سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایده های کسب و کار/ چگونه روغن کشی را از خانه شروع کنیم و تا کارخانه 5 میلیاردی توسعه دهیم؟


ایده های کسب و کار/ چگونه روغن کشی را از خانه شروع کنیم و تا کارخانه 5 میلیاردی توسعه دهیم؟خراسان/ حتما شما هم جلوی خیلی از مغازه ها این عبارت را دیده اید: روغن کشی در حضور مشتری. این افراد در کنار فعالیت روزمره خود، روغن کنجد یا برخی دانه های روغنی دیگر را برای مشتریان گرفته و درآمد نسبتا خوبی کسب می کنند.

اما شاید هرگز این افراد به این فکر نکرده اند که می توانند کسب و کار خود را توسعه دهند و به مرور به یک کارخانه دار بزرگ تبدیل شوند.اما شما می توانید اینگونه بیندیشید. کافی است روحیه کارآفرینی داشته باشید، مهارتهای کارآفرینی را بیاموزید، به زندگی افراد موفق نگاهی بیندازید و با توکل به خدا شروع کنید. یک کارگاه کوچک را دست و پا کنید یا حتی از یک اتاق خانه خود شروع کنید و به مرور به یک تولیدکننده حرفه ای روغن تبدیل شوید.

چگونه شروع کنیم؟
در مورد این شغل مطالعه کنید؛ بحث های فنی، بهداشتی و اقتصادی را مرور کنید. می توانید از اینترنت استفاده کنید یا از طرح های توجیهی موجود در بازار استفاده کنید. البته اگر از شرکتها طرح توجیهی خریدید و به ارقام عجیب و غریب برخورد کردید، زود ناامید نشوید. برای آشنایی بیشتر حتما حداقل یک نفر شاغل در این صنعت را بیابید و ریزه کاری های تولید و فروش را از او بپرسید. بهترین حالت این است که مدتی، حتی بدون مزد، در یک کارگاه شاگردی کنید. شاید سخت باشد اما به برنامه ها و آینده روشن خود بیندیشید. سپس مجوزهای لازم را اخذ کنید. تولید مواد غذایی با حساسیت های بهداشتی همراه است که حتما باید با دقت رعایت کنید تا موفق باشید.

چقدر سرمایه لازم است؟
شما می توانید با خرید یک دستگاه معمولی حدودا 12 میلیون تومانی شروع کنید.دومین قلم هزینه ای مهم شما اجاره کارگاه یا خرید آن است. برای کاستن از هزینه ها سعی کنید از زیرزمین یا اتاق خانه خود و یا کارگاه آشنایان استفاده کنید. آخرین گزینه اجاره یک کارگاه مناسب در حاشیه شهر است که هزینه بالایی بر شما تحمیل نکند. بسته به نوع کار خود ممکن است به استخدام یک کارگر یا یک کارشناس تغذیه هم نیاز باشد. البته سرمایه در گردش چند میلیون تومانی- وابسته به حجم کار خود- نیاز دارید تا دانه های روغنی و وسایل بسته بندی بخرید. نهایتا با 20 تا 25 میلیون تومان می توانید پایه های کسب و کار بزرگ خود را بریزید.

بازار فروش محصول
برای بازاریابی هم به فروشگاه ها مراجعه کنید و یا اینکه مستقیما به صورت اینترنتی یا از طریق کانال تلگرام اقدام کنید. سعی کنید حداقل یک ویژگی خاص داشته باشید؛ از نظر کیفیت و غلظت محصول یا نوع بسته بندی و اگر هیچ کدام نشد حداقل مزیت قیمتی داشته باشید. مثلا با حذف واسطه ها و فروش مستقیم محصول خود، در هزینه ها صرفه جویی کنید و مزیت قیمتی ایجاد کنید.

با فضای کلان صنعت آشنا شوید
قبل از توسعه کسب و کار آمار کلان صنعت روغن را جمع و جور کنید و با بازیگران صنعت آشنا شوید. طبق آخرین آمار بانک مرکزی و گفته های کارشناسان، وابستگی صنعت روغن به خارج از مرزها بین 80 تا 95 درصد است، در حالی که 40 درصد دانه های روغنی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود. علاوه بر آن بسیاری از دانه های روغنی در کشورهای همسایه تولید می شود که می توان با واردات و فرآوری آنها بر خوداتکایی کشور افزود و البته از بازار بزرگ داخلی استفاده کرد. علاوه بر این موضوعات تمام فعالان و بازیگران صنعت روغن، از جمله حدود 30 کارخانه و مرکز تولید موجود، جهاد کشاورزی به عنوان متولی حمایت از تولید دانه های روغنی، واردکنندگان روغن خام و دانه های روغنی و حتی فضای جهانی تولید روغن را بشناسید و بررسی کنید. توسعه کار بدون اطلاعات کافی، خطرناک است.

گزینه های توسعه کسب و کار خود را بررسی کنید
بعد از آشنایی با فضای کلان صنعت و در کنار تجربه ای که در کارگاه کوچک خود کسب کرده اید، می توانید به توسعه صنعت خود بیندیشید. منابع مالی لازم را از محل سود فعالیت های پیشین خود و وام تهیه کنید.
اضافه کردن دستگاه ها و افزایش حجم تولید اولین گزینه است که مسیر را برای کارخانه دار شدن شما هموار می کند. اما این موضوع ساده ترین راهکار است. شما می توانید به جای توسعه کار خود با پرس گرم – روغن کشی همراه با حرارت- از پرس سرد استفاده کنید که روشی بهتر است و به مرور توجه بیشتری به آن شده است. از نظر انواع دانه ها و روغن استخراجی هم گزینه های متنوعی پیش روی شما خواهد بود؛ از کلزا و آفتابگردان تا نارگیل و هسته انگور و انار. مثلا شما می توانید با همکاری کارخانه های آبمیوه ( انار و انگور) از هسته های آن برای روغن گیری استفاده کنید و یک مزیت بزرگ برای خود ایجاد کنید. در حوزه فروش، خلاء بزرگی در بازار داخل وجود دارد که تا مدتها راه را برای توسعه محصولات شما باز می گذارد. اما در هر حال می توانید به صادرات هم بیندیشید. روغن علاوه بر مصارف خوراکی، در صنایع آرایشی و . . . نیز کاربرد دارد که می توانید از این نظر نیز به توسعه بیندیشید. البته احتمالا باید یک یا دو مورد را انتخاب کنید اما با گزینش هر روش توسعه، شما می توانید بعد از چند سال، کارگاه 20 میلیونی خود را 5 میلیاردی کنید.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: خراسان


ویدیو مرتبط :
کارخانه روغن کشی شرکت توسعه