سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بررسی دیجیاتو: Huawei Watch [به همراه بررسی ویدیویی]


بررسی دیجیاتو: Huawei Watch [به همراه بررسی ویدیویی]

اگر شما تولید کننده ای باشید که با تلفن های هوشمند میان رده در جهان شناخته شوید، جسارت بالایی لازم است تا نخستین ساعت هوشمند خود را با قیمت ۴۰۰ دلار به بازار عرضه کنید. این تصمیم البته در ادامه روند اخیر شرکت چینی است که تلاش می کند وجهه برند خود را بالا برده و توانایی هایش در عرضه محصولات با کیفیت را اثبات نماید.

دوران جدید هواوی با عرضه پرچمداران باکیفیتی مثل P8 آغاز شد و همکاری این شرکت با گوگل نیز انتخاب به جایی بود که تردیدهای باقی مانده در مورد سطح توانایی های شرکت چینی را به تاریخ سپرد.

اکنون در مقابل ما نخستین ساعت هوشمند هواوی قرار دارد که از طراحی چشم نوازی برخوردار است و به نظر می رسد کیفیت ساخت بالایی نیز داشته باشد. این اما همه آن چیزی نیست که برای راضی کردن کاربران نیاز است و هواوی در عین حال، باید تجربه کاربری مطلوبی نیز برای ساعت هوشمند خود خلق کند تا قیمت بالای محصول برای خریداران توجیه پذیر به شمار آید.

با بررسی دیجیاتو از Huawei Watch همراه باشید تا ببینیم شرکت چینی چقدر در این راه موفق بوده است.

بررسی ویدیویی

در صورت تمایل به مشاهده با کیفیت 720p روی علامت HD در گوشه تصویر کلیک نمایید.

طراحی و نمایشگر

IMG_0114

اگر سال گذشته برای خرید ساعت هوشمند به بازار مراجعه می کردید، با محصولاتی نه چندان خوش ساخت مواجه می شدید که از مواد چندان با کیفیتی ساخته نشده بودند، اکنون اما با وجود رقبایی مثل Apple Watch و Samsung Gear S2، هواوی برای ساخت بدنه یکپارچه نخستین ساعت هوشمند خود، یکراست به سراغ استیل ضد خش 316L رفته است.

انتخاب این جنس البته وزن دستگاه را تا حدی بالا برده، موردی که البته چندان هم منفی نیست و موجب می شود محصول حسی مشابه ساعت های معمولی داشته باشد. سازنده ضمناً تنها دکمه سخت افزاری دستگاه را در سمت راست بدنه و نزدیک محل ساعت ۱۴ قرار داده که دسترسی به آن به سادگی انجام می گیرد، البته عملکرد این دکمه تنها به خاموش و روشن کردن نمایشگر محدود است و برخلاف برخی رقبا امکان ناوبری با چرخاندن آن وجود ندارد.

IMG_0036

بدنه این ساعت هوشمند از گواهی IP67 برای مقاومت در برابر آب و غبار برخوردار است و ضخامت آن به ۱۱.۳ میلی متر می رسد که در زمره باریک ها به شمار نمی رود. این ضخامت بالاتر البته از سوی دیگر موجب شده هواوی بتواند نمایشگر دستگاه را کاملاً گرد بسازد، برخلاف رقیبی مثل موتو ۳۶۰ که کاربران طراحی آن را به لاستیک پنچر تشبیه می کنند.

این نمایشگر کاملاً گرد ۱.۴ اینچی ضمناً از رزولوشن ۴۰۰ در ۴۰۰ بهره می برد که بالاترین در دنیای اندروید به حساب می آید و تراکم پیکسل های آن نیز به ۲۶۸ در هر اینچ می رسد. انتخاب پنل AMOLED نیز موجب شده کنتراست و عمق رنگ مشکی نمایشگر ساعت بسیار بالا بوده و مثل یک ساعت غیر هوشمند معمولی، خوانایی بالایی در محیط های پر نور داشته باشد.

IMG_0103

روشنایی صفحه نمایش آنقدر بالاست که حتی گاهی بیش از حد به نظر می رسد، اما سازنده با این وجود حسگر نور محیط را برای محصول در نظر نگرفته و به همین دلیل برای کاهش میزان روشنایی به شکل دستی، لازم است به منوهای دستگاه مراجعه نماید.

هواوی واچ علاوه بر اینکه از بالاترین رزولوشن بین ساعت هوشمند اندرویدی بهره می برد، نخستین محصولی نیز به شمار می رود که برای محافظت نمایشگرش مثل اپل واچ از یاقوت کبود استفاده شده است که مقاومت بالایی در برابر خراش و ضربه دارد.

IMG_0060

این نمایشگر ضمناً از ویژگی Always On برخوردار است (مگر آنکه آن را به شکل دستی با فعال کردن حالت Theater Mode خاموش کنید). عملکرد این قابلیت به این شکل است که اگر ساعت هوشمند را به سمت خود بگیرید، دستگاه با استفاده از حسگرهای موجود متوجه شده و نمایشگر روشن می شود، پس از چند لحظه نیز تصویر به صورت سیاه سفید در آمده و تا لمس یا فشردن مجدد دکمه، به همین شکل باقی می ماند تا ضمن نمایش همیشگی ساعت، باتری چندانی نیز مصرف نگردد.

IMG_0058

هرچند ساعت هوشمند هواوی از نظر رنگ بدنه و بندها به اندازه اپل و موتورولا تنوع ارائه نمی کند، اما این محصول را می توانید در ۳ رنگ مختلف مشکی، نقره ای و رز گلد به همراه بندهای مختلف ۱۸ میلی متری چرمی، فلزی و پلاستیکی تهیه کنید. در مورد اندازه خود دستگاه نیز به تنها سایز موجود یعنی ۴۲ میلی متر محدود هستید.

IMG_0078

در مجموع هواوی در بخش طراحی نخستین ساعت هوشمند خود کاملاً موفق عمل کرده و محصولی ارائه داده که روی دست کاربر حس چندان متفاوتی نسبت به ساعت های معمولی نداشته باشد. می توان گفت این موضوع تا اینجا، بخش عمده ای از قیمت بالای محصول را توجیه می کند، اما در مورد دیگر بخش ها چطور؟

سخت افزار

IMG_0157

هواوی می گوید نخستین ساعت هوشمند خود را به شکلی طراحی کرده که تا سالهای آینده به سادگی قابل استفاده باشد. سازنده برای این منظور از چیپست ۱.۲ گیگاهرتزی اسنپدراگون ۴۰۰ در کنار ۵۱۲ مگابایت حافظه رم استفاده کرده که هرچند در مقایسه با اسنپدراگون ۴۱۰ در رده پایینتری قرار می گیرد، اما از قدرت کاملاً کافی برخوردار است و این محصول را به یک تلفن هوشمند مچی تبدیل کرده است.

سازنده علاوه بر این ۴ گیگابایت حافظه داخلی را برای محصول خود در نظر گرفته که می توانید این ظرفیت را برای نصب اپلیکیشن و ذخیره موسیقی به شکل آفلاین مورد استفاده قرار دهید.

هواوی در این بخش به جای یک حسگر، ۲ عدد حسگر نوری برای شمارش ضربان قلب تعبیه کرده تا دقت و سرعت تشخیص دستگاه بالا باشد، البته این قطعه برخلاف رقبایی مثل Fitbit Charge HR یا حتی Apple Watch به شکل دائم فعال نیست و برای استفاده از آن لازم است به منوهای دستگاه مراجعه نمایید.

IMG_0145

هواوی ضمناً یک اسپیکر درون بدنه ساعت هوشمند خود تعبیه کرده که در حال حاضر فعال نیست و مشخص نیست چه عملکردی در آینده برای آن در نظر گرفته شود، شاید بهتر بود سازنده چینی در عوض از NFC استفاده کند که جای آن در دنیای اندروید پوشیدنی خالی است.

از دیگر امکانات سخت افزاری دستگاه نیز می توان به شتاب سنج، ژیروسکوپ و فشار سنج اشاره کرد، اما بر خلاف رقبایی مقل Sony SmartWatch 3 و Moto 360 Sport جای خالی GPS در این بخش إحساس می شود، موردی که آزادی عمل زیادی برای کاربر فراهم آورده و استفاده از دستگاه بدون وجود تلفن هوشمند را ممکن می سازد.

در مجموع می توان گفت هواوی در این قسمت ویژگی سخت افزاری متمایزی نسبت به رقبا ارائه نمی کند و تمرکز خود را به جای آن، روی طراحی ظاهری و کیفیت ساخت دستگاه قرار داده است.

نرم افزار

IMG_0052

در حال حاضر اگر هرکدام از تلفن های هوشمند پلتفرم Android Wear را تهیه کنید، تجربه کاربری مشابهی را در اختیار خواهید داشت، چرا که گوگل امکان ایجاد تغییرات در سیستم عامل را برای تولید کنندگان ساعت های هوشمند بسیار محدود کرده است.

این در حالی است که هواوی در طراحی رابط کاربری تلفن های هوشمند خود تغییرات زیادی نسبت به اندروید خالص ایجاد می کند، اما در این ساعت هوشمند به ارائه چند قابلیت نه چندان متمایز مثل ثبت فعالیت های کاربر بسنده کرده است.

اپلیکیشن اضافه شده توسط سازنده Daily Tracking نام دارد که تعداد قدم ها، میزان دویدن و بالارفتن کاربر از پله را ثبت کرده و بر أساس آنها مقدار کالری سوزانده شده در هر لحظه را تخمین می زند.

IMG_0054

گذشته از این اپلیکیشن، دیگر بخش های نرم افزاری دستگاه کاملاً استاندارد هستند. هواوی واچ با استفاده از وای-فای مستقیما به اینترنت متصل می گردد و با استفاده از بلوتوث ۴.۱ (موسوم به کم مصرف) نیز می توانید آن را به تلفن های هوشمند اندرویدی یا iOS متصل نمایید، البته باید توجه داشته باشید که در پلتفرم اپل، عملکردهای دستگاه کمتر است و در حال حاضر، عموماً به اپلیکیشن های پیش فرض موجود روی حافظه ساعت هوشمند محدود هستید.

پس از برقراری اتصال، نوتیفیکیشن های دریافت شده روی تلفن هوشمند یا اپلیکشن های اجتماعی، در بخش پایین صفحه به نمایش درآمده که با سوایپ رو به بالا می توانید آنها را مشاهده کرده و با سوایپ به سمت راست، عملکردهای موجود در مورد هرکدام را انتخاب نمایید.

البته لازم است بدانید امکان تایپ کردن برای پاسخ به پیام های دریافتی وجود ندارد و برای این منظور می توانید از کشیدن شکلک استفاده کنید یا پاسخ خود را به زبان انگلیسی بگویید تا دستیار گوگل آن را برای شما به متن تبدیل نماید.

IMG_0089

اگر روی واچ فیس دستگاه به سمت راست سوایپ کنید، اپلیکیشن های موجود روی حافظه به نمایش در خواهند آمد. با یک سوایپ دیگر شماره های ذخیره شده روی تلفن هوشمند مشاهده می شوند که می توانید برای تماس از بین آنها انتخاب کنید و در نهایت نیز با سوایپی دیگر، دستگاه آماده شنیدن دستورات صوتی شما خواهد بود.

با سوایپ از بالا روی صفحه اصلی نیز منوی تنظیمات سریع نمایان می شود که با استفاده از آن می توانید روشنایی نمایشگر را تغییر داده یا حالت Theater Mode را فعال کنید تا نمایشگر در محیط هایی مثل سینما روشن نشود.

IMG_0039

امکان سایلنت کردن نوتیفیکیشن ها و دسترسی به تنظیمات دستگاه نیز از دیگر گزینه هایی هستند که در این بخش ارائه شده اند.

هواوی عدم امکان تغییرات نرم افزاری را تاحدی با ارائه واچ فیس های متنوع جبران کرده و به شکل پیش فرض بیش از ۴۰ واچ فیس متنوع برای ساعت هوشمند خود ارائه کرده که بدون تردید می توانند برای هر نوع سلیقه ای راضی کننده باشند.

در پایان لازم است بدانید برخی از واچ فیس ها و عملکرد دیگر قابلیت های نرم افزاری معرفی شده، در بررسی ویدیویی بالای صفحه قابل مشاهده هستند.

باتری

IMG_0147

باتری ۳۰۰ میلی آمپر ساعتی هواوی واچ در کنار مصرف بهینه انرژی در پنل AMOLED و بهبودهای نرم افزاری، موجب شده این ساعت هوشمند با حداکثر ۲ روز، از عمر باتری مناسبی در مقایسه با رقبای موجود در بازار برخوردار باشد.

البته این میزان تا در صورت استفاده دائمی از قابلیت های دستگاه به یک تا یک و نیم روز کاهش خواهد یافت و در نهایت لازم است هر شب ساعت هوشمند خود را شارژ کنید، اما نکته عجیب اینجاست که هواوی در تصمیمی عجیب، با ارائه یک شارژر نامناسب، عملکرد مطلوب باتری را تا حد زیادی مخدوش کرده است.

شارژ کامل ظرفیت باتری تنها یکساعت زمان می برد و سازنده یک شارژر آهنربایی بیسیم ارائه کرده که قرار است بتوانید به سادگی ساعت هوشمند را روی آن قرار دهید، اما با اولین استفاده متوجه خواهید شد که چنین نیست.

در پشت ساعت و روی شارژر ۴ پین فلزی وجود دارد که برای انجام انتقال انرژی به باتری لازم است روی یکدیگر جفت شوند، موردی که به سادگی انجام نمی گیرد و لازم است چند باری تلاش کنید تا علامت «در حال شارژ» روی صفحه نمایش پدیدار گردد.

IMG_0174

چنین عملکرد نامناسبی به هیچ وجه با توجه به رده قیمتی دستگاه قابل پذیرش نیست و این در حالی است که شارژر بیسیم هواوی واچ حتی مثل Moto 360 قرار دادن محصول به شکل ساعت رومیزی را نیز ندارد. چنین خصوصیتی موجب می شود بگوییم حتی باز کردن درپوش و اتصال کابل به Sony SmartWatch 3 هم ساده تر از هواوی واچ انجام می گیرد.

در پایان لازم است بدانید که عملکرد نامناسب شارژر این ساعت هوشمند در بررسی ویدیویی بالای صفحه قابل مشاهده است.

جمع بندی

IMG_0070

هنگام استفاده از این محصول به هیچ عنوان إحساس نخواهید کرد که با نخستین ساعت هوشمند یک تولید کننده مواجه هستید و هواوی به خوبی موفق شده ابزاری ارائه کند که از نظر کیفیت ساخت و ظاهر، امکان رقابت با بهترین نمونه های موجود در بازار را داشته باشد.

هواوی واچ با وجود قابلیت Always On مثل یک ساعت معمولی، به شکل همیشگی زمان را نمایش می دهد و از دیگر ویژگی های مثبت آن نیز می توان به ارائه واچ فیس های متنوع به شکل پیش فرض اشاره کرد.

از سوی دیگر، عدم وجود حسگر نوری، عملکرد نامناسب شارژر بی سیم و عدم ارائه قابلیت سودمندی مثل GPS نیز از نقاط ضعف دستگاه در مقابل رقبای هم رده مثل Apple Watch، Samsung Gear S2 و Sony SmartWatch 3 به شمار می آیند.

در مجموع می توان گفت این ساعت هوشمند از عملکردی کاملاً استاندارد برخوردار است و قابلیت منحصر به فردی نسبت به رقبای خود ارائه نمی کند. در نتیجه اگر به یک ساعت هوشمند اندرویدی با کیفیت و زیبا احتیاج داشته باشید، هواوی واچ با قیمتی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار (که در نهایت به ۷۷۰ دلار نیز میرسد)، خصوصیاتی مثل بهترین نمایشگر، طراحی مناسب و عمر باتری قابل قبولی در اختیار شما قرار می دهد.

نکات مثبت طراحی یکی از بهترین نمایشگرها تاکنون تنوع بالای واچ فیس های پیش فرض عمر باتری در مقایسه با رقبا نکات منفی عدم وجود حسگر نور محیط عملکرد دشوار شارژر آهنربایی قیمت عدم وجود GPS

برچسب‌ها:HuaweiHuawei watchبررسی تخصصیراهنمای خریدساعت اندرویدیساعت هواویساعت هوشمندهواویهواوی واچ

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
بررسی دیجیاتو: Huawei P8