رونمایی از بورس تحصیلی پروفسور عباس ترسلی در خوزستان


نشست مشترک معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهور با رؤسای دانشگاه‌ها و مسئولان علمی و اجرایی خوزستان، با ارائه پیشنهادات طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی و رونمایی از بورس تحصیلی پروفسور عباس ترسلی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر بهرام علیزاده مدیر مرکز تحقیقات زمین‌شناسی نفت دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست اظهار کرد: با توجه به این‌ که دانشگاه شهید چمران در استان خوزستان و یک منطقه نفت خیز واقع است، شاید ضرورت داشته باشد در حوزه نفت فعال‌تر عمل کند.

وی با اشاره به این‌ که اکنون مخازن نفت کشور به نیمه دوم عمر خود رسیده‌اند و اجرای روش‌های ازدیاد برداشت از آن‌ها حیاتی و ضروری است، در خصوص پروژه پیشنهادی خود گفت: در این پروژه از روش میکروبی برای اکتشاف نفت استفاده شده است البته پیش از این در پژوهشگاه صنعت نفت نیز طرح‌های ازدیاد برداشت اجرا شده اما این پروژه نه از بابت شکست مولکولی بلکه برای تعیین محل چاه‌های اکتشافی، بهره‌برداری، تزریقی و تولیدی حائز اهمیت است.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌ که در این پروژه از روش MPOG استفاده شده است، تصریح کرد: همچنین پایلوت طرح موفق بوده است در مرحله بعد برای اکتشاف پروژه‌ای تعریف شد که در حال اجرای آن برای مدیریت اکتشاف نفت هستیم اما انتظار می‌رود که بتوانیم با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور در راستای ازدیاد برداشت، این پروژه را اجرایی و در کشور بومی‌سازی کنیم که بتوانیم آن را هم برای منطقه نفت خیز خوزستان و هم کشورهای خاورمیانه اجرا کنیم.

علیزاده با اشاره به این‌ که در حال حاضر کشورهای معدودی در منطقه در این حوزه ورود کرده‌اند، گفت: به‌ طور مثال کشور عمان با کمک آمریکایی‌ها و آلمانی‌ها پروژه مشابهی را انجام داده است که امیدواریم این پروژه نیز بومی شود. در حال حاضر این طرح در قالب یک قرارداد با مدیریت اکتشاف به ارزش 1.3 میلیارد تومان تصویب شده و در حال اجرا است اما برای بومی‌سازی آن انتظار حمایت داریم.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه ریسک پیش‌بینی حفاری را از 63 درصد به 87 درصد کاهش می‌دهد در حال حاضر حفاری یک چاه در خشکی 47 تا 50 میلیارد تومان هزینه در بر دارد که اگر پیش‌بینی آن به‌درستی انجام نشده باشد، همه‌ این سرمایه هدر رفته است. این پروژه در جهت کاهش ریسک حفاری می‌تواند بسیار کمک‌ کننده باشد.

همچنین در این نشست دکتر نورالله معلمی رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پروژه احداث باغ بوتانیک در این دانشگاه، اظهار کرد: در دانشکده‌های کشاورزی، علوم آب و گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم در مجموع هفت گروه آموزشی به‌طور مستقیم با گیاه‌شناسی و بوتانیک در ارتباط هستند که اگر به‌طور متوسط هر سال هر گروه 30 نفر ورودی در مقطع کارشناسی داشته باشد، سالانه 210 دانشجو با این مباحث ارتباط مستقیم دارند و احداث این باغ می‌تواند از نظر فعالیت‌های آموزشی برای این دانشجویان نیز حائز اهمیت باشد.

وی هدف دیگر از احداث این باغ را کاشت گونه‌های مختلف گیاهی که می‌توانند در فرآیندهای صنعتی، تحقیقاتی و در مبارزه با ریزگردها مورد استفاده قرار گیرند عنوان کرد و گفت: کشت گونه‌های گیاهی برای تثبیت شن‌های روان یا گونه‌های کاهنده آلاینده‌های محیطی با توجه به حجم عظیم صنعت در خوزستان و آلودگی‌های ایجاد شده در محیط، از دیگر اهداف احداث این باغ است که می‌توان با استفاده از گیاهان برتر در جهت کاهش آلاینده‌های پساب کارخانه‌ها و تصفیه آن اقدام کرد. در حال حاضر زمین مورد نظر برای اجرای این پروژه مشخص شده است و فقط تجهیزات و امکانات آن باقی‌مانده که حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را می‌طلبد.

به گزارش ایسنا همچنین در این نشست دکتر مجتبی علیشاهی عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص پروژه پرورش ماهیان بومی استان به‌صورت متراکم، اظهار کرد: استعداد آبزی‌پروری استان بر کسی پوشیده نیست و خوزستان یکی از قطب‌های آبزی‌پروری کشور است که سالیانه 45 هزار تن ماهیان گرمابی را در 10 هزار هکتار استخر پرورش ماهی مفید تولید می‌کند.

وی افزود: با توجه به مسائل کم‌آبی و زیست‌محیطی در استان، امکان توسعه کمّی پرورش ماهی بیش از این در استان وجود ندارد بنابراین طرح‌های افزایش تولید باید بیشتر در جهت افزایش تراکم و بازده استخرها اجرا شود. در پروژه پیشنهادی با روش جدید پرورش متراکم با استفاده از ضایعات ملاس نیشکر که اکنون به‌عنوان خوراک دام استفاده می‌شود، با توجه به وجود مواد کربنی در ملاس، باکتری‌های آب مواد دفعی ماهی را جذب می‌کنند و در نتیجه امکان پرورش ماهی در استخرها تا 10 برابر تراکم فراهم می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: این طرح علاوه بر افزایش تولید با استفاده از ضایعات، افزایش اشتغال در استان را به دنبال دارد و با وجود این که در جنوب شرق آسیا و آمریکا اجرا شده، هنوز در کشور ما اجرایی نشده است و اجرای آن می‌تواند اثرات مثبتی در افزایش تولید ماهی در استان داشته باشد. در حال حاضر پایلوت این طرح در حال اجرا است.

به گزارش ایسنا همچنین در این نشست دکتر حیدری مدیر تحقیقات سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌ که این سازمان قرار است در راستای طرح نیروگاه‌های برقابی کوچک پروژه مشترکی با دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا کند، با اشاره به برنامه استان برای راه‌اندازی منطقه ویژه فناوری نفت و گاز خواستار الحاق موضوع آب و برق در این طرح در قالب منطقه ویژه فناوری انرژی شد که هم‌افزایی بیشتری میان شرکت‌های دانش‌ بنیان در حوزه نفت، گاز، آب و برق ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: زمینه راه‌اندازی بسیاری از مراکز فناوری در خوزستان فراهم است؛ با توجه به وجود شبکه‌های آب و زه‌آب پتانسیل بسیار خوبی برای تولید انرژی از طریق توربین‌های کوچک در استان وجود دارد اما فناوری آن در کشور موجود نیست در حالی که می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد و از خروج ارز به خارج کشور جلوگیری کند.

مدیر تحقیقات سازمان آب و برق خوزستان با بیان این‌ که فناوری طراحی و دانش ساخت این توربین‌ها در کشور وجود ندارد، افزود: سال گذشته نیز در موضوع توربین‌های بزرگ طراحی آن‌ها در خارج از کشور انجام و ساخت آن‌ها به کارخانه‌های هپکو و ماشین‌سازی واگذار شد همچنین ساخت تصفیه‌کن آب، زه‌آب و پساب در استان به‌ شدت مورد نیاز است. البته ستاد آب در کشور در این زمینه طرح‌های خوبی در دست دارد که یکی از این طرح‌ها در دانشکده صنعتی اصفهان نیز اجرا شده است. امیدواریم با توجه به زمینه‌های خوبی که دراستان وجود دارد، بتوانیم این تجهیزات را در استان به تولید انبوه برسانیم.

حیدری همچنین با اشاره به حضور دکتر ستاری در اجلاس جهانی علم در مجارستان، اظهار داشت: در این اجلاس تفاهم‌نامه‌ای در خصوص انتقال فناوری تقطیر آب سدها و شبکه‌های آبیاری منعقد شد که خوزستان با توجه به داشتن 6 سد بزرگ و شبکه‌های عظیم آبیاری، مکان بسیار خوبی برای انتقال این فناوری است.

وی با بیان این‌ که اکنون تأسیس شهرک علم و فناوری نفت و گاز در استان در حال بررسی است، خاطرنشان کرد: اگر با تلفیق آب و برق منطقه ویژه فناوری انرژی در استان تشکیل شود، آب و برق می‌تواند پتانسیل خوبی برای هم‌افزایی میان بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی ایجاد کند.

مدیر تحقیقات سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر 12 شرکت زیرمجموعه سازمان آب و برق در همه شهرهای خوزستان وجود دارد که در کنار این شرکت‌ها دانشگاه‌های بسیاری وجود دارند؛ با توجه به بند 80 برنامه ششم توسعه در خصوص تأسیس نظام ملی نوآوری در کشور، می‌توان نظام نوآوری بخشی را در خوزستان و در صنعت آب و برق راه‌اندازی کرد که حمایت‌ها، راهنمایی‌ها و مشاوره‌های معاونت علمی و فناوری می‌تواند در این راستا بسیار کمک‌کننده باشد.

وی همچنین با اشاره به این‌که قرار است در برنامه ششم توسعه اعتبارات پژوهشی افزایش یابد، اظهارکرد: در برنامه پنجم نیز قرار بود این اعتبارات به چهار درصد از بودجه ملی کشور برسد اما تنها کمتر از نیم درصد آن محقق شده است باید این موضوع بررسی شود که چرا نمی‌توانیم اعتبارات پژوهش را در کشور محقق کنیم و راه‌های متنوعی برای این کار دیده شود و تنها به پروژه‌های پژوهشی بسنده نشود.

مدیر تحقیقات سازمان آب و برق خوزستان افزود: تعداد پروژه‌های پژوهشی وقتی از حدی عبور کند، کیفیت آن‌ها افت می‌کند و مدیریت این پروژه‌ها دشوار می‌شود از سوی دیگر سازمان‌ها و صنایع علاقمند به جذب این بودجه هستند. درخواستم این است که مطالعات پروژه‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی با هدف افزایش بودجه‌های پژوهشی انجام شود.

به گزارش ایسنا همچنین در این نشست سید بهزاد علوی رییس منطقه 5 دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به برگزاری کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت در خوزستان اظهارکرد: این کنگره هر ساله در دانشگاه امیرکبیر در تهران و در راستای توسعه ملی برگزار می‌شود که امسال به همت استاندار خوزستان و با نگرش ایشان به توسعه استان در راستای برنامه‌های توسعه‌ای و برای تبدیل سرمایه‌های استان به ثروت با رویکرد استانی و ملی 20 دی‌ماه در خوزستان برگزار می‌شود.

دبیر نوزدهمین کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت با ابراز امیدواری از تحقق اهداف این کنگره در سیاستگذاری‌های انجام‌ شده، خاطرنشان کرد: افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت در دوران پساتحریم فرصتی برای خوزستان است که امیدواریم در این راستا فاصله دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان از دیگر استان‌ها کمتر و زمینه جهش علمی در استان بیش از پیش فراهم شود.

به گزارش ایسنا، همچنین در این نشست پروفسور عباس ترسلی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که معتقدم همه ایرانیان باید از دانشجویان پراستعداد و پرتلاش حمایت کنند، گفت: با توجه به این‌که حدود 46 سال است در دانشگاه شهید چمران عضو هیأت علمی هستم، به فکر راه‌اندازی بورس تحصیلی برای دانشجویان استان در رشته خودم شیمی، افتادم.

وی خاطرنشان کرد: این جایزه تحصیلی شامل پنج بورس که 2 بورس در کارشناسی، 2 بورس در کارشناسی‌ارشد و یک بورس در مقطع دکتری، است. معتقدم اگر دانشگاه‌ها بخواهند حیات علمی خود را تداوم بخشند، باید وارد حیطه دانش‌بنیان شوند اما این امر به معنای رها کردن آموزش نیست.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: آموزش در اهمیت اول و پژوهش در اولویت دوم قرار می‌گیرد و لازمه تداوم آموزش و پژوهش، فناوری و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان است. من برای تشویق و ترغیب دانشجویان خود، این بورس تحصیلی را تأسیس کردم و در صورت توفیق برنامه‌های دیگری نیز انجام خواهم داد.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم، با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از جایزه علمی پروفسور عباس ترسلی به‌طور نمادین رونمایی شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خودمدیریتی و نقش آن در موفقیت تحصیلی -پروفسور ساعتچی