سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نیروی انسانی و مدیریت مهمترین رکن توسعه استان اردبیل


این روزها کمتر منطقه و مجموعه ای را می بینیم که سخنی از توسعه به زبان نیارود؛ همه به دنبال توسعه هستند اما مهمترین اصل حتی پیش از سرمایه و منابع طبیعی و فناوری، برخورداری از نیروهای انسانی مستعد و متخصص است.
در کنار آموزش نیروی انسانی، پرورش افرادی برای پذیرش مسوولیت های مختلف اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ با وجود همه ابزارهای لازم اما بدون وجود مدیری کارآمد، نمی توان انتظار داشت بهره برداری مناسبی از ظرفیت ها صورت گیرد.
با وجود خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران، استان اردبیل در مقایسه با سایر استان ها از عقب ماندگی رنج می برد و در پیش و پس از انقلاب سرمایه گذاری قابل توجهی در این خطه صورت نگرفته است. از این روست که ضرورت توجه به ظرفیت های موجود، مدیریت آنها منطبق با مسیر توسعه و پرورش مدیرانی برای ادامه این مسیر در این استان بیشتر احساس می شود.
مدیریت خردمند همراه با نیروی انسانمی ماهر در این مسیر نقش مهمی بر عهده دارد، اینکه این دو ظرفیت مهم در استان اکنون چه وضعیتی داشته و در کدام سو در حرکت است موضوعی است که در گفت و گوی خبرنگاران ایرنا با اقبال عباسی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل طرح و به بحث گذاشته شده است.

**ایرنا: آقای عباسی حوزه فعالیت شما در عین گسترده بودن شاید برای بسیاری همچنان ناشناخته باشد، لطفا در ابتدای بحث به طور خلاصه بخشی از فعالیت های معاونت توسعه مدیریت را شرح دهید.
***معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل: برخی مسولیت های درون تشکیلاتی همچون استخدام، حقوق و مزایا، آموزش و هزینه های جاری استانداری در کنار فعالیت چهار کارگروه و کمیته و برخی وظیفه های برون تشکیلاتی مربوط به این حوزه می شود که در2 سال گذشته فعالیت های مختلفی در انها صورت گرفته است.
از جمله در بخش درون تشکیلاتی جلسه های کمیته اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل طی 2 سال گذشته پرونده 300 نفر از کارکنان استانداری، فرمانداری ها و بخشداری ها بررسی و در نهایت افرادی مشمول ارتقای پست سازمانی و حکم کارگزینی شدند.
در مجموع سه هزارو 594 حکم گزینی در مراحل مختلف صادر شده است؛ حدود 68 حکم مدیریتی صادر شده، 85 نفر در دولت گذشته استخدام شده بودند که روند جذب آنها در دولت یازدهم طی شد و همچنین 215 نفر دیگر نیز تبدیل وضعیت شدند.
تهیه و تنظیم اسناد مالی 500 میلیارد ریال اعتبار جاری، خرید و فروش، تعمیر و تجهیز، 20 میلیارد ریال اعتبار عمرانی و خرید 35 دستگاه خودورو برای استانداری و فرمانداری ها از دیگر فعالیت های معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی بود.
طی 2 سال گذشته حدود 125 هزار مورد مکاتبه اداری در استانداری انجام گرفت که سه صفحه تا پنج صفحه و حتی کتابچه 50 صفحه ای بود که اگر به طور متوسط هر کدام را پنج برگ در نظر بگیریم، حدود یک میلیون برگ کاغذ می شود.
در قالب هیات رسیدگی به تخلفات اداری نیز 49 پرونده تخلف کارکنان استانداری، فرمانداری و شهرداری های استان رسیدگی و رای های مختلفی از اخراج گرفته تا تغییر محل جغرافیایی یا پست سازمانی طی 2 سال گذشته صادر شده است.

**ایرنا: آقای عباسی در میان صحبت هایتان به موضوع استخدام اشاره کردید؛ آخرین خبرهای استخدامی در ارتباط با حوزه کاریتان چیست؟
***اقبال عباسی: نظارت بر کم و کیف استخدام و آموزش کارکنان دستگاه های اداری استان اردبیل برعهده این معاونت است؛ در سال های گذشته آزمونی برگزار و حدود یک هزار نفربدون طی شرایط لازم و قانونی استخدام شدند و ما با زحمت و تلاش فراوان توانستیم نسبت به جذب انها اقدام کنیم .
طی این مدت استخدام جدیدی صورت نگرفته است، اخیرا بهداشت و درمان و آموزش و پرورش فراخوان جذب نیرو داشتند که فرآیند خود را طی می کند.

**ایرنا: مسوولیت های برون تشکیلاتی این معاونت چه مواردی را شامل می شود؟
***معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل: رسیدگی به وضعیت دفاتر پیشخوان دولت که هم اکنون 128 دفتر در استان اردبیل داریم، 44 دفتر دوم روستایی و شهرک های صنعتی، 320 دفتر آی سی تی روستایی که در حال تبدیل به دفاتر پیشخوان هستند.
البته در طول 2 سال گذشته هیچ مجوز جدیدی صادر نشده چرا که دولت قبلی به تعداد کافی و حتی بیش از نیاز مجوز داده بود که این روند در دولت یازدهم متوقف شد.
برگزاری کارگروه پژوهش، فناوری و تحول اداری که دستاورد آن اخذ مجوز و استقرار پارک علم و فناوری بود یکی از اقدام های مهم در مسیر توسعه استان می باشد که انجام گرفت، در سال های گذشته در تمامی استان ها این پارک مستقر بود و استان اردبیل از جمله سه استان محروم از این ظرفیت مهم بود.
نقش پارک علم و فناوری که 10 هکتار زمین برای احداث آن در کنار دانشگاه اختصاص یافته، مانند منطقه ازاد اقتصادی و تجاری برای افراد صاحب فکر است تا ایده های خود را به کالا و تولید تبدیل کنند؛ واحدهای مستقر در پارک از مالیات معاف هستند و کارگاه، آزمایشگاه و تسهیلات ارزان قیمت و کمک های مالی به آنها تعق می گیرد.
وجود پارک علم و فناوری برای اردبیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود که با وجود انجام مقدمات راه اندازی آن، هنوز در این زمینه عقب ماندگی داریم.
کارگروه های پدافند غیرعامل، فناوری اطلاعات و دور کاری کارکنان نیز از جمله حوزه های کاری این معاونت می باشند که در آنها نیز جلسات مرتب تشکیل یافته و برنامه ها به پیش می رود.

**ایرنا: پس از همه این بحث ها سرنوشت دورکاری به کجا رسید؟
***عباسی: دورکاری به ویژه دورکاری بانوان در دستگاه های دولتی که پیشتر پر رنگ بود، تغییر یافته و بانوان باید در محل کار خود انجام وظیفه کنند.
در گذشته برداشت ها از دور کاری مختلف بود، دورکاری به معنی حضور غیرفیزیکی در اداره است و کارمند باید در زمان نیاز بتواند مسوولیت های خود را انجام دهد و بدین منظور باید امکانات سخت افزاری و نرم افزاری فراهم باشد که به دلیل مشکلات در نهایت تصمیم گرفته شد کارمندان در محل کار خود حضور یابند.

**ایرنا: در بخش منابع انسانی یکی از مسایل مهم تربیت مدیراست؛ به عقیده برخی ها در سال های گذشته نسلی از مدیران پرورش یافتند ولی برخلاف آن در سال های پیش از دولت تدبیر و امید چنین احساس می شود که در این مسیر خلایی ایجاد شد ، در این دوره عده ای به یکباره مدیر شدند ، اکنون نیزبرخی ها دل نگران این هستند که در زمینه مدیران با دانش دست کم تداوم آن برای سال های آینده کشور با مشکلاتی مواجه باشد؛ آیا از شرایط مدیریتی کنونی در استان راضی هستید؟ آینده را چگونه می بینید؟
***معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل: در موضوع مدیریت به جای تربیت مدیرو توجه صرف به نیروی انسانی ابتدا باید به شرایط احراز توجه شود؛ برای انتخاب یک مدیر شاخص هایی از جمله رشته و مدرک تحصیلی مرتبط،، تدین، سابقه کار، توانمندی ذاتی، علمی و تجربی اگر مراعات شود دیگر تفاوتی ندارد چه دولتی با چه رویکردی روی کار باشد چرا که می تواند بهترین مدیران را انتخاب کند. اگر در گذشته به ظاهر هم که شده احساس می کردیم مدیران خوبی انتخاب می شوند و پرورش می یابند به همین شاخص ها برمی گردد.
همزمان با انقلاب اسلامی تعدادی نیروی جوان تحصیلکرده و متدین وارد بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران شدند که در حال پرورش بودند؛ آنها 2 سال انقلاب، هشت سال جنگ، سازندگی و اصلاحات را گذرانده و رشد کردند و از آنجایی که دولت ها توسعه گرا بودند، مدیرانی توسعه گرا نیاز داشتند؛ با مدیر یکباره ای توسعه رخ نمی دهد و از این رو مدیرانی توسعه گرا انتخاب می کردند و پرورش هم می دادند به طوریکه در دولت قبل هم برخی مدیران پرورش یافته دولت های پیش از آن بر مسند کار بودند.
اما اطلاع ندارم در دولت گذشته با چه نگرشی به یک باره شرایط احراز پست ها کمرنگ شد؛ سواد، تجربه و توانمندی چندان مراعات نشد تنها با این استدلال که فلانی انسان خوبی است.
مدیر باید اهداف سازمان و نظام را تعقیب کند نه منویات فردی را، انجام منویات فردی می تواند یکی دیگر از دلیل های انتخاب مدیران ضعیف باشد؛ شاید هم دولت قبلی می خواست برای خود پشتوانه جدیدی درست کند چرا که دولت های گذشته گروهی مشخص داشتند و این دولت نیز می خواست برای خود تیمی ببندد چرا که این تیم پیش تر در بدنه پرورش نیافته بودند، در نتیجه افراد مختلفی جذب و در پست های مدیریتی به کار گرفته می شدند.

**ایرنا: سرمایه اجتماعی پشتوانه مهمی در دنیای مشوش امروز برای دولت ها به شمار می رود؛ ترکیب دو کلمه فساد و مدیر که می تواند موجب کمرنگ شدن این پشتوانه باشد، در سال های اخیر زیاد به گوش می خورد. ریشه آن را چه می بینید؟
***عباسی: بخش قابل توجهی از پرونده های تخلف و فساد ناشی از ناشی گری های تیم حاکم بود وگرنه نمی توان به همه اتهام دزدی زد چرا که به هر حال دستگاه های نظارتی حضور دارند و تا این حد دزدی امکان ندارد.
ناشی گری ها باعث شد زنجانی ها متولد شود؛ اگر ساختار درست بود و مدیریت درست ادامه پیدا می کرد، یک نفر نمی توانست نفت را فروخته و پول را به حساب خود بریزد، از آن سود و تسهیلات بگیرد و برای خود دولتی بشود.این پول ها چرا در دولت خرج نشده؟ همین مدیران فی البداهه باعث موفق نشدن دولت ها هستند.

**ایرنا: در آستانه انتخابات قرار داریم و اتهام و انتقاد از سوی جناح و گروههای مختلف متوجه استانداری است. برخی ازحامیان دولت می گویند از ما کمتر در بدنه دولت استفاده شده و مخالفان هم در مجموع معترض هستند؛ تحلیل شما از این شرایط چیست؟ کم و کیف تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟
***عباسی: دو نوع انتقاد به تغییرات مدیریتی در استان اردبیل وجود دارد ، یکی از سوی گروههایی است که کمک کردند این دولت با شعار تغییر روی کار بیاید؛ البته اینکه همه تغییر را در جابجایی مدیران خلاصه کنیم، انصاف نیست و تغییر در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و بین المللی هم مورد توجه است. مردم به شعار تغییر رای دادند که البته حوزه های مدیریتی را هم شامل می شود؛ شعار مجید خدابخش نماینده دولت در استان این بود که حوزه های سیاسی و فرهنگی متعلق به طرفداران دولت است و به ناچار باید تغییر کند 'فرمانداران، معاونان فرماندار، بخشداران، مدیران سیاسی و ستادی، دانشگاه ها، ورزش، کتابخانه وفرهنگ و ارشاد'.
به طور تقریبی می توان گفت تمامی مدیران حوزه های سیاسی و فرهنگی تغییر کردند، گرچه در مورد برخی مدیران مسایلی مطرح است و البته که تاکید در اینجا تنها بر تغییر مدیر می باشد و نه کیفیت تغییر و اینکه تغییرات موجب رضایت مندی طرفداران و فعالان حوزه های سیاسی و فرهنگی شده یا نه، باید گفت که 100 درصد موجب رضایت مندی نشده است.
در هیچ دولتی هم تا کنون رضایت مندی کامل را شاهد نبودیم، تنها شدت و ضعف داشته و ممکن است هم اکنون در حوزه ای رضایت کمتری وجود داشته باشد و این برمی گردد به برخی مدیران بویژه در بخش فرهنگ که باید در برنامه ریزی های خود تغییراتی بدهند تا هم موجب رضایت مندی عمومی شود و هم طرفداران دولتی که به آن رای دادند و انتظار تغییر دارند.

**ایرنا: در مجموع تغییرات مدیران در استان اردبیل چه روندی را طی کرده است؟
***معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل: جمع مدیران به بیش از 160 نفر می رسد شامل دستگاه های اجرایی و مجموعه های ذی ربط که از این میان 120 نفر عضو شورای اداری هستند. در دولت گذشته همه مدیران بدون استثنا تغییر کردند اما در دولت یازدهم تنها حدود 70 درصد از اعضای شورای اداری جابجا شدند؛ در مواردی تغییر هم تنها شامل مدیرکل بوده و مدیران شرکت های جانبی ، معاونان و مدیران شهرستانی همچنان در سمت های خود هستند.
برخی مدیران دولت گذشته با دولت تدبیر و امید همسو هستند و خوب هم کار می کنند و لزومی بر جابجایی دنبال کنندگان برنامه ها در حوزه های مدیریتی و کارشناسی وجود ندارد.
قطار تغییر استان اردبیل آرام آرام بر روی ریل توسعه به سوی هدف حرکت می کند، با تدبیر و بدون چالش سیاسی و در این راستا نیز تغییرات مورد نیاز صورت می گیرد تا منجر به نارضایتی بی مورد نشود؛ البته انتصاب ها مرتبط با حوزه معاونت سیاسی است و شخص استاندار همان طور که بارها اعلام کرده تصمیم نهایی را می گیرد و در این معاونت تنها شرایط احراز سمت تطبیق داده می شود.

**ایرنا: با وجود همه این مسایل، کارنامه مدیریتی دولت در استان اردبیل را چگونه ارزیابی می کنید؟
***عباسی: با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی 2 سال گذشته در مجموع عملکرد دولت در استان مثبت ارزیابی می شود؛ با وجود فعالیت های دولت های گذشته، خدمات دولت تدبیر و امید در استان اردبیل پیش و پس از انقلاب بی مانند بوده است.
یک میلیارد دلار از مجموع هشت میلیارد دلار اعتبار مهار آب های مرزی با تایید مقام معظم رهبری و دستور دکتر روحانی طی سفر کاروان تدبیر و امید به استان اردبیل برای تبدیل 82 هزار هکتار از زمین های دیم به آبی طی مرداد 93اختصاص یافت که این پروژه هم اکنون در دست اجراست و اعتبار هم طی چهار سال تزریق خواهد شد.
همچنین راه اندازی پارک علم و فناوری اردبیل و اختصاص 10 هکتار زمین، ایجاد منطقه آزاد تجاری در شمال استان که جزو مصوبات سفر رییس جمهوری به استان اردبیل است، فعال سازی پروژه احداث منطقه ویژه اقتصادی نمین، راه اندازی پروژه های راکد بخش خصوصی مانند پل معلق مشگین شهر و رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی صنعتی موجود از دیگر اقدام هایی است که در کنار هم کفه مدیریتی 2 سال تدبیر و امید در استان را به سوی مثبت می گرداند.
دکتر خدابخش استاندار اردبیل 15 سال معاون استاندار در حوزه های مختلف بوده از جمله عمرانی، اداری و مالی و 15 سال هم در چند شرکت اقتصادی مدیرعامل بوده، ترکیب سواد علمی و تجربه باعث می شود برای چنین فردی اداره استانی مانند اردبیل دشوار نباشد؛ هرکس به جای مدیران کنونی دولت بود، در این شرایط با این گرفتاری ها، به چنین موفقیت هایی دست نمی یافت
**آقای اقبال عباسی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اردبیل از اینکه وقت خود را در اختیار ایرنا گذاشته و به پرسش های ما پاسخ گفتید، سپاسگذاریم.
8123/6016

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
مدیریت نیروی انسانی -توسعه منابع انسانی- ارتقای بهره وری - مدیریت انرژی -