ها را در اختیار شهروندان قرار می دهد و چندمنظوره است، مد نظر ما است در عین حالی که امکان پرداخت الکترونیک کرایه در تاکسی ها با کارت های مترو و اتوبوس نیز فراهم است و پیش بینی می شود با گسترش طرح، کارت های بانکی دیگر نیز در طرح قرار بگیرند. به گفته قاضی، در اجرای آزمایشی طرح امکان پرداخت کرایه هم به طور الکترونیک و هم به طور نقدی وجود دارد. او به برگزاری دوره های آموزشی برای تاکسیرانان مورد نظر برای اجرای طرح اشاره کرد و گفت: در این دوره ها چگونگی کارکردن با دستگاه ها، چگونگی انتقال اطلاعات به حساب تاکسیرانان، چگونگی دریافت پول از عابربانک ها و سایر شرایط استفاده و نگهداری از دستگاه های کارتخوان آموزش داده شد.

کارتخوان در تاکسی اجتناب ناپذیر است

امروزه استفاده از خدمات الکترونیک در کشور اجتناب ناپذیر است. دیگر ارائه خدمات الکترونیکی در هر جا و مکانی ریشه دوانده است. در تعریف دولت الکترونیک می توان گفت: به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی. مهم ترین نتیجه این امر، افزایش رضایت مردم خواهد بود، به شرطی که پیاده سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد. به عبارت دیگر، دولت الکترونیکی با اینکه می تواند یک گام اساسی برای دولت ها باشد، چالش برانگیز نیز هست. اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونیکی را به صورت یکنواخت و قابل دسترس، در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند، دولت الکترونیکی منجر به شکاف طبقاتی بیشتر در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم و افزایش مشکلات خواهد شد.

یک عضو شورای شهر تهران درباره نصب دستگاه های کارتخوان در تاکسی ها برای اخذ کرایه از مسافران می گوید: هم اکنون حتی در دکه های سیگار فروشی هم شاهد استفاده از دستگاه های کارتخوان هستیم، در این شرایط تجهیز تاکسی ها به این دستگاه الکترونیک اجتناب ناپذیر است.

غلامرضا انصاری می افزاید: نصب دستگاه کارتخوان برای اخذ کرایه مسافران در تاکسی ها از بعد اقتصادی و فرهنگی مطلوب است، آن هم به این دلیل که پرداخت پول خرد در کرایه تاکسی رانندگان و مسافران را با چالش مواجه کرده است و با این اقدام نیاز به ضرب سکه در کشور هم کاسته می شود. به گفته او تجهیز تاکسی ها و شبکه حمل و نقل کشور به این دستگاه ها برای رانندگان و مسافران مفید است و روند دریافت کرایه را سرعت می بخشد.

او با بیان اینکه امروزه استفاده از دستگاه های کارتخوان برای همگان در جامعه ما یک امر بدیهی و قابل استفاده است، تاکید می کند: این اقدام در سیستم حمل و نقل موثر است.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که نصب و تجهیز تاکسی های شهر تهران به دستگاه کارتخوان نیازمند چه راهکارها و بسترهایی است، می گوید: تجهیز سیستم حمل و نقل شهری به این دستگاه ها نیازمند اقدام های خاصی نیست و به سهولت راه اندازی می شود. به گفته او اگر تجهیز تاکسی ها به این دستگاه ها از سوی تاکسیرانی انجام نشود بالطبع مردم به شکل خودجوش این اقدام را انجام می دهند.

دنیای سفر این نوشته را از « روزنامه آرمان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
تاکسی های مشکی با لندن خداحافظی می کنند؟