سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حرف های اشتون کارتر علیه ایران را باید جدی گرفت


حرف های اشتون کارتر علیه ایران را باید جدی گرفت

الف/ متن پیش رو در الف منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه با نشریه آتلانتیک خطاب به رؤسای شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و مصر، به آنها توصیه کرد که بهتر است به جای اشتیاق فزاینده به خرید جنگنده، به رویارویی تمام قد با ایران وارد شوند.

کارتر می‌گوید: «اگر شما به جاهایی که ایرانی‌ها قادر به کسب نفوذ هستند نگاه کنید خواهید دید که آنها در بطن بازی هستند، روی زمین. حضور ایران در مسائل سوریه، عراق، یمن و لبنان، چیزی نیست که مورد پسند ما باشد. ما این را دوست نداریم. ما دوست نداریم که آنها در بطن بازی باشند، ولی شرکای عرب ما ۳۰ هزار پا فراتر از متن مسائل در آسمان سِیر کنند».

او سپس از تمرکز بیش از حد اعراب بر خرید جنگنده‌ها و سایر جنگ‌افزارها انتقاد و خواستار آموزش و آماده‌سازی نیروی زمینی کارآمد و واحدهای نظامی ویژه برای دخالت در بحران های خاورمیانه شده است.

به نظر می رسد آمریکاییها به این امر امیدوار بودند که بعد از توافقنامه هسته ای، سیاست منطقه ای ایران بر اساس اهداف واشنگتن تغییر کند یا حداقل این که بتوانند بر سر موضوعات و تنش های مختلف خاورمیانه به بحث و گفت و گو با تهران بپردازند و حال که این اتفاق روی نداده در تلاش هستند تا به تحریک اعراب و کشورهای منطقه در راستای ایران هراسی بپردازند. در واقع آنها می خواستند بعد از توافق هسته ای، ایفای نقش ایران در منطقه مطابق خواست آمریکا باشد، امری که محقق نشده است و آنها در پی استفاده از راه حل هایی برای کنترل قدرت منطقه ای کشورمان هستند.

در این راستا آمریکایی ها تقویت نیروهای زمینی کشورهای خلیج فارس برای مداخله بیشتر در منطقه در راستای جنگ های نیابتی و پیشبرد اهداف خود را امری حیاتی می دانند. به عبارتی بهتر آمریکایی ها از پیاده کردن نیروی زمینی در خاورمیانه بدلیل تجربیات گذشته و هزینه ها و تلفاتی که می تواند به همراه داشته باشد خودداری می کنند اما در حال حاضر به نظر می رسد در پی جهت دادن به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سرمایه گذاری بیشتر در نیروی زمینی هستند تا هزینه این نوع اقدامات را برعهده آن ها بگذارند. در این صورت آمریکایی ها و کشورهای غربی صرفاً به طرح ریزی نبردها و عملیات های هوایی خواهند پرداخت.

اما در حال حاضر با توجه به نزدیکی بیشتر ایران- روسیه- عراق و سوریه در مسائل منطقه و مقابله با تروریسم، آمریکا از آن جا که خود ناتوان از ورود جدی به درگیری های منطقه است در پی تحریک کشورهای منطقه ای وابسته به خود علیه این ائتلاف است. آمریکا همچنین مایل است اتحادی از عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل علیه ائتلاف فوق الذکر ایجاد کند. در این صورت آنها تقریبا با بیرون گود نشستن می توانند از کشورهای عربی سواری مجانی بگیرند و همزمان تسلیحات بیشتری نیز به آنها بفروشند.

در تکمیل این سیاست و بدلیل ترس از ائتلاف صورت گرفته، اشتون کارتر دیروز در سخنرانی خود در بنیاد ریگان تلاش کرد تا بین ایران و روسیه نیز اختلاف بیندازد تا زمینه کنار گذاشته شدن بشار اسد به صورت آسان تری فراهم شود. وزیر دفاع آمریکا در این بنیاد عنوان کرده بود: من این مسئله را مسلّم نمی دانم که روس ها و ایرانی ها همپیمان باشند چون اگر نگاه کنید می بینید که آنها بین خودشان مشکلاتی دارند اما روس ها در اسد نفوذ دارند و اگر از این نفوذ برای گذار در سوریه استفاده کنند، در این صورت می تواند راهبرد درستی برای پوتین باشد.

به طور کلی اظهارات وزیر دفاع امریکا را می توان مستقیما به معنای فراخوان پنتاگون به آغاز نبردها و درگیری های جدید در منطقه خاورمیانه دانست. البته غایت چنین سیاستی را که آمریکایی ها در حال دیکته کردن آن در مقطع کنونی به کشورهای عربی هستند می توان در یمن مشاهده کرد. جایی که ثروتمندترین دولت عربی با پشتیبانی کشورهای منطقه و دولت های غربی و کمک القاعده بعد از هشت ماه درگیری نتوانسته به حداقل اهداف خود در مقابل فقیرترین کشور دست پیدا کند.


ویدیو مرتبط :
آشنایی با وحوش آمریکایی (اشتون کارتر)