«شهرزاد سکوت»، چند نمایشنامه و دفترهای تئاتر


رمان «شهرزاد سکوت»، سه جلد از مجموعه کتاب کوچک نمایشنامه و همچنین دفتر دوازدهم از مجموعه دفترهای تئاتر منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در معرفی ناشر از این کتاب‌ها عنوان شده است: «شهرزاد سکوت» رمانی 158 صفحه‌ای است به قلم مختار پاکی، منتشرشده در نشر نیلا، که ماجرای یک شبانه‌روز از زندگی یک خانواده در شیراز را روایت می‌کند. ناهید راوی و مرکز ثقل داستان است؛ همسر و مادر و خواهر و عروس. روزی که داستان در آن می‌گذرد پنجشنبه‌ای است در مهرماه 1370، روز یادبود و حادثه: گم‌شدن غلام، پناه آوردن یک فراری، درگیری با همسایه‌ها، افشای رازهای نهان و دیدارهای پنهانی، روز زیارت اهل قبور و سالمرگ نادر برادر ناهید. داستان از ساعت 4:30 صبح آغاز می‌شود و تا ساعت شش صبح روز بعد ادامه پیدا می‌کند، کمی بیشتر از یک شبانه‌روز، و در خلال آن، ماجراهای زن را با دلشوره‌ها، رویاها و امیدها، خاطرات و درگیری‌هایش می‌خوانیم، و به موازات آن، آنچه را بر خانواده گذشته و می‌گذرد، همراه با طعم نوستالژی. مختار پاکی در پیشانی‌نوشت کتاب از بهرام بیضایی که رمانش را پیش از انتشار خوانده و پیشنهادهای مفیدی برای بازنویسی و ویرایش کتاب داده، تشکر کرده است.

جلدهای 96، 97 و 98 از مجموعه «کتاب کوچک» نشر نیلا نیز به تازگی منتشر شده که به ترتیب «گاه دلتنگی» نمایشنامه‌ای از دیوید مامت با ترجمه شهرام زرگر، «آخرین نوار کراپ» نمایشنامه‌ای از ساموئل بکت با ترجمه محمد شهبا، و «سرخی آنتیگونه» نمایشنامه‌ای از چیوری میاگاوا با ترجمه فرید منوچهریان را شامل می‌شود. «گاه دلتنگی» شامل قطعه‌هایی نمایشی است که در اصل به شکل‌های متنوع و مختلفی چون پیش‌پرده‌هایی برای اجرا در کنار یا پیش از نمایش‌های بلند مامت نوشته شده‌اند و مامت خود درباره‌شان توضیح داده که آن‌ها را برای اجرا در صحنه خالی و با یک یا دو بازیگر و بدون صحنه‌افزار یا لباس‌هایی خاص نوشته بوده، و اکنون این قطعه‌های کوتاه نمایشی را در ترکیبی تازه کنار هم چیده است. «آخرین نوار کراپ» ترجمه تازه و دقیقی از نمایشنامه معروف بکت در قالب مونولوگی است که جلوه‌های دلقک‌وار شخصیت ابزوردش را به نمایش می‌گذارد. «سرخی آنتیگونه» نیز بازخوانی مدرنی از نمایشنامه سوفوکل است با شخصیت‌هایی ژاپنی‌تبار که در طول جنگ جهانی دوم در بازداشتگاهی در کالیفرنیا در اسارت به سر می‌برند. خانم میاگاوا موفق می‌شود شخصیت زن مصمم نمایشنامه سوفوکل و خصلت انتخابگری او را تا دنیای معاصر تعمیم بدهد و مضمون کهن و اسطوره‌ای نمایشنامه یونانی را به رخدادهای امروز و مضامین دنیای مدرن پیوند بزند.

دوازدهمین دفتر از مجموعه «دفترهای تئاتر نیلا» نیز برای سی‌امین سال درگذشت غلامحسین ساعدی، نخستین مقاله‌اش را به تحلیلی از نمایشنامه‌های او اختصاص داده است. در این مجموعه مقالات که به کوشش ژیلا اسماعیلیان مدیر و صاحب‌امتیاز نشر نیلا گردآوری شده، نخستین مقاله به قلم امیرحسین سیادت با عنوان «گوهرمراد و سیر زوال آرمان» به رشته تحریر درآمده است. «الگوهای تجدد در درام مشروطه» نیز عنوان مقاله‌ای از حمید امجد است. دیگر مقالات این دفتر، از جنبه‌های روایی و نمایشی در آیین‌های سوگواری بوشهر تا تئاتر مستند در آمریکا، از رویکرد گروتفسکی به بازیگری تا تحلیل نمایشنامه‌ «کپنهاگ» و نمونه‌هایی از طنزنویسی مایکل فرین را در بر می‌گیرد، و حمید احیاء، یان جانستون، بهروز سالمی، مایکل فرین، توماس ریچاردز، صدرالدین زاهد، عرفان خلاقی و شمیم هدایتی از دیگر نویسندگان و مترجمان این دفتر هستند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
اجرای نمایشنامه در جشنواره تئاتر دانش آموزان استثنایی