ایرانسرا/ شهر زیبای بانه، بام کردستان


ایرانسرا/ شهر زیبای بانه، بام کردستانتاپ توریسم/ قبل از اسلام طایفه‌اى زرتشتى به نام «قه قو» بر این منطقه حاکم بودند که در حمله اعراب و بعد از آن ، «اختیار دینى‌ها» حکومت آن را به دست گرفتند . تا اواسط سده سیزدهم هجرى نام اصلى شهر بانه «به روژه» (آفتابگیر) بود و قباله‌ هایى نیز وجود دارد که در همه آن‌ها مرکز بانه قصبه «به روژه» نامیده شده است. این شهر یک بار در قبل از جنگ جهانى اول و بار دیگر در جنگ جهانى دوم دچار آتش‌سوزى شدیدى شد. اکنون گورستان شمال شرقى شهر را بانه کهنه یا کهنه بانه مى‌ نامند. علت تغییر نام و جابجا شدن محل شهر به واسطه شیوع بیمارى‌ هاى وبا و طاعون بود که هر چند سال یک بار شایع مى ‌شد و چون بازماندگان ، محل اولیه را آلوده مى‌ پنداشتند ، مجدداً در جاى دیگر به ایجاد شهر و ده مى ‌پرداختند. آتش‌سوزى و جنگ‌ هاى قبیله‌ اى یکى دیگر از عوامل جابجا شدن محل شهر بود. در بانه آبادى‌هایى به نام‌ هاى «نیزه دو کهنه» ، «به روژه کهنه» ، «سیاومه کهنه» ، «آرمرده کهنه» ، «توده کهنه» و غیره هم شنیده مى‌شود ، ولى آبادى‌ هایى نیز
با همان نام‌ ها بدون کلمه «کهنه» وجود دارد.
نام بانه را از کلمه کردى Bon به معنى پشت بام و متأثر از ارتفاعات و نحوه استقرار و موقعیت شهر بانه مى‌دانند. ارتفاع ۱۵۲۵ مترى شهر از سطح دریا و چشم‌انداز ارتفاعات اطراف آن موجب گردیده است که مردم براى رسیدن به شهر مسیر زیادى را به طرف سربالایى طى کنند. نام «بانه» را به معنى «خانه» (منظور اقامتگاه و آبادى و مسکن است) و «اردو» (منظور اردوگاه سربازان است) و پادگاه (شهر دو قلعه بزرگ داشته) نیز تفسیر کرده‌اند.
در محدوده شهرستان بانه دو دشت تال و شوى واقع شده‌اند. مساحت گستره دشت تال ۱۸۰۰ هکتار و مساحت دشت شوى حدود ۲۰۰۰ هکتار است. در گستره دشت تال محصولات زراعى مختلف کشت و برداشت مى‌شود.
در این دشت رودخانه‌ سید سارم و رودخانه‌ زروار جارى‌اند. رودخانه سید سارم از کوه‌ بیلو و کوه‌ سیوج سرچشمه مى‌گیرد و پس از عبور از سید سارم در نزدیکى روستاى سرتزین به رودخانه نمشید مى‌پیوندد و سپس به رودخانه چومان و بعد به رودخانه گلوى سرازیر مى‌شود.
در دشت شوى، رودخانه‌ شوى و رودخانه‌ نژو جریان دارند که در نزدیک روستاى سویروى به هم مى‌پیوندند و سپس به رودخانه چومان و سرانجام به رودخانه گلوى ملحق مى‌شوند.
این دشت محل کشت محصولات مختلف زراعى است و انواع گیاهان کوهستانى در آن یافت مى‌شود و به همین دلیل در بهار و تابستان چشم‌اندازى سبز و با طراوت دارد و پاییز آن نیز بسیار زیبا است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: تاپ توریسم


ویدیو مرتبط :
شهر بانه استان کردستان را ببینیم