سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



٨٨‌هزار دانش‌آموز دوم دبیرستانی امسال از تحصیل بازماندند


سلامت نیوز: مهر امسال که آمد ٨٨‌هزار دانش‌آموز دوم دبیرستانی به مدرسه نیامدند. حالا چهارماه از شروع‌ سال تحصیلی گذشته و این مسئولان آموزش‌وپرورش‌اند که می‌گویند از مهر تا به حال توانسته‌اند از این ٨٨‌هزار نفر، ١٨‌هزار را به مدرسه برگردانند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: این خبر را دیروز «علی افشانی» مدیرکل متوسطه نظری وزارت آموزش وپرورش اعلام کرد. او به «ایلنا» گفت که مهر امسال متوجه شدیم که ۸۸‌هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز به مدرسه نیامدند اما با اعمال روش‌هایی توانستیم ۱۸‌هزار نفر را به تحصیل برگردانیم: «پوشش تحصیلی امسال نسبت به‌ سال گذشته ۲ صدم‌درصد افزایش داشته است؛ با این حال اسامی و لیست مشخصات کامل دانش‌آموزان در تمامی پایه‌های متوسطه به تفکیک استخراج شده است.»

به گفته مدیرکل متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش «اعمال این روش‌ها توسط وزارت آموزش‌وپرورش از ۸۸‌هزار و ۲۰۰ نفری که مهر امسال متوجه شدیم؛ به مدرسه نیامدند، ۱۸‌هزار نفر در پایه دوم متوسطه به تحصیل بازگشتند. گزارش دوم استان‌ها در این زمینه هنوز برای ما نیامده و کامل نشده است.»

افشانی درباره پوشش تحصیلی در استان سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان استانی که آمار ترک تحصیلی‌های آن بیشتر از سایر استان‌هاست، گفته است: «استان سیستان‌وبلوچستان در زمینه پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در رتبه ۳۱ قرار دارد که خوشبختانه امسال با اقدامات آموزش‌وپرورش به رتبه ۲۷ ارتقا یافته است.» او شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده را اقدامات مهمی دانسته است: «آموزش و پرورش پس از شناسایی این دانش آموزان، در راستای جذب آنها از روش‌های مختلف حضوری و یا تشویقی استفاده می‌کند و اگر دانش‌آموز مشکلی داشته باشد، نسبت به حل آن اقدام می‌کند یا ممکن است دانش‌آموز برای رفتن به مدارس شبانه‌روزی با مشکلاتی مواجه باشد که در این زمینه اقدامات لازم صورت می‌گیرد یا از طرفی دیگر امکانات روستا مرکزی برای آنها فراهم شده است.»

اما این نخستین‌بار نیست که آمار ترک تحصیل دبیرستانی‌ها خبرساز می‌شود. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و وزیر جدید آموزش‌وپرورش، وزارت آموزش‌وپرورش تا به حال چندین بار اعلام کرده که یکی از برنامه‌های اصلی‌اش انسداد مبادی بی‌سوادی و توسعه عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان ایرانی است؛ برنامه‌ای که مسئولان آموزش‌وپرورش برایش روش‌هایی هم تعریف کرده‌اند تا دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به مدرسه برگردانند مانند شناسایی خانه به خانه. با همه اینها اما آنطور که از خبرها و سخنان مسئولان آموزش‌وپرورش برمی‌آید، هنوز راه درازی تا برگشتن همه دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل که بیشترین‌شان در دوره متوسطه‌اند، مانده است؛ این را شاید بتوان از میان سخنان خود مسئولان آموزش‌وپرورش هم فهمید. مثلا همین چندوقت پیش بود که «علی‌اصغر فانی» وزیر آموزش‌وپرورش گفت که قرار است وزارت آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را پیدا ‌کند و فضایی را برای تحصیل به آنها اختصاص ‌دهد. بعد از آن هم معاون متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که در ‌سال تحصیلی جدید، ۴۵۰‌هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان اضافه شده است؛ اما هنوز ٦‌درصد از دانش‌آموزان در بیرون از مدرسه‌اند: «بیشتر این تعداد به دوره ابتدایی اضافه می‌شوند. موضوع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در دوره اول و دوم متوسطه اما هنوز به جاست.»

معاون وزیر در گفت‌وگو با «شهروند» در توضیح بیشتر درباره اختلاف عددی میان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دوره متوسطه اول و دوم گفت: «ما نمی‌توانیم این دو را با هم حساب کنیم؛ چون دوره متوسطه اول برای ما جنبه اجباری دارد و هدف ما پوشش ١٠٠‌درصدی تحصیل است؛ یعنی آن ٦‌درصد باقیمانده را هم که درحال حاضر به مدرسه نمی‌روند، باید حتما به داخل مدرسه بیاوریم ولی در دوره متوسطه دوم تعلیم، اجباری نیست، اگرچه شرایط ١٠٠‌درصدی تحصیل را ما باید فراهم کنیم اما آمدن دانش‌آموزان به اختیار خودشان است. امسال پوشش تحصیلی در دوره اول متوسطه به ٩٤,٦‌درصد رسیده اما هنوز هم باید به آن ٦‌درصدی که بیرون مدرسه‌اند، توجه کرد و آن ١٨‌درصدی را که در دوره دوم متوسطه هنوز به مدرسه نمی‌روند باید به مدرسه برگرداند.»

زرافشان دلیل اضافه شدن این جمعیت ٤٥٠‌هزار نفری به جمعیت دانش‌آموزان را همکاری بیشتر اولیای مدارس و اولیای دانش‌آموزان دانست که باعث شده ساماندهی آموزش‌وپرورش، امسال بهتر از سال‌های قبل انجام شود. آنطور که معاون متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید: «درحال حاضر پوشش تحصیلی واقعی در دوره اول متوسطه ٩٤,٦‌درصد است، بنابراین ٦‌درصد افراد بازمانده از تحصیل یعنی سه‌میلیون نفر در دوره اول متوسطه، ١٨٠‌هزار نفر می‌شود. در دوره متوسطه دوم، پوشش تحصیلی ما ٨٢‌درصد است و این یعنی ١٨‌درصد دانش‌آموزان در سن دوره متوسطه دوم درحال حاضر به مدرسه نمی‌آیند. مثلا در پایه سوم متوسطه، ٥٥٠‌هزار دانش‌آموز نظری داریم درحالی‌که در پیش دانشگاهی، ١٢٠‌هزار نفر از آنها در این دوره شرکت نمی‌کنند چون در آنجا تحصیل اجباری نیست و بچه‌ها می‌توانند به مدرسه بیایند یا نیایند.»

در ماه‌های گذشته مسئولان و کارشناسان آموزش‌وپرورش بارها درباره دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان و به‌ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی صحبت کرده‌اند؛ دلایلی که البته بیشتر باید آنها را در میان دختران دبیرستانی پیدا کرد. براساس آمارهای به دست آمده، دختران بیشترین گروه بازمانده از تحصیل‌اند که بیشترشان در مناطق محروم زندگی کرده و خانواده‌هایشان یا اجازه تحصیل به آنها نمی‌دهند یا این‌که مجبور هستند کار کنند. از طرف دیگر کارشناسان آموزشی می‌گویند حساسیت خانواده‌هاى کم‌درآمد براى ادامه‏ تحصیل دختران بسیار کمتر از پسران است؛ چراکه این مسأله در نوع خود یک واقعیت اجتماعی است که معمولا خانواده‌هایی که از سطح تحصیلی و اقتصادی پایین‌تری برخوردارند، ورود به بازار کار را براى کودکان بر تحصیل و آموزش ترجیح می‌دهند و اگر در یک موقعیت انتخابی برای تحصیل دختر یا پسرشان قرار بگیرند، ترجیح می‌دهند پسر به مدرسه برود تا در آینده شغل بهتری داشته و کمک خرج‌شان باشد، اما آینده دخترانشان را در ازدواج زودهنگام و خانه‌داری می‌بینند. بر اساس اعلام مسئولان آموزش‌وپرورش تاکنون ۱۲‌میلیون و ۷۲۵‌هزار و ۳۸۹ نفر در مدارس کشور ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد هفت‌میلیون و ۲۷۴‌هزار و ۳۵۹ نفر در دوره ابتدایی، دو‌میلیون و ۹۹۹‌هزار و ۵۱۰ نفر در دوره متوسطه اول، دو‌میلیون و ۵۱‌هزار و ۳۶۱ نفر در دوره متوسطه دوم، ۳۳۵‌هزار و ۳۹ نفر در دوره پیش دبستانی و ۶۵‌هزار و ۱۲۰ نفر در مدارس استثنایی ثبت‌نام کرده‌اند. براین اساس امسال ۹۶‌درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.


ویدیو مرتبط :
وقتی‌ آمریکایی‌ها سعی‌ میکنند ایرانی‌ باشند!