منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‎آباد قرق شود


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‎آباد قرق شود.

مهندس «مهرداد فتحی‌بیرانوند» در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست با در نظر گرفتن همه جوانب حیات‌وحش برنامه‎های استانداردی را برای حفاظت و حراست از گونه‎ جانوری در نظر گرفته و اجرا می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم گسترده مناطق و کمبودهایی که در امر حفاظت از محیط‌زیست مانند کمبود محیط‌بان و دیگر امکانات وجود دارد این مبارزه تمام‌شدنی نیست و با در نظر گرفتن امکانات زیاد شکارچیان غیرقانونی کمی دشوار شده که باید فکری اساسی در این زمینه شود.

فتحی‌بیرانوند تصریح کرد: یکی از مناطق بکر طبیعی ایران، منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‎آباد با گستردگی 70 هزار و 30 هکتار و داشتن 272 گونه گیاهی و 138 گونه جانوری مانند پلنگ ایرانی، خرس قهوه‎ای، کل و بز، گربه وحشی و صدها گونه جانوری مهم دیگر است که کار حفاظت از این منطقه زیبا را دشوار کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان افزود: این اداره‌کل همه امکانات خود را بسیج کرده تا از این مرز طبیعی حفاظت کند، ما با انجام گشت‎های ویژه که به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‎گیرد توانسته‎ایم تا حدودی جلوی خیلی از شکارهای غیرقانونی را بگیریم، هم‌چنین با برپایی کلاس‎های آموزشی برای اهالی مناطق نزدیک به سفیدکوه خرم‎آباد هم‌چنین کاشت نهال‎های بلوط توسط همیاران زیست‌محیطی کار فرهنگسازی را نیز در دستور کار قرار داده‎ایم.

وی با بیان این‌که یکی از اقدامات شایسته ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست، تشکیل مجدد شورای عالی محیط‌زیست بود، گفت: با بازنگری در جرائم زیست‌محیطی ناشی از شکار غیرقانونی تا حدود زیادی توانستیم این قوانین را اصلاح و بازدارنده کنیم، مثل شکار پلنگ، خرس و کل و بز که به ارقام خوبی ارتقا یافته است.

فتحی یکی از راه‎های جلوگیری از شکار غیرقانونی توسط شکارچیان را قرق مناطق برشمرد و افزود: منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‎آباد، استعداد فراوانی برای ارتقاء به پارک ملی را دارد و این منطقه باید برای 5 سال کاملاً قرق شود که این کار مستلزم همکاری بسیار نزدیک همه دستگاه‎های کشوری و لشکری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان ادامه داد: با بسیج این نیروها می‎توانیم کمبودهایی که بر اثر شکارهای ناجوانمردانه باعٍث انقراض نسل قوچ سفیدکوه شده و نسل بسیاری از گربه‎سانان هم‌چنین کل و بز منطقه در معرض خطر قرار گیرند با قرق احیا شوند.

وی با بیان این‌که در همین روز گذشته شکارچیان 2 رأس کل هم‌چنین بز، دستگیر شدند، تصریح کرد: این شکارچیان غیرقانونی به همراه 4 قبضه اسلحه شکاری و جنگی غیر قانونی و دیگر ادوات شکار توسط محیط‌بانان جان برکف سفیدکوه خرم‎آباد دستگیر و روانه زندان شدند.

فتحی خاطرنشان کرد: طبق جرائم جدید شکار هر رأس کل 100 میلیون ریال است که جای افزایش بیشتر دارد، امیدواریم با همکاری همه دستگاه‎های اجرایی بتوانیم منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‎آباد را برای چند سال قرق کنیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
طح حفاظت مشارکتی خجیربان در منطقه حفاظت شده جاجرود