سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امنیت/ مانند کیف پولتان از اطلاعات شخصی محافظت کنید


امنیت/ مانند کیف پولتان از اطلاعات شخصی محافظت کنید

اطلاعاتی که در فضای مجازی ذخیره می کنیم همانند دارایی های ما هستند. همانطور که از اموال و دارایی های خود نگهداری می کنیم، باید از رمز های عبور خود در فضای مجازی هم نگهداری و مراقبت کرد.

باشگاه خبرنگاران/ اطلاعاتی که در فضای مجازی ذخیره می کنیم همانند دارایی های ما هستند. همانطور که از اموال و دارایی های خود نگهداری می کنیم، باید از رمز های عبور خود در فضای مجازی هم نگهداری و مراقبت کرد.
معمولاً برای محافظت از اشیاء و وسایل ارزشمند، آن‌ ها را در مکانی مطمئن قرار داده، در آن جا را قفل کرده و کلید را پیش خود نگه میدارید. قفل‌ های خانه، اتومبیل و حتی دوچرخه همگی دارای کلید های فیزیکی و قابل لمس هستند؛ در مقابل فایل‌ های محرمانه و حساس، کارت‌ های بانکی و ... دارای رمز عبور هستند. همه‌ ی این کلید ها اعم از فیزیکی یا دیجیتال یک ویژگی مشترک دارند: این کلید ها چه در دست شما و چه در دست هر کس دیگری باشند، قفل‌ های مرتبط با خود را به راحتی باز می‌کنند.

اگر رمز های عبوری که انتخاب می‌ کنید، ضعیف و قابل حدس باشند و یا به دست افراد غیر مجاز افتاده باشند، استفاده از دیوار های آتش پیشرفته، شناسه‌ های رایانامه‌ ای (ایمیل) امن و وسایل ذخیره‌ ساز رمز گذاری شده هیچ، فایده‌ ای برای حفظ اطلاعات محرمانه‌ تان نخواهد داشت.

اجزای سازنده‌ رمز های عبور قوی

رمز عبور باید آنقدر مشکل و پیجیده باشد که برنامه‌ های رایانه‌ ای رمزیاب توان حدس زدن و گشایش آن را نداشته باشد. رعایت نکته‌ های زیر به شما در ایجاد رمز عبور قوی و مطمئن کمک می‌کند.

* از رمز عبورهای طولانی استفاده کنید

هرچه رمز عبور طولانی تر باشد، احتمال آن که برنامه‌ های رمز یاب در زمانی معقول قادر به کشف آن باشند، کمتر است. همواره سعی کنید رمز عبور هایی بسازید که دارای ۱۰ یا بیش از ۱۰ حرف باشند. برخی افراد در رمز عبورها از بیش از یک کلمه، همراه با فاصله یا بدون فاصله بین کلمه‌ ها، استفاده می کنند. این گونه رمز عبورها را اغلب «password» یا «رمز عبور» یا «گذرواژه» می نامند. پس توصیه می شود که اگر برنامه یا سرویس مورد استفاده شما امکان می دهد، رمز عبور طولانی بسازید.

* رمز عبور خود را پیچیده کنید

علاوه بر طولانی بودن، پیچیدگی رمز عبور مانع از آن می شود تا برنامه‌ های رمزیاب موفق به حدس دقیق ترکیب حرف‌ ها و در نتیجه کشف رمز عبور شوند. یک رمز عبور خوب باید علاوه بر حروف کوچک، حاوی اعداد، حروف بزرگ و ترجیحا علایم و نشانه‌ ها ( !،@ و *) نیز باشد.

* رمز عبوری بسازید که در عین مشکل بودن بتوان آن را به خاطر سپرد

اگر رمز عبور انتخابی شما به گونه‌ ای است که قادر به حفظ کردن آن نیستید و مجبورید آن را در جایی یادداشت کنید، این خطر وجود دارد که افراد غیر مجاز با آگاه شدن از محل نگهداری یادداشت‌ های شما که می‌تواند در کشوی میز، جایی در منزل، داخل کیف پول یا حتی سطل آشغال به آن رمز ها دست یافته و اطلاعات محرمانه‌ شما را در معرض تهدید جدی قرار دهند. اگر نمی‌ توانید رمز عبوری بسازید که طولانی و پیچیده و در عین حال قابل حفظ کردن باشد، اطلاعات بخش چگونگی به خاطر سپردن رمز عبور های مطمئن ممکن است به شما کمک کند.

اگر پس از مطالعه‌ ی آن بخش، باز هم به نتیجه‌ ی دلخواه دست نیافتید نباید از انتخاب و ایجاد رمز عبورهای محفوظ و مطمئن ناامید شوید. زیرا برنامه‌های مدیریت بانک اطلاعاتی رمز عبورهای مانند KeePass شما را در ذخیره و نگهداری امن رمز عبورهایتان یاری می‌دهند. توجه داشته باشید که نباید از فایل‌های قابل محافظت با رمز (چون Microsoft Word یا WinRAR) برای ذخیره‌ی رمز عبورهای استفاده کنید. رمز این گونه فایل‌ها به راحتی و با استفاده از برنامه‌های رمزیابی که در سطح اینترنت و به صورت رایگان پراکنده‌اند، خیلی ساده و در عرض چند ثانیه گشوده می‌شود.

* رمز عبور نباید ارتباطی با مشخصات فردی شما داشته باشد

برای ساختن رمز های عبور خوب از کلمه یا عبارتی استفاده نکنید که در برگیرنده‌ نام، شماره ملی، شماره تلفن، نام فرزند، تاریخ تولد و یا هر ویژگی دیگری که بشود با انجام کمی تحقیق در مورد شما و زندگی شخصی تان آن را حدس زد، باشد.

* رمز عبورتان را مخفی نگه دارید. رمز عبور خود را به هیچ‌کس مگر آن که واقعاً لازم باشد ندهید

اگر مجبور شدید که رمز عبور خود را به یکd از دوستان، اعضای خانواده یا همکارتان بگویید، بهتر است ابتدا آن را به یک رمز عبور موقتی تغییر دهید و در اختیار فرد مورد نظر قرار دهید. پس از آن که وی دیگر احتیاجی به آن نداشت، رمز عبور را به شکل اولش برگردانید. البته راه‌ های دیگری نیز غیر از بازگو کردن رمز عبور به دیگران وجود دارد، مثلاً می‌ توان برای فردی که نیاز به استفاده از رایانه‌ شما دارد، شناسه‌ جداگانه ساخت. در این صورت، این فرد علی رغم استفاده از رایانه‌ شما امکان دسترسی به اطلاعاتتان را نخواهد داشت. مخفی نگهداشتن رمز عبور همچنین مستلزم آن است که مراقب باشید تا در هنگام تایپ کردن آن و یا جستجوی آن در بانک اطلاعاتی رمز عبور های، افراد غیر مجاز با نگاه دزدکی از روی شانه‌ های شما قادر به دیدن آن نباشد.

* از رمز های عبور منحصر به فرد و غیر یکسان استفاده کنید

استفاده از یک رمز عبور برای بیش از یک شناسه جدا خود داری کنید. در غیر این صورت، اگر فردی موفق به کشف رمز عبور شما شود، حجم وسیع‌ تری از اطلاعات شما در معرض خطر خواهد بود. اهمیت این مسأله خصوصا از آن جهت است که برخی از برنامه‌ های رمزیاب می‌ توانند به سادگی برخی رمز ها را کشف کنند. مثلاً اگر از یک رمز عبور یکسان برای ورود به ویندوز و ورود به شناسه‌ی رایانامه‌ی (ایمیل) خود استفاده کنید، فرد بدنیت با شکستن رمز ویندوز که کار چندان سختی هم نیست می‌تواند به نامه‌ های شما از طریق ورود به شناسه‌ رایانامه‌ تان دسترسی یابد. علاوه بر این، حتی اگر دارای چندین رمز عبور متفاوت هستید، هرگز آن‌ ها را بین شناسه‌ های مختلف خود جا به‌ جا نکنید.

* رمزهای عبور را به طور دوره‌ای تغییر دهید. حداقل هر سه ماه یک بار رمزهای عبور خود را تغییر دهید

برخی افراد به یک رمز عبور خاص عادت کرده، هرگز آن را تغییر نمی‌ دهند. لطفاً از این ایده پیروی نکنید. هر چه رمز شما به مدت طولانی‌ تری بدون تغییر باقی بماند، احتمال حدس زدن یا کشف کردن آن توسط دیگران بالاتر می‌رود. به علاوه اگر کسی بدون آن که متوجه شوید موفق به کشف و دزدیدن رمز عبور شما شود، تا زمانی که آن رمز عبور خاص تغییر نکرده است، به اطلاعات شما از هر نوعی که هست، دسترسی خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
محافظت از اطلاعات شخصی در فضای مجازی