برجام موفقیت تاریخی ملت ایران در برابر فشار و تحریم است


به گزارش ایرنا، کاظم جلالی در نطق میان دستور امروز -یکشنبه- در صحن مجلس با بیان اینکه بی‌تردید باید در شرایط کنونی درک درستی از وضعیت منطقه و جهان و تحلیل صحیح از اوضاع داخلی کشور داشته باشیم، گفت:ایران امروز در عرصه‌ جهانی به ویژه در منطقه به عنوان یک قدرت اثرگذار مطرح است و این رهاورد مقاومت و ایستادگی ملت به رهبری امام(ه) و رهبری فرزانه و نستوه است؛ اما باید اعتراف کرد اوضاع داخلی کشور به‌ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد همتراز با نام بلند ایران اسلامی در جهان و منطقه نیست.
وی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور منفی یا بسیار پایین است. بیکاری جوانان و تحصیل‌کردگان همانند بمب ساعتی به ساعت صفر نزدیک می‌شود. اقتصاد کشور از رکود شدید رنج می‌برد. کارخانه‌ها با ظرفیت پایین و عمدتا به شکل غیراقتصادی اداره می‌شوند. رتبه کسب کار نامناسب و فاصله طبقاتی نیز شدت یافته است و توزیع درآمد نابرابر است.
منتخب مردم تهران در مجلس دهم گفت: بودجه عمومی افزایش یافته لیکن هزینه ها در بخش جاری، ناشی از فربه شدن دولت متمرکز است. بخش عمده‌ای از افزایش هزینه‌ها در اثر تورم مستهلک می‌شوند. نقدینگی به رشد فزاینده بالای 800 هزارمیلیارد تومان رسیده است. دولت برای طرح‌های عمرانی نیمه تمام کلنگ زده شده دولت قبلی به اعتباری بالغ بر 500 هزارمیلیارد تومان نیاز دارد. کشاورزان با مشکلات سخت معیشتی رو به رو هستند و کار کشاورزی را تامین کننده زندگی خود نمی‌دانند. حقوق بازنشستگان پایین است و زیربار فشار اقتصادی در حال له شدن هستند.
جلالی ادامه داد: کارگران معادن زغال سنگ، فولاد حقوق ناچیز خود را با تاخیر زیاد و با فشار و التماس دریافت می‌کنند. کشاورزان با کم آبی دسته پنجه نرم می‌کنند. مشکلات مرتبط با محیط زیست از سطح بالاتر رفته و در برخی از مناطق به فاجعه تبدیل شده است. نظام اداری کشور اشکالات ساختاری است.
وی با ابراز نگرانی از اینکه کشور با کمبود نگران کننده آب روبرو است، گفت: سطح آب‌های زیرزمینی دچار افت جدی شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس تاکید کرد: فساد اداری موجب اخلال در رشد اقتصادی، ایجاد نظام مالیاتی ناسالم، هدف‌گیری نادرست برنامه‌های اقتصادی، بی‌ثباتی در انباشت سرمایه، رشد ناسالم نقدینگی و در نهایت اخلال در تولید و توزیع ثروت می‌گردد.
جلالی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی کشور یادآور شد: افزایش گرایش به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها، روند نگران کننده ویروس اچ‌آی‌وی، افزایش طلاق و کاهش ازدواج، رشد شهرنشینی و به تبع آن افزایش حاشیه نشینی در شهرها، آمار بالای پرونده‌های قضایی و آمار قابل توجه ورودی به زندان، همه بیان از مشکلات کشور دارد.
وی با تاکید بر اینکه هدف بنده از بیان این مشکلات سیاه‌نمایی و ناامیدی از شرایط کشور نیست، گفت: به آینده بسیار امیدوارم لیکن می‌خواهم به خودم و همه مسئولان کشور هشدار دهم که آیا همه این مشکلات در کنار همدیگر نباید ما را نگران کند‌؟ آیا همه ما از هر طیف و جبهه و جناح اگر همین اکنون اختلافات را کنار نهیم و دست در دست یکدیگر گذاریم چند درصد از مشکلات را می توانیم کمتر کنیم؟ چرا عمدتا اذهان ما به مسائل فرعی معطوف است و این حجم از مشکلات را ندیده یا فرافکنی می کنیم؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های حول انتخابات رئیس مجلس دهم تاکید کرد : این روزها یک بحث کاملا فرعی با عنوان انتخاب رییس مجلس و اعضای هیئت رئیسه مجلس به عنوان بحث اصلی کشور در می‌آید و افرادی با هم در رسانه‌ها در این خصوص نزاع می‌کنند در حالیکه این بحث معطوف به خانه ملت و اراده منتخبان ملت است و اگر اعتلاف عقلانیت و کارآمدی جهت حل مشکلات کشور با شکست مواجه شود در انتخابات هیئت رییسه مجلس طرف پیروزی وجود نخواهد داشت.
جلالی افزود: برخی هنوز نمی‌دانند برای هموار شدن مسیر عقلانیت و اعتدال در کشور چه خون‌دلها که خورده نشده و چه گام‌هایی که برداشته نشده است، آنها امروز در جاده باز تندروانه پا را بر پدال گاز گذاشته‌اند در حالیکه خود زاییده فضای جدید و نه خالق آن هستند و تنها به این حرف اکتفا می‍کنم که «در خانه اگر کس است یک حرف بس است».
وی تاکید کرد: باید هوشیار باشیم که آستانه تحمل صاحبان اصلی این انقلاب یعنی مردم مستضعف و پابرهنه در حال پایین آمدن است و دیگر وقت اختلاف و دعوا نیست و نظام باید کارآمد و گره گشای مشکلات مردم باشد که در همین راستا باید به دولت کمک کرد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلای با بیان اینکه دولت امروز در شرایط سختی کشور را اداره می کند تصریح کرد: مدعی نیستم که ایرادی بر عملکرد دولت دولتمردان نیست اما می‌گویم این دولت میراث دار مشکلات دولت‌های قبلی است و همه گرفتاری‌های 37 سال گذشته را نمی‌توان به این دولت نسبت داد و از او انتظار معجزه داشت.
جلالی برجام را موفقیت تاریخی ملت ایران در برابر فشار و تحریم دانست و گفت: 2 دسته به موفقیت برجام آسیب می‌رسانند دسته اول آنانی هستند که سطح مطالبات را افزایش داده‌اند که گویا با برجام باید همه مشکلات کشور حل شود و از این رهگذر به دنبال گسترش دایره قدرت خود هستند و دسته دوم کسانی هستند که علیرغم اینکه می‌دانند عمر برجام در آستانه چهارماهگی است عامدانه در جهت کوبیدن رقبای خود و برای اینکه اثبات کنند مواضع و سخنانشان در ضدیت با برجام صحیح بوده است جریان برجام ستیزی راه انداخته است.
وی تاکید کرد: بنده متواضعانه و دلسوزانه عرض می‌کنم که ما هزینه برجام را پرداخته‌ایم پس اجازه دهید مردم از منافع آن برخوردار شوند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون در فضای پسابرجام باید با هدف حل مشکلات مردم و استفاده بهینه از فضای جدید بین‌المللی دست در دست هم بگذاریم‌، ای‌بسا این فضا دیری نپاید و تغییر کند و آنگاه به واسطه عدم استفاده از فرصت کنونی افسوس بخوریم.
جلالی یادآور شد: بی‌تردید در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان آمریکا همه باید از موضع واحد برخوردار باشیم و مسائل سیاست خارجی را دستاویز سیاست داخلی نکنیم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس توضیح داد: مجلس دهم با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری باید به راه حل مشکلات اساسی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی بیندیشد و از پرداختن به حواشی و احیانا انتقام‌گیری بپرهیزد.
جلالی افزود: مجلس باید با ریل گذاری درست کشور را به سمت استفاده از فرصت پیش آمده در پسابرجام پیش ببرد.
وی با اشاره به اولویت های مجلس دهم یادآور شد: به نظر بنده مجلس دهم باید به اصلاح 5 قانون ضروری بپردازد، که یکی اصلاح قانون سرمایه‌گذاری خارجی دوم قانون نظام پولی و بانکی سوم قانون تامین اجتماعی چهارم قانون کار پنجم قانون تجارت خارجی است.
منتخب مردم تهران در مجلس دهم تاکید کرد: ما مسئولان باید آنچنان غرق در حل مشکلات کشور و مردم شویم که فرصت پرداختن به مسائل فرعی و ناچیز را نیابیم.
وی ادامه داد: در پایان این دوره چهار ساله باید از همه همکاران ارجمندم در مجلس نهم تشکر کنم و حلالیت بطلبم خصوصا از اعضای فراکسیون رهروان ولایت که می‌دانم با چه فداکاری‌های مثال زدنی کشور و دولت و مسئولین را کمک نمودند و عقلانیت و اعتدال را تقویت کردند و امیدوارم دولت از این سرمایه‌های بزرگ که عمدتا دارای مناعت طبع به بالا هستند در عرصه‌های مدیریت کشور استفاده نماید.
رییس مرکز پژوهش های مجلس خاطرنشان کرد: با کمال تاسف باید گفت در کشور هیچ‌گونه محملی جهت استفاده نظام‌مند از نمایندگان ادوار وجود ندارد و ما تا هنگامی که بر مدار قدرتیم غافلیم و حتی بعضا با نمایندگان قبل از خود ستیز می‌کنیم که مبادا در جایی از آنها استفاده شود و وقتی نوبت به خودمان می‌رسد دیگر زمان را از دست داده‌ایم و این آسیاب به نوبت در حال چرخش است اما امیدوارم که این دولت که رییس محترم آن خود 5 دوره متوالی نماینده مجلس بوده است و هم در دوران‌های از عمرشان طعم تلخ بی‌توجهی را چشیده‌اند گامی مبتکرانه به پیش نهند و از این حجم نخبگی و ورزیدگی در مجلس نهم به خوبی استفاده نمایند که این خود گامی در جهت عقلانیت و اعتدال است.
سیام**7261**1058 /1449

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
خیال خام بی بی سی در مورد فشار تحریم ها بر ملت ایران