علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تعیین متولی خاص پژوهش مهمترین گام برای استمرار پیشرفت علمی است


به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر فریدون عزیزی با اشاره به اینکه اقدام دوم تامین اعتبارات مورد نیاز پژوهشی است، اظهار کرد: محققان به تنگناهای بودجه و اعتبارات کشور واقفند اما با این حال اگر توجه به پژوهش آنچنان که باید در سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور وجود داشته باشد، توسعه تحقیقات به عنوان اولویت اول تلقی می شود و اعتبارات لازم به این بخش اختصاص می یابد.
وی افزود: بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت با تولید ناخالص ملی کمتر از ایران، توجه خاصی به امر پژوهش کرده و درصد بالاتری از تولید ناخالص ملی را به پژوهش اختصاص داده اند؛ در کشور ما نیز بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اختصاص 3 تا 4 درصد تولید ناخالص ملی به تحقیقات، باید با سرعت هرچه تمامتر به مرحله اجرا درآید.
عزیزی قدم سوم در این زمینه را تخصیص قسمت عمده بودجه به دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها عنوان کرد و گفت: در کشور ما از دیرباز حدود 50 درصد بودجه های تحقیقاتی به صورت متمرکز در اختیار مسئولان برنامه ریزی و اجرایی قرار می گیرد که نتایج حاصله از این امر نامعلوم و غیرشفاف است. این در حالی است که با افزایش تعداد محققین و رشد سریع پروژه های تحقیقاتی، بسیاری از پژوهش ها به دلیل عدم اعتبارات در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها به طور کامل و یا با کیفیت بالا انجام نمی شود.
وی تاکید کرد: بنابراین لازم است این روند اصلاح شود و توجه بیشتری به اختصاص بودجه های تحقیقاتی به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی صورت گیرد.

** وضعیت پژوهش در ایران
این دانشمند پیشکسوت کشور در خصوص وضعیت امروز پژوهش در ایران و آینده پیشروی آن گفت: به دنبال تربیت نیروی انسانی متخصص در دهه های 60 و 70 و توجه مسئولین وقت جمهوری اسلامی به امور آموزشی و پژوهشی، خوشبختانه شاهد رشد سریع دانشگاه ها، مراکز آموزشی، مراکز پژوهشی و پژوهشکده ها در دهه های 80 و 90 بودیم.
عزیزی اظهار کرد: بدون شک رشد فعالیت های پژوهشی و تولید مقالات تحقیقاتی، به ویژه، در 12 سال گذشته خارق العاده بوده است و در برخی سال ها مقالات منتشر شده از کشور ما بالاترین رشد را در سطح جهانی داشته است.
وی ادامه داد: توقف رتبه و کمی نزول در رتبه بندی ISI در سه سال گذشته نگران کننده است با این حال کسب رتبه های حدود 20 در ISI و حدود 18 در Scopus بسیار ارزشمند است و به طور کلی می توان گفت که رتبه ایران در تولیدات علمی در Scopus تغییر نکرده و یا یک رتبه بهتر شده است.
عزیزی خاطرنشان کرد: بدون شک صعود به رتبه های بالاتر تولید علم، حال که در زمره 20 کشور اول هستیم، بسیار دشوار خواهد بود ولی توقف و یا نزول در این رتبه بندی ها مورد قبول نیست و برای جلوگیری از بروز چنین مساله ای باید مسئولین باید به عنوان یک دغدغه خاطر به آن توجه داشته باشند.
وی در خصوص ملزومات لازم برای دستیابی به افق های دانش و اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور گفت: پیشرفت های علمی، بکارگیری پژوهش ها در سیاستگزاری، برنامه ریزی و اتخاذ تصمیم های اجرایی در سه دهه گذشته نشان داده اند که توسعه کمی و کیفی تحقیقات می تواند به حل مسائل و مشکلات مختلف کمک کند و کشور را از بسیاری وابستگی ها نجات دهد.
عزیزی ادامه داد: همزمان با رشد و توسعه تحقیقات، برای افزایش کیفیت پژوهش های کشور باید تلاش کرد و همچنین باید تحقیقات را در جهت رفع مشکلات و مسائل کشور و نیز رسیدن و حرکت کردن در مرزهای دانش برنامه ریزی و مدیریت کرد.
وی بر لزوم توجه به مسائل رفاهی محققان تاکید کرد و گفت: در کنار استمرار تربیت نیروی انسانی محقق و مدرس باید به مسائل رفاهی آنان توجه خاص مبذول داشت تا از فرار مغزهای مستعد و آماده کشور جلوگیری شود.
فریدون عزیزی، محقق برگزیده رتبه اول علوم بالینی و سلامت بیست و یکمین جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی، دارای سه بورد تخصصی و فوق تخصصی بیماری های داخلی، پزشکی هسته ای و غدد درون ریز از دانشگاه تافتس آمریکا است و سابقه استادیاری و ریاست بخش غدد در این دانشگاه را نیز در کارنامه علمی خود دارد.
وی از سال 1360 فعالیت های تحقیقاتی در رشته غدد درون ریز و متابولیسم را در دفتر تحقیقات غدد در بیمارستان آیت اله طالقانی آغاز کرد و از سال 1372 ریاست مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم را برعهده گرفت و در سال 1364 برای نخستین بار در کشور، رشته فوق تخصصی غدد درون ریز را پایه گذاری کرد.
عزیزی بیش از هزار و 380 مقاله علمی و 18 کتاب تالیف کرده است. عزیزی در سال 1380 پژوهشگر برگزیده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود، در سال 1381 جایزه برترین مرکز تحقیقاتی کشور را دریافت کرد و در سال 1383 به عنوان 'چهره ماندگار' برگزیده شد.
عزیزی در مورد عوامل پیشرفت خود اظهار کرد: مهمترین عامل در پیشرفت اینجانب ایمان، توکل و تقرب به خداوند متعال است. در سایه این توکل، معناداربودن زندگی، نظم و انضباط، وقت شناسی، رضایت و امیدواری، هدفمندی و تعامل مناسب با دیگران، برنامه ریزی مناسب و صرف وقت برای نیروهای جوان و بسیار مستعد این مرز و بوم، تفکر و تعقل به جای تقلید کورکورانه و نیز بهره مندی از محیط مناسب پژوهشی با راهنمایی های رهبر معظم انقلاب و فعالیت سیاستگزاران، برنامه ریزان و مجریان دلسوز کشور، از عوامل موثر دیگر در این مسیر بوده اند.
علمی**1834**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
احکام وقف و تعیین متولی