گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



کشتی گردشگری در خزر به گِل نشست!


استان مازندران با توجه به شرایط جغرافیایی‌ بی‌ مانندش یکی از ظرفیت‌ های بزرگ رونق گردشگری دریایی در کشور محسوب می‌ شود، موضوعی که تاکنون به صورت جدی از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش ایسنا، منطقه مازندران، گردشگری دریایی از بخش‌ های سودآور صنعت گردشگری محسوب می‌ شود ولی در استان‌ های شمالی ایران به ویژه مازندران به این نوع گردشگری در حوزه دریای خزر توجه نشده است و انگار این سرمایه کلان بدون تصدی است.

اجرای ناقص طرح سالم‌سازی دریا در کنار نبود امکانات و خدمات مورد نیاز برای تفریح دریایی و کم‌ توجهی مسئولان به این بخش، همچون تامین امکانات و تفریح‌ های دریایی مانند غواصی، موج سواری، ماهیگیری در آب‌ های عمیق، آکواریوم دریایی و گردش در دریا موجب شده این استان بهره چندانی از گردشگری دریایی نبرد.

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند رفع مشکلات مرتبط با گردشگری دریایی نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا زمینه‌ ساز رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در منطقه باشد. آنان آزادسازی حریم دریا و مشخص شدن مسئول اصلی ساماندهی دریا را از اولویت‌ های برنامه‌ های متصدیان این امر می‌ دانند و بر این باورند که رفع نقاط ضعف تاسیسات اقامتی، برخورد جدی با ساخت و سازهای بی‌ رویه در ساحل، خرید کشتی و افزایش تعداد آژانس‌های مسافرتی دریایی و برگزاری تورهای مختلف در دریا می‌تواند در جذب این دسته از گردشگران موثر باشد.

اینکه چرا نمی‌ توانیم به درستی از این سرمایه فراوان طبیعی به مانند دیگر کشورها استفاده کنیم قابل تامل است.

حمید علیزاده، یکی از مشاوران هتل‌ های بین‌المللی فعال در عرصه کشتی‌ های تفریحی و بازی‌های دریایی  با اشاره به جایگاه گردشگری مازندران توضیح داد: در تمام دنیا منطقه‌ ای مانند مازندران با این تعداد جاذبه‌ های طبیعی ویژه یافت نمی‌ شود.

وی تصریح کرد: دریای خزر، بزرگ‌ ترین دریاچه جهان است که مانند آن دیگر وجود ندارد. با شناخت کافی از جذابیت‌ های این دریاچه، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، هر توریست داخلی و خارجی مشتاق به یک بار بازدید از این دریاچه می‌ شود.

این فعال گردشگری دریایی تصریح کرد: متاسفانه شرایط موجود این دریاچه، نبود چشم‌ اندازهای مناسب، پیاده‌ سازی ناموفق طرح‌ های سالم‌سازی، نبود مکان‌ های تفریحی مناسب در حوزه استحفاظی ایران و سو مدیریت‌ها منجر به فرصت سوزی در زمینه رشد گردشگری دریایی در خزر شده‌ است.

علیزاده اظهار کرد: گردشگری دریایی به مجموعه فعالیت‌ های تفریحی و سرگرمی گفته می‌ شود که در محیط‌ های دریایی دور از ساحل انجام می‌ شود، هر چند این نوع گردشگری با گردشگری ساحلی شباهت دارد اما تفاوت‌های فراوان آن موجب به جدایی این دو شاخه از یکدیگر شده است.

وی خاطر نشان کرد: فعالیت‌ های تفریحی در گردشگری دریایی بیشتر در آب‌ های عمیق و دور از خشکی انجام می‌ شود و به تجهیزات، امکانات و آموزش‌ های ویژه‌ ای نیاز دارد و با خطرهای بیشتری نیز همراه است. فعالیت‌ های تفریحی آبی چون غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، اکواریوم دریایی و ماهیگیری در آب‌ های عمیق از مهم‌ ترین جذابیت‌ های گردشگری دریایی است اما فعالیت‌ های مربوط به شنا در سواحل، حمام گرفتن، ورزش‌ ها و سرگرمی‌ هایی که در محدوده ساحل انجام می‌ شود در زمینه گردشگری ساحلی قرار می‌ گیرد.

علیزاده اظهار کرد: هرچند گردشگری دریایی در مازندران رونق ندارد اما دریا و ساحل شنی آن انگیزه سفر بسیاری از گردشگران داخلی به استان است. مازندران با توجه به فرصت‌های فراوان دریای خزر نتوانسته است از صنعت گردشگری استفاده کند. هر چند حرکت‌هایی برای توسعه صنعت گردشگری صورت گرفته اما سهم گردشگری دریایی به دلیل سال‌ ها بی توجهی مسئولان بسیار ناچیز است.

این مشاور هتل بین المللی در نور افزود: مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه ویژه شود وجود هتل‌ های باکیفیت در سطحی گسترده است.

علیزاده درباره مهم‌ ترین ضعف مازندران در توسعه توریست دریایی، خاطرنشان کرد: دریا نعمتی است که باید به آن توجه شود اما کمبود امکانات تفریحی، توجه نکردن به پاکیزگی محیط دریا و ساحل و از همه مهم‌ تر کمبود هتل‌های بین‌المللی، ضعف‌ های بزرگی است که مانع از بهره‌ برداری از این موضوع می‌ شود.

وی با تاکید بر اهمیت ورود شرکت‌های خصوصی با حمایت دولت برای سرمایه‌ گذاری، افزود: حمایت‌ های دولتی و خصوصی می‌ تواند این چالش‌ ها را از میان ببرد.

این فعال در زمینه کشتی‌ های تفریحی و بازی‌ های دریایی در مازندران با اشاره به اینکه از سرمایه‌گذار حمایت نمی‌ شود، اظهار کرد: در استان مازندران برای گرفتن مجوز یک سرمایه‌ گذاری باید تعرفه‌ های فراوانی را گذراند. توسعه اقتصادی در استان مازندران نیازمند جذب سرمایه‌ گذاری‌ های داخلی و خارجی در بخش‌ های مختلف به ‌منظور تقویت زیرساخت‌ ها و ایجاد مقدمات لازم برای این امر مهم محسوب می‌ شود.

وی بیان کرد: جذب سرمابه‌ گذران خارجی می‌ تواند امنیت شغلی در منطقه ایجاد کند و منطقه آزاد کیش می‌ تواند مثال خوبی در این زمینه باشد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا تا به این لحظه نخستین کشتی تفریحی که باید در سال گذشته آغاز به کار می‌ کرد، هنوز به دریا وارد نشده است، توضیح داد: کشتی از سوی سرمایه‌ گذار تهیه شده است اما اسکله‌ ای برای پهلو گرفتن آن وجود ندارد. برای ساخت اسکله نیازمند مجوز های فراوانی بودیم که در نهایت گرفته شد، اما مشکلی در این فصل در بخش رودخانه ولگا وجود دارد.

این فعال در زمینه کشتی‌ های تفریحی و بازی‌ های دریایی ادامه داد: این کشتی باید برای رسیدن به خزر از ولگا عبور کند و ولگا در بیشتر روزهای سال به شدت یخ زده است و کشتی نمی‌ تواند از آن عبور کند، بنابراین منتظر هستیم تا یخ‌ های ولگا آب شود و آن کشتی را به کشور وارد کنیم.

وی خاطرنشان می کند: تا زمانی که مراحل ساخت هتل به پایان برسد این کشتی را به تورهای گردشگری اجاره می‌ دهیم تا بتوانند خدمات گردشگری دریایی بیشتری به مردم ارائه دهد.

علیزاده خاطرنشان کرد: کشتی‌ های مدرن تفریحی با امکانات رفاهی خود توانستند به یکی از ارکان اصلی و تقویت‌ کننده صنعت گردشگری هر کشوری به شمار آیند به گونه‌ ای که بسیاری از کشورها و شرکت‌ های گردشگری بین‌ المللی با ایجاد روابط بسیار نزدیک با دیگر کشور های ساحلی و مناطق مستعد برای گردشگری دریایی اقدام به برقراری خطوط کشتیرانی تفریحی می‌ کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به توانمندی بسیار فراوان کشتی‌ های گردشگری امروزه هر منطقه‌ای که دارای رودخانه یا دریای قابل کشتیرانی باشد در واقع یک ظرفیت بسیار مناسب برای جذب گردشگران دریایی دارد.

باور ملی برای توسعه گردشگری به ویژه گردشگری دریایی و انتقال آن به جامعه و فعالان صنعت گردشگری، حذف دیدگاه‌های ناصحیح در برخورد با گردشگران خارجی، حمایت قانونی از سرمایه‌ گذاری‌ های داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه جذب منابع پیش‌ بینی شده در قانون برای رونق این بخش، تغییر نگرش نسبت به ایران در بازارهای هدف گردشگری از طریق تبلیغات و تکمیل و اصلاح چرخه اقتصاد بخش گردشگری می‌ تواند در رونق بخشیدن به این صنعت موثر باشد.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
حضور کشتی های ناشناس در سواحل خزر