تست 10 دقیقه‌ایِ تشخیص سرطان در خانه


متخصصان می‌گویند: در آینده نزدیک با آزمایش یک قطره بزاق در خانه می‌توان سرطان را پس از 10 دقیقه تشخیص داد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در صورتی که این آزمایش ساده در دسترس همگان قرار گیرد در تشخیص سرطان تحولی اساسی ایجاد خواهد کرد.

پروفسور «دیوید وانگ»، استاد دانشگاه ایالت کالیفرنیا تست جدید را در نشست سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت‌های علوم که در واشنگتن برگزار شد معرفی کرد.

پروفسور وانگ و گروه متخصصانی که با او کار می‌کنند متوجه شدند که در بزاق قطعاتی از آران‌ای (RNA) پیام‌رسان وجود دارد که می‌تواند شکل‌گیری سرطان را نشان دهد و از این رو در صدد برآمدند که با استفاده از این یافته، تست "نمونه برداری مایع" را برای تشخیص سرطان با بزاق ابداع کنند.

به گفته پروفسور وانگ، یک قطره بزاق آن قدر اطلاعات در خود نهفته دارد که با آزمایش آن می‌توان به محض اینکه بافت سرطانی شروع به رشد کرد آن را تشخیص داد:

به گزارش بی‌بی‌سی، وی می‌گوید: فقط با کمتر از یک قطره بزاق می‌توان در 10 دقیقه این تست را انجام داد و وقتی در مطب دکتر منتظر نوبت هستید می توان این کار را کرد. مزیت روش ما این است که بدون درد و خونریزی است. اگر روش معتبری برای ارزیابی اولیه خطر سرطان وجود داشته باشد مردم می‌توانند در داروخانه یا مطب دندانپزشکی نیز آن را انجام دهند. مهمترین نکته تشخیص زودهنگام است.

پروفسور وانگ امیدوار است در آینده بتوان این تست را برای تشخیص همزمان چند سرطان به کار گرفت.

در حال حاضر نمونه‌برداری از بافت مبتلا قطعی‌ترین روش تشخیص سرطان است و اگر نمونه‌برداری انجام شده و دی ان‌ای (DNA) بافت سرطانی مشخص شده باشد با آزمایش خون می‌توان انتشار سرطان در بافت‌های دیگر بدن (متاستاز) را بررسی کرد اما تشخیص اولیه سرطان با آزمایش خون فعلا امکان پذیر نیست.

به گفته متخصصانی که نمونه‌برداری مایع را ابداع کرده‌اند، دقت این روش در کارآزمایی‌های اولیه "تقریبا کامل" بوده است.

آزمایش این روش در انسان قرار است در سطح وسیعتر امسال در چین و روی مبتلایان به سرطان ریه انجام شود و انتظار می‌رود "نمونه برداری مایع" در دو سال آینده مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند.

پزشکان امیدوارند این تست چهار تا پنج سال دیگر در دسترس همگان قرار گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
نمایشنامه خانه تکانی در 10 دقیقه.رضایت مشتری