اصلاح نژاد گوسفند افشار در استان زنجان


‌معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی که با مدیریت جهادی در سازمان به ثمر رسیده، اصلاح نژاد گوسفند افشار است.

رحمان رستم‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، با اشاره به این‌که هدف اصلی از اجرای این طرح افزایش بهره‌وری و اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی است، اظهار کرد: طرح مذکور از سال 1385، با مشارکت سازمان جهادکشاورزی و دانشگاه کلید خورد و سلول‌های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از نیوزیلند وارد کشور شد. این در حالی است که بعد از اتمام عملیات اصلاح نژاد در مدت زمان 6 سال، استان زنجان توانست در سال 90، اولین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی را راه‌اندازی کند.

این مسئول با اشاره به انتقال دام اصلاح‌شده به گله‌های مردمی در سال 91، ادامه داد: در حال حاضر، در 20 روستای استان، 42 گله گوسفند افشاری تحت پوشش برنامه اصلاح نژادی قرار دارند و انتخاب گوسفند مناسب برای اصلاح نژاد (تیپ، توان تولید‌مثل، نوع ژن‌های موثر در چندقلوزایی) از مهم‌ترین وجوه تمایز این طرح با سایر طرح‌های مشابه است. علاوه‌بر این، می‌توان به حفظ خلوص خونی بالای 93 درصد گوسفند افشاری در عملیات آمیخته‌گری اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به حضور مستمر متخصصان ژنتیک مولکولی در برنامه‌های اصلاح نژادی، افزود: رصد ژن‌های موثر در افزایش چندقلوزایی، کاهش حجم دنبه و افزایش سرعت رشد در آزمایشگاه ژنومیک دانشگاه زنجان، تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی با تشکیل شرکت دانش‌بنیان، همراه کردن چند دستگاه دولتی برای اجرای پروژه و ایجاد پلان توسعه دام اصلاح‌شده در سطح استان (هرم اصلاح نژاد به روش هسته باز) از شاخص‌های این طرح به شمار می‌رود.

رستم‌خانی خاطرنشان کرد: در همین راستا، بیش از 45 طرح تحقیقاتی (پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه زنجان و با همکاری سازمان جهادکشاورزی مورد استفاده قرار گرفت. این در حالی است که خوشبختانه دستیابی به توان تولید 3 تا 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100 درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه از حجم دنبه نتایج طرح اصلاح نژاد گوسفند افشار محسوب می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فروش گوسفند دورپر، دورپر سفید و اصلاح نژاد