سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



اشتباهات رایج در مورد مسكن‌ها


سلامت نیوز: با مصرف بیش از حد داروها، قطعاً اثرات جانبی بیشتری را تجربه خواهید كرد. برخی از مردم، دو نوع داروی ضد درد را هم‌زمان مصرف می‌كنند كه این داروها می‌توانند با یكدیگر واكنش نشان دهند.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر رضوان خوش بین-داروساز در زندگی آنلاین نوشت: هرگاه احساس درد می‌كنیم، به سرعت سراغ داروهای مسكن می‌رویم و همان داروهایی را مصرف می‌كنیم كه در آخرین مراجعه به پزشك دریافت كردیم در زندگی پرشتاب امروزی اكثر مواقع نمی‌توانیم خودمان را با شیوه زندگی توصیه شده توسط پزشكان تطبیق دهیم؛ از این‌رو صرفاً به مصرف داروهای ضد درد متوسل می‌شویم. اگرچه این داروها از دریافت سیگنال‌های تطبیق درد توسط مغز جلوگیری می‌كنند، ولی علت دقیق و درمان ریشه‌ای درد نا مشخص باقی می‌ماند همه ما می‌دانیم كه مسكن‌ها عوارض بی‌شماری دارند، ولی همچنان به مصرف آنها ادامه می‌دهیم. با فرموله كردن استراتژی درمان با استفاده از داروهای مسكن سعی داریم تأثیرات منفی این مسكن‌ها را كاهش دهیم و در اینجا به نكاتی مهم در مورد داروهای ضد درد اشاره می‌كنیم:

مصرف بیش از حد

در هنگام درد حتماً با تجویز پزشك و از دوز داروی تجویز شده استفاده كنید كه این دوز با حداقل سطح خطر، اثربخشی آن را تضمین می‌كند، با مصرف بیش از حد داروها، قطعاً اثرات جانبی بیشتری را تجربه خواهید كرد. برخی از مردم، دو نوع داروی ضد درد را هم‌زمان مصرف می‌كنند كه این داروها می‌توانند با یكدیگر واكنش نشان دهند و تداخل دارویی ایجاد كنند. حتی مصرف دوز اضافی دارو می‌تواند عملكرد مناسب دوز داروی تجویز شده را نیز از بین ببرد.

داروهای بدون نسخه

اكثر ما برای مقابله با درد حتی به پزشك نیز مراجعه نمی‌كنیم و خودمان بدون آگاهی از نوع درد از داروهای بدون نسخه استفاده می‌كنیم حتی گاه زحمت خواندن برچسب دارو را نیز به خود نمی‌دهم و تصور می‌كنیم با تركیب دو داروی مسكن ضد درد می‌توانیم از درد شدید خلاص شویم. داروهای ضد درد كه بدون نسخه فروخته می‌شوند، اغلب قرص‌های تركیبی از مواد ضد درد هستند.

رانندگی پس از مصرف دارو

مصرف داروهای مسكن اغلب با داروهای ضد درد همراه است و مقدار خواب‌آلودگی از فردی به فرد دیگر فرق می‌كند بنابراین سعی كنید این قرص‌ها را در خانه مصرف كنید و پس از مصرف آنها در خانه بمانید و از رانندگی خودداری كنید.

گرفتن اطلاعات از داروساز

اگر زحمت خواندن برچسب دارو را به خود نمی‌دهید، حداقل هنگام خرید داروها چند دقیقه‌ای با دكتر داروخانه صحبت كنید و اطلاعات لازم را در مورد چگونگی مصرف دارو و تركیبات آن از او به دست آورید.توجه داشته باشید تا حد امكان باید از مصرف داروهای مسكن خودداری كرده و به جای آن علت دقیق درد را بیابید و درد را از ریشه درمان كنید و حداقل در صورت استفاده از آنها اقدامات احتیاطی ذكر شده را رعایت نمایید كه نادیده گرفتن آنها نمی‌تواند گاه عواقب غیر قابل جبرانی در پی داشته باشد.

دور انداختن داروها

‌هنگامی كه مشكل شما برطرف شد باقیمانده داروها را دور بریزید كه در غیر این‌صورت این قرص‌ها در خانه باقی می‌مانند و تاریخ انقضای آنها به اتمام می‌رسد و هنگام درد به آن توجه نمی‌كنید و با مصرف آنها نه تنها هیچ بهبودی حاصل نمی‌شود حتی ممكن است در بخش مسمومیت‌های دارویی نیز بستری شوید! علاوه بر این، نگهداری آنها در خانه برای امنیت كودكان و نوجوانان نیز خوب نیست .

نادیده گرفتن تداخلات دارویی

هنگام مصرف داروهای مسكن، باید دیگر دارو‌هایی كه به صورت روتین نیز مصرف می‌كنید، توجه داشته باشید؛ حتی اگر این داروها داروهای گیاهی باشند. تعامل آنها با مسكن‌ها می‌تواند عوارض جدی زیادی به همراه داشته باشد. مثلاً آسپیرین می‌تواند بر عملكرد صحیح برخی از داروهای دیابت تأثیر بگذارد. بنابراین اگر داروهای خاصی را استفاده می‌كنید؛ حتماً قبل از مصرف مسكن‌ها با پزشك مشورت كنید.

شكستن قرص‌ها

هیچ‌گاه قرص‌ها را در هنگام مصرف خرد نكنید، مگر اینكه پزشك آن را توصیه كرده باشد. كه در این صورت نیز حتماً باید آنها از روی خط تقسیم نصف شوند؛‌ در غیر این صورت كارایی لازم را نخواهند داشت.


ویدیو مرتبط :
اشتباهات رایج زبان انگلیسی