ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



هاشمی: از ما خرده گرفته‌اند که چرا مکاتبات را رسانه‌ای کرده‌ایم/ 6 میلیارد از دولت طلب داریم


به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری گفت: نخستین موضوع بحث المپیک است که حضور ما در ریو کاری بسیار سخت و دشوار است، اما نشدنی نیست. وظیفه ذاتی کمیته ملی المپیک به نوعی پاسداری از ارزش های منشور المپیک است که به نوعی مجری این منشور فدراسیون های ورزشی هستند. کمیته ملی المپیک که ما به عنوان خدمتگزار هستیم باید از این ارزش ها دفاع کنیم.

وی افزود: ما قهرمان محور و فدراسیون محور هستیم. اگر فدراسیون های ورزشی مشکل دارند باید به نوعی این مشکلات را بگوییم. اگر ورزشکار و یا قهرمان نباشند ما به لحاظ وجودی نمی توانیم نقشی داشته باشیم؛ به همین دلیل می گوییم قهرمان محور هستیم. بهترین های دنیا در یک رقابت برابر حضور پیدا می کنند. وقتی چنین شرایطی هست نیاز داریم تا توجه زیادی به فدراسیون ها و قهرمانان داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: ما در 15 دوره المپیک حضور داشته باشیم. یعنی از 1948 لندن تا 2012 لندن. در برخی المپیک ها هم به دلیل تحریم ها حضور نداشتیم، اما در این 15 دوره در مجموع 60 مدال کسب کرده ایم. شرایط کشوری مثل مجارستان با ما یکی است، اما وقتی از نظر مدال آوری نگاه می کردیم، 10 برابر ما مدال دارند. چون آنها روی رشته های پرمدال تمرکز کرده و نتیجه گرفته اند. برعکس ما روی رشته های پرمدال کمتر کار کرده ایم. از مجموع 60 مدال، 8 دوره قبل از انقلاب بوده که 29 مدال داشته ایم. از مجموع 15 دوره فقط در 7 دوره طلا داشته ایم.

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه سهم ورزش ما از 60 مدال در تمامی ادوار المپیک در دو رشته کشتی و وزنه برداری بوده است، گفت: بعد از انقلاب دو رشته جدید اضافه شده است. 38 مدال متعلق به کشتی بوده به همین دلیل می گوییم کشتی رشته اول ماست. در مجموع 15 دوره المپیک 15 طلا داشته ایم که 8 مدال متعلق به کشتی است. 5 مدال متعلق به وزنه برداری و 2 مدال برای تکواندو بوده است. از 15 طلا 11 مدال بعد از انقلاب بوده است. ما تا الان 32 سهمیه کسب کرده ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیش بینی کسب مدال سخت است، تصریح کرد: طبق کار مطالعاتی از المپیک سیدنی تا لندن میانگین رتبه های کشورهای مختلف را به دست آورده ایم. کشورهایی که رتبه دهم را داشته اند 8.5 مدال طلا به صورت میانگین داشته اند. ما اگر 5 مدال طلا بگیریم می توانیم تا رتبه 15 قرار بگیریم. اگر بتوانیم با توجه به ظرفیتی که داریم این تعداد را بگیریم وضعیت نگران کننده نیست. ما 5 ماه حیاتی برای ورزش کشورمان داریم و هر عاملی باعث شود رشته ها، قهرمانان و فدراسیون ها آسیب ببینند این در کسب رتبه و مدال ما نقش دارند و باید جوابگو باشند.

هاشمی افزود: با پول ندادن ها، با کم توجهی ها و کنار نگذاشتن اختلافات شخصی باید جوابگو باشند. فدراسیون های ما در سخت ترین شرایط کار می کنند و به عنوان مسئول کمیته ملی المپیک باید بگویم فدراسیون های ما با سخت ترین شرایط کار می کنند. باید قهرمانان را حمایت کنیم. اگر از دست مان حمایت واقعی برنمی آید نباید فدراسیون ها را اذیت کنیم. فدراسیون ها باید احساس کنند ما در کنارشان هستیم و با مشکلات آنها آشنا هستیم. اگر این اتفاق رخ ندهد کار سختی پیش رو خواهیم داشت.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه قضاوت در بحث تعداد و نوع مدال سخت است، عنوان کرد: هنوز تعداد سهمیه ها مشخص نشده و در بعضی رشته ها که سهمیه گرفته ایم نفرات اعزامی مشخص نیستند. وضعیت مالی فدراسیون ها خوب نیست و اعتباراتی که به فدراسیون ها می دهیم به اندازه قطر نیست. وقتی می بینیم رشته ای مثل کشتی بیشترین مدال را می گیرد طبیعی است بیشترین توجه را به آنها داشته باشیم. ما حتی در بوکس و تیراندازی شانس کسب مدال آن هم از نوع خوشرنگ داریم. حتی در شمشیربازی وضعیت عابدینی را ببینید که چقدر زحمت کشیده و رنک خوبی دارد. در تکواندوی بانوان شرایط خوبی داریم چرا نباید به انها توجه نشود؟ اگر توجه نکنیم شاید المپیک پکن تکرار شود.

کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک گفت: تا امروز 35 میلیارد تومان به فدراسیون‌ها و کمیته ملی پارالمپیک پرداخت کرده‌ایم. اعتبارات پارالمپیک هم که چیزی حدود 10 میلیارد تومان بوده است پرداخت شده است.

وی ادامه داد: هنوز 25 درصد اعتبارات سال جاری را از دولت دریافت نکرده‌ایم و 6 میلیارد تومان طلب داریم تا پرداخت آخر را به فدراسیون‌ها انجام دهیم. البته تنها نصف بودجه‌ای که برای امسال درخواست کرده‌ بودیم برای ما در نظر گرفته شده.

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: برای سال آینده 113 میلیارد تومان درخواست کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت شود. سال المپیک است و برای آماده‌سازی فدراسیون‌هایی که کسب سهمیه کردند یا قرار است کسب سهمیه کنند نیازمند بودجه هستیم که اگر بودجه لازم اختصاص پیدا نکند در روند کار تاثیر منفی می‌گذارد و دست ما بسته می‌شود.

هاشمی افزود: برای امسال نیز 20 تا 30 میلیارد تومان دیگر برای پرداخت به کمیته ملی المپیک از دولت درخواست کرده‌ایم تا بتوانیم حمایت بهتری از فدراسیون‌های المپیکی داشته باشیم. سال آینده دو هفته بعد از بازی‌های المپیک بازی‌های ساحلی را داریم که اگر بودجه 113 میلیاردی تخصیص پیدا کند کاروان ساحلی را اعزام می‌کنیم وگرنه اعزام نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر بودجه کافی داده نشود در بحث اعزام کاروان المپیک هم تجدیدنظرخواهیم کرد، گفت: شاید در برخی از رشته‌ها مثلا کشتی با خادم صحبت کنیم و او بگوید به عنوان مثال در اوزانی که شانس مدال داریم ورزشکاران را اعزام کنیم چون سیاست‌های ما معطوف به بودجه‌ای است که داده می‌شود. البته تا این لحظه تمام تلاش ما برای اعزام کاروانی کامل و پرامید است.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد تعداد نفرات اعزامی به رقابت‌های المپیک 2016 ریو خاطرنشان کرد: یک سیاست وجود دارد که باید مطرح شود که ما آن را در جلسات کارشناسی و با فدراسیون‌ها مطرح می‌کنیم تا بتوانیم یک تصمیم جمعی اتخاذ کنیم.

وی ادامه داد: بودجه مسابقات 2012 لندن با بودجه‌ای که در لایحه 95 پیش‌بینی شده است 5 میلیارد فرق دارد. این در حالی است که آن زمان دلار 1200 تومان بود اما حالا قیمتش چند برابر شده است. در لندن بعد مسافت نسبت به برزیل کمتر بود. ما برای رفتن به لندن 4-5 ساعت پرواز داشتیم اما حالا برای برزیل باید حدود 17 ساعت پرواز کنیم که قطعا هزینه بلیت هم 6-7 برابر می‌شود. نمی‌خواهم وارد ریز مطالب شوم اما باید بگویم هزینه ما برای المپیک ریو سه برابر لندن خواهد بود.

هاشمی عنوان کرد: چندی پیش در نهاد ریاست جمهوری جلسه‌ای داشتیم و دغدغه‌های خود را مطرح کردیم. در آن جلسه گفتیم که فدراسیون‌ها مشکلات زیادی دارند و قرار شد طرحی آماده و به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور تقدیم شود که طی آن جلسه‌ای با حضور وزرای مربوط به ورزش برگزار شود. بخش‌هایی مانند دوپینگ، درآمد ورزشکاران و ... که نیازی به حضور نفراتی مانند نوبخت، زنگنه و گودرزی است.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: خوشبختانه کار کارشناسی انجام شد و موافقت کلی به دست آمد. این بحث مربوط به حدود 40 روز پیش است و ما منتظر هستیم تا جمع‌بندی نهایی صورت گیرد. همین که این جلسه تشکیل شد و با طرح پیشنهادی موافقت کردند یک نکته مثبت است. جهانگیری بارها در جمع ورزشکاران حضور پیدا کرده که این موضوع هم از جمله نکات مثبت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفیت اعزام بسیار مهم است، افزود: ما ضعف را برعهده می‌گیریم و موفقیت را برای دیگران می‌دانیم. می‌توانستیم شرایط را به گونه‌ای دیگر پیش ببریم اما با توجه به اینکه کیفیت اعزام اهمیت زیادی دارد می‌خواهیم آن را به بهترین شکل انجام دهیم.

هاشمی افزود: از سوی تعدادی فدراسیون‌های المپیکی مثل جودو، قایقرانی، تیراندازی و چند فدراسیون دیگر که خودتان می‌دانید مکاتباتی شد که هر فدراسیون باید اساسنامه تخصصی خودش را داشته باشد که این اساسنامه‌ها باید طبق استانداردهای جهانی باشد چراکه مشکلاتی پیش از این برای رشته‌های مختلف ورزشی پیش آمده بود.

وی گفت: عمده موضوعات مطرح شده در درخواست فدراسیون‌های جهانی سه موضوع بود. اول اینکه اساسنامه فدراسیون ملی کشورها باید برگرفته از سیاست و اساسنامه فدراسیون جهانی هر رشته باشد. البته با در نظر گرفتن منافع داخلی و ملی. آنها تاکید داشتند که یک اساسنامه واحد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه رشته‌ها باشد.

هاشمی تاکید کرد: دومین موضوع این بود که چیزی به نام برکناری نباید وجود داشته باشد که این موضوع نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود و سومین موضوع اینکه در بحث استعفا، باید استعفا به هر دلیلی که باشد باید در مجمع عمومی مطرح شود و مهم‌ترین موضوع اینکه برای هر رشته ورزشی اساسنامه تخصصی نوشته شود.

رئیس کمیته ملی المپیک یادآور شد: زمانی که آمدیم با وزارت ورزش نشست‌هایی را برگزار کردیم که اصلاحاتی انجام شود اما دیدیم این اساسنامه‌ای که نوشته می‌شود به سمت اساسنامه‌های داخلی می‌رود که باز هم مشکل‌زا خواهد بود.

وی گفت: ما چند بار در این زمینه مکاتباتی کردیم که البته به ما خرده گرفتند که چرا نامه‌ها را رسانه‌ای کردیم اما خواستیم بگوییم که در آستانه المپیک هستیم تا ورزش آسیب نبیند. بر همین اساس مکاتباتی را به شکل‌های مختلف انجام دادیم با این حال وقتی پیش‌نویس اساسنامه را در هیات اجرایی آوردیم دیدیم که با درخواست‌های جهانی هم‌خوانی ندارد.

ادامه دارد...

 


ویدیو مرتبط :
نحوه چیدمان کابینه دولت هاشمی رفسنجانی(دولت سازندگی)