فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اصالت بی‌شرمی اجتماعی را چطور تعریف می‌کنیم؟


هفته نامه چلچراغ - شهرزاد همتی: این ماجرا یک اتفاق ساده است. یک اتفاق ساده و تاریخی در شرایط حساس کنونی که کشور ما همیشه خدا در آن گیر افتاده. شرایطی که می توان آدم های این روزها را در آن دخیل دانست. آدم هایی که در کول و باحال پنداری عمیقی دست و پا می زنند. آدم هایی که جذاب بودن را در لق بودن زبان می دانند.

در این که همدیگر را با القاب زشت صدا کنند، وقتی که می خواهند احساس صمیمیت کنند، فحش های چارواداری به همی می دهند. وقتی می خواهند عاشقانه با هم حرف بزنند، در بهترین شرایط همدیگر را زشت و احمق خطاب می کنند و اگر غیر از این باشند، می شوند حال به هم زن و دست و پاچلفتی. این همان اصالت بی شرمی است.

اصالت بی شرمی اجتماعی را چطور تعریف می کنیمهمانی است که اگر در آن نباشیم یک تیپیکال خاص برایش تعریف می شود. آم هایی که موهایشان به پس کله شان چسبیده و عینک گرد ته استکانی می زنند و پیراهن های چیت آبی می پوشند و وقت حرف زدن تپق می زنند و در برقراری ارتباط مشکل دارند، از این دایره جدا می شوند. آدم هایی که پرده دری نمی کنند، عموما باحال خطاب نمی شوند.

 آدم هایی که در جست و جوهای اینترنتی شان سراغ خطوط قرمز اخلاقی نمی روند و بازیگران ستاره فیلم های غیراخلاقی را نمی شناسند و شوخی های مستهجن را نمی فهمند. ما این آدم ها را ابله می گوییم و در مقابل آن هایی را که وقت صحبت کردن الفاظ رکیک استفاده می کنند و هنگام برقراری ارتباط با همکاران خانمشان به شخصی ترین مسائل آن ها دخالت می کنند، آدم های جذابی می دانیم. این همان اصالت بی شرمی است که از آن صحبت می کنیم.

امروزه برخی کارهای اینترنتی در کشورمان علمی است، برخی فرهنگی و نیازی به پنهان کاری نیست که بخش قابل توجهی از کاربری ها نیز به مضامین غیراخلاقی و محتوای مستهجن مرتبط است. دنیای بی حد و مرز اینترنت در هدایتی ناخواسته، کاربران کنجکاو ایرانی را به سوی تیغ دولبه ای سوق می دهد که اگر از آن درست استفاده نشود، دست مصرف کنندگانش را می برد.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیشترین واژه های جست و جو شده ایرانیان در محتوای تصویری فضای اینترنت نیز واژه های عکس، دختر، زن، لباس، girl، hot، زیبا فیلم و عکس در کنار یک واژه مستهجن بوده است. همچنین در سال 2015 و در سایت فیلترشده یوتیوب ایرانیان بیش از هر چیز واژها های girl، hot، ایرانی، iran، love، دختر، شاهگوش، dance music، girls، رقص و نیز شماری از واژه های مستهجن را بیشتر از سایره واژه ها جست و جو کرده اند که می توان محتوای کاربردی برخی از این واژه ها را به وضوح حدس زد.

 در این بین شماری از کاربران نیز از فیلترشکن استفاده می کنند و از این حیث از دید گوگل به عنوان کاربران خارج از ایران در نظر گرفته می شوند. از بقیه کلمات هم بهتر است بگذریم و البته بد هم نیست بدانیم که خودکشی و پیدا کردن بهترین راه برای خودکشی هم یکی از مسائلی بود که کاربران اینترنتی بسیار دنبال آن گشته اند.

اصالت بی شرمی اجتماعی را چطور تعریف می کنیمجالب ماجرا این است که این روزها دنیا دنیای چالش هاست. چالش های جهانی فضا را به حصر خودش درآورده. چالش سلفی گرفتن و آب یخ و خاک و البته حاملگی چالش های این روزهای ماست. اما بیایید ماجرا را از زاویه دیگری هم نگاه کنیم. این روزها همه ما از کمترین ابتکاری بی بهره ایم. هیچ وقت نخواسته ایم چالشی مناسب خودمان داشته باشیم.

چالشی بامزه اما متناسب با فرهنگ خودمان. آدم های سنت شکن این روزها که فکر می کنند خیلی بامزه اند و سراغ پدر و مادرشان می روند و از اتفاقی چون بارداری خارج از ازدواجشان خبر می دهند و آن را در فضای اینترنت منتشر می کنند، خبر از رواج بی شرمی شان ندارند. البته قصه این جاست که این ماجرا برای هیچ کدام از این پدر و مادرها هم خنده دار نیست. عباس پدر یکی از جوان هایی است که با این چالش رو به رو شده.

 او برایم تعریف می کند که بعد از این چالش تا سه روز قلب درد شدید داشته، اما برای این که از سوی فرزندش متهم به بی فرهنگی و عقب ماندگی نشود، سکوت کرده و لبخند خشکی تحویل داده و بعد از اتمام شدن قهقهه های پسر 21 ساله اش، به اتاقش رفته و تا صبح اشک ریخته و به این ماجرا فکر کرده و پسرش چطور خجالت نکشیده که این اتفاق را برای پدرش بازگو کند و خم به ابرو نیاورد...

آدم های این روزگار، همین آدم های بامزه ای که کوچک و بزرگ سرشان نمی شود، همین هایی که فحش نقل و نبات دهانشان است، در بد مخمصه ای افتاده اند. آن ها به این بامزگی شان اصرار دارند. به این حرف زدنشان افتخار می کنند و آن را نشانه ای از خاکی بودن و به روز بودنشان می دانند.

 وقت دست دادن و قهقهه زدن می توان حرف های رکیکشان را شنید. آن ها نمی توانند وقت صریح و بی پرده حرف زدن هم مستند صحبت کنند و مجبورند برای آن که حرفشان را به کرسی بنشانند و طرف مقابل را به سکوت وادار کنند، از الفاظ توهین آمیز استفاده کنند.

در خیابان مطهری تهران کلینیک بزرگی برای آزمایش های ازدواج افتتاح شده و در سردرش مانیتوری رو به خیابان همیشه این عبارت را نشان می دهد: آزمایش دی  ان ای برای تشخیص نسبت پدر با فرزند در این مرکز انجام می شود. ما در تمام مدت به اصالت روابط فکر می کنم، اصالتی که در این بلبشو در حال رنگ باختن است و مانیتوری که در ترافیک همیشگی خیابان مطهری به رنگ قرمز افتضاحش هشدار می دهد مراقبت روابطتان باشید و ما را به چالش حاملگی فرا می خواند.


ویدیو مرتبط :
اثبات اصالت نقطه (راهنمایی برای درک مفهوم اصالت وجود)