فعالیت شورای سیاست گذاری سلامت روان در دانشگاه شهید بهشتی


رئیس مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی و بهداشت و روان دانشگاه شهید بهشتی گفت: با حضور رئیس دانشگاه شهید بهشتی،‌ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، معاونت اداری مالی و آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، رئیس مرکز مشاوره و دو تن از اساتیدی که سابقه کارهای مشاوره‌ای دارند شورای سیاست گذاری سلامت روان تشکیل داده‌ایم که در این شورا تلاش بر این است که به سلامت روان دانشگاهیان کمک کنیم.

منصوره سادات صادقی، رئیس مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی و بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌بیان کرد: اگر دانشجویان با کارکردها،‌نقش مراکز مشاوره در دنیا آشنا شوند بیشتر احساس امنیت می‌کنند و به مراکز مشاوره دانشگاه مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی تلاش کرده‌ایم حریم شخصی دانشجویان حفظ شود و فضای امنی برای دانشجویان ایجاد شود.

صادقی ادامه داد: بر این اساس نوبت دهی‌ها به صورت سیستماتیک انجام می‌شود. پرونده‌ها در قسمت‌هایی نگهداری می‌شوند که غیر از مسئول قسمت نگهداری و مشاوره مربوطه شخص دیگری به آن‌ها دسترسی ندارد و حتی به مسئول قسمت نگهداری پرونده‌ها نیز به محتوای پرونده‌ها دسترسی ندارد.

صادقی گفت: مراکز مشاوره در همایش‌های بزرگی که برای مراکز مشاوره سراسر کشور برگزار می‌شود بر اساس عملکردها، رعایت استانداردها و رشد نسبت به سال قبل انتخاب می‌شوند و از مراکز مشاوره منتخب تقدیر به عمل می‌آید.

وی بیان کرد: مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی چند سال است که از بخش بهداشت جدا شده و به معاونت فرهنگی پیوسته که پس از این تغییرات رشد بیشتری را شاهد بوده‌ایم.

رئیس مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی و بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی جلسات متعددی با سازمان امور دانشجویان داشته است و سازمان امور دانشجویان دارای یک رویکرد «یکپارچه نگر» است و با این رویکرد سعی می‌شود سلامت روان در دانشگاه‌ها هم ارتقا می‌یابد.

وی با اشاره به اجرای طرح «کانون همیاران مشاور» در دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در این طرح از خود دانشجویان برای شناسایی دانشجویانی که به مشاوره نیاز دارند کمک گرفته می‌شود و دانشجویانی که به مشاوره نیاز دارند پس از شناسایی به پشتیبان‌ها و سپس متخصصان روانشناس مرتبط می‌شوند.

رئیس مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی و بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی ضمن تاکید بر اینکه مراکز مشاوره یکی از بازوهای بخش دانشجویی و آموزش در دانشگاه‌ها هستند گفت:‌اداره آموزش دانشگاه دانشجویانی را که با افت تحصیلی مواجه هستند به مرکز مشاوره معرفی می‌کند تا از این طریق از افت تحصیلی دانشجویان جلوگیری شود.

وی هدف اصلی مراکز مشاوره دانشگاه‌ها را پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی و ارتقا سلامت دانشگاهیان دانست و اضافه کرد: این مراکز به کارکنان، اساتید و دانشجویان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، قومی و خانوادگی و سایر مسائل کمک می‌کنند.

رئیس مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی و بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی چهار نقش اصلی مرکز مشاوره، این دانشگاه را خدمت مشاوره‌ای و درمانی، خدمات پیشگیرانه که باعث ایجاد امنیت در دانشگاه می‌شود و ارتقا سلامت روان برای دستیابی به اهداف آموزشی و تحصیلی و فردی و اجتماعی می‌شود، دانست.

صادقی اظهار کرد: برای رسیدن دانشجویان به ایده آل‌هایشان و دوری از مشکلات مربوط به سلامت روان آن‌ها تلاش می‌کنیم و هدف مرکز مشاوره ارتقا بهداشت روان و بهزیستی دانشگاهیان است.

وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی برای پیشبرد بحث پیشگیری علاوه بر تشکیل شبکه‌های سلامت روان و همیار مشاور در مورد آموزش‌های لازم هم سرمایه گذاری کرده‌است.

صادقی بیان کرد کارگاه‌های آموزشی هم داریم که حضور دانشجویان در این کارگاه‌ها الزامی است تا از این طریق بتوان به بحث پیشگیری شکلات سلامت روان دانشجویان کمک کرد.

وی گفت:‌در مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی با کمک ریاست دانشگاه قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم و با حضور ایشان از لحاظ اجرایی مشکلی نداریم.

رئیس مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی و بهداشت و روان دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: تلاش مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی بر این بوده است که مراکز مشاوره شعب خوابگاهی داشته باشند و به اتاق‌های سرپرستی مشاور یا روانشناس اعزام کنیم.

صادقی اضافه کرد: در زمان بروز مشکل کمیته مداخله در بحران تشکیل می‌شود که از پزشک، روانپزشک، حراست و قسمت‌های دیگر متشکل است و به کم شدن آسیب کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: مرکز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی دارای خدمات ایمیلی، حضوری و تلفنی است و از این طریق به دانشجویان خدمات ارائه می‌کند.

رئیس مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی و بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برگزاری سومین «همایش بزرگ خانواده و دانشگاه» در سال جاری، گفت: 650 خانواده در این همایش شرکت کردند و در این همایش به خانواده‌ها راهکارهایی برای حفظ سلامت روان دانشجویان ارائه می‌شود و سعی می‌شود که رابطه خانواده با مراکز مشاوره دانشگاه حفظ شود.

صادقی از برگزاری کارگاه‌های مختلف برای مسائل مختلف مربوط به سلامت دانشجویان از جمله برنامه ریزی تحصیلی در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.

وی گفت:‌ قصد داریم دو دانشگاه شهید بهشتی نهضت دانشجویی متشکل از دانشجویان موفق در مرحله‌های آموزشی و فرهنگی تشکیل دهیم و بر روانشناسی مثبت تمرکز کرده و در دانشجویان انگیزه ایجاد کنیم.

وی در پایان از پیگیری‌ موارد حادی که به مرکز مشاوره ارجاع می‌شود خبر داد و گفت: صندوقی وجود دارد که دانشجویان می‌توانند نظرات خود را در مورد روانشناسی که با وی مشاوره کرده‌اند بنویسند و درون صندوق بیندازند، اگر از مشاور خود راضی نباشند کارشناس عوض می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
شهید بهشتی و شورای انقلاب/1358