سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اظهارات خواندنی سفیر کره جنوبی پیش از سفر رئیس جمهور کشورش به ایران


اظهارات خواندنی سفیر کره جنوبی پیش از سفر رئیس جمهور کشورش به ایرانتسنیم/ «کیم سئونگ-هو»، دیپلمات و سفیر خوش‌مشرب کره جنوبی را چند روزی قبل از آنکه خانم «پارک گئون هائه» رئیس جمهوری این کشور به دیدار مقامات ایرانی بیاید، ملاقات کردیم و با وی گپ و گفتگویی رسانه‌ای داشتیم. در این دیدار از هر بابی سخن گفتیم و پرسش‌های متنوعی پرسیدیم که آقای «کیم» با گشاده‌رویی پاسخگوی ما شد.

از جمله وی به برنامه‌ریزی برای امضای بیش از 30 سند همکاری و یادداشت تفاهم، حضور بیش از 200 تاجر و فعال اقتصادی در هیئت 300 نفره همراه رئیس جمهوری کره به ایران، راه‌‌حل «خلاقانه»!!! کره‌ای‌ها برای نگهداشتن پول نفت ایران در بانک‌های کره‌ای و پرداخت پول محصولات صادراتی خود به کشورمان از آن طریق اشاره کرد. وی همچنین آرزوی این را دارد که شاید این بار تیم فوتبال کره جنوبی بتواند برای اولین مرتبه حریف ایرانی خود را در ورزشگاه آزادی مغلوب کند و دیگر طعم شکست را نچشد و یا به تساوی رضایت ندهد. سفیر کره جنوبی همچنین به خوبی با غذاهای ایرانی کنار آمده و «جوجه‌کباب» و «آبگوشت» را جزو غذاهای مورد علاقه خود می‌داند.

مشروح این گفتگو در ادامه آورده شده است:

* در ابتدا اجازه دهید از موضوع دیدار رئیس جمهوری کره از ایران آغاز کنیم، امضای چه یادداشت تفاهم‌هایی طی این سفر برنامه‌ریزی‌شده‌ است، و دستور کار این سفر چه چیزی است؟ برنامه کاری رئیس جمهوری کره در تهران چیست و چه دیدارهایی خواهد داشت؟

در ابتدا و در خصوص یادداشت‌های تفاهم باید بگویم که دولت کره بر این باور است که این دیدار یک نقطه عطف در روابط دو کشور است، به گونه‌ای که روابط ما را متنوع‌تر خواهد کرد. هم‌اکنون مذاکرات و مباحثات زیادی درباره اغلب حوزه‌های همکاری در جریان است؛ هرچند تعداد دقیق یادداشت‌‌های تفاهم‌ را به خاطر ندارم اما بیش از 30 سند همکاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، بین دولت‌ها و بین شرکت‌ها؛ این تعداد از یادداشت‌های تفاهم (بیش از 30 مورد) در حضور رؤسای جمهوری دو کشور امضا نخواهند شد، زیرا تعدادشان زیاد است، اما دستکم، بیش از 30 یادداشت تفاهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند که شامل اسناد مرتبط بین شرکت‌های خصوصی دو طرف نیز است؛ و حوزه‌های نفت و گاز، زیرساخت‌ها، دریانوردی، بهداشت و درمان و برخی پروژه‌های خاص، موضوعات فرهنگی و غیره را در می‌گیرد.

درباره اولویت و دستور کار دیدار رؤسای جمهوری دو کشور باید بگویم که خاص یک موضوع نیست، بلکه گفتگو و تبادل نظری بین این دو مقام انجام خواهد شد. اما این دیدار از آنجا که اولین دیدار رئیس جمهوری کره از ایران طی تاریخ روابط دو کشور است، فکر می‌کنم که شامل گفتگوهایی راهبردی در مورد چگونگی تحول و پیشرفت روابط دو ملت طی سال‌های آتی خواهد بود.

در مورد برنامه دیدارها نیز باید گفت که تفاوت چندانی از دیدارهای دیگر رؤسای جمهوری که از کشورتان دیدار می‌کنند ندارد، در واقع دیداری بین رؤسای جمهوری دو کشور برگزار می‌شود، یک نشست خبری مشترک خواهند داشت، یک ضیافت ناهار برگزار خواهد شد. تلاش می‌شود که این فرصت به یک نقطه عطف برای متنوع‌کردن روابطمان تبدیل شود، که از جمله آن توجه به میراث فرهنگی کشور شما است.

ایران، تنها کشوری نفتی و گازی نیست، کره نیز تنها کشورِ خودروها و رایانه‌ نیست، شما فرهنگی با سابقه‌ای 5 هزار ساله دارید، جمهوری کره هم چنین وضعیتی دارد، ما برنامه‌ها و طرح‌های مشترک فرهنگی خواهیم داشت، این موضوع از جمله مسائلی است که باعث تمایز دستور کار و اولویت‌های این دیدار می‌شود.

* حجم تعاملات تجاری ایران و کره جنوبی در سال 2008 بالغ بر 10 میلیارد دلار بود، اما پرسش این است که تحریم‌ها تا چه حد بر همکاری‌های اقتصادی دو کشور تأثیر گذاشته است و حجم همکاری‌های اقتصادی هم‌اکنون چه میزانی است؟ آینده همکاری‌های اقتصادی دو کشور را پس از دیدار رئیس جمهوری کره از ایران و امضای تفاهم‌نامه‌ها و اسناد همکاری چگونه می‌بینید؟

بالاترین میزان حجم همکاری‌های اقتصادی دو کشور، اگر به درستی به خاطر داشته باشم، 17 میلیارد دلار بوده است. اما طی دوران تحریم، حجم آن به یک سوم کاهش یافت. که دو علت داشت. از یک طرف واردات ما از ایران اغلب نفت خام است و قیمت نفت خام به شدت کاهش یافت، که به نوبه خود موجب کاهش حجم تجارت دو کشور شد، علت دوم هم این بود که به خاطر تحریم‌ها مجبور به کاهش واردات نفت خام از کشور شما شدیم، که بر حجم تجاری دو کشور اثر گذاشت. اما از آنجا که ایران کشور بسیار مهمی برای ما است، طی دوران تحریم، دولت کره تلاش بسیاری کرد تا حجم تجاری بین دو کشور را حفظ کند، بنابراین ما راه‌های خلاقانه‌ای را برای ادامه تجارت بین دو کشور طراحی کردیم، به این صورت که ما نفت شما را وارد می‌کردیم، اما پول نفت شما را به صورت دلار پرداخت نمی‌کردیم، بلکه پول نفت وارداتی از ایران با ارز کشور کره‌ (وون) در بانک‌های کره‌ای به نام کشور شما نگه داشته می‌شد. پس از آن صادرکنندگان کره‌ای برای صادرات کالا به ایران پول خود را به صورت مستقیم از ایران دریافت نمی‌کردند، بلکه از پول نفت ایران که در بانک‌های کره‌ای ذخیره شده بود، استفاده می‌کردند. در نتیجه بدون مداخله هرگونه ارز بین‌المللی ما توانستیم تجارت خود را حفظ کنیم. من فکر می‌کنم که کره تنها استثنایی است که توانسته چنین راهی را برای تجارت ایجاد کند.

پس از اینکه تحریم‌ها برداشت شد تجارت بین دو کشور افزایش یافت. در واقع پس از رفع تحریم‌ها و طی دو ماه، صادرات ما به کشورتان تقریبا دو برابر شد. اگر ما این مدت دو ماهه پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای را با دو ماهه یکسال پیش از آن مقایسه کنیم حجم تجارت دو کشور تقریبا 80 درصد افزایش یافته است.

* کره جنوبی یکی از کشورهایی است طی سال‌های تحریم از ایران نفت خام وارد می‌کرد، هم‌اکنون میزان واردات نفت خام ایرانی توسط کره جنوبی به چه میزانی است، و آیا برای افزایش میزان واردات نفت خام ایران تصمیمی دارید؟

طی دوران تحریم ما روزانه حدود یکصد هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کردیم. من فکر می‌کنم که این میزان به زودی دو برابر خواهد شد.

* شما به بررسی بیش از 30 سند همکاری بین دو کشور اشاره کردید، آیا این تعداد نهایی شده‌اند؟

برخی بله، نهایی شده‌اند اما برخی دیگر همچنان مورد بحث و بررسی قرار دارند.

* آیا می‌توان گفت که بیش از 30 سند همکاری نهایی خواهند شد؟

من فکر می‌کنم که چنین باشد.

*‌ برخی اخبار و مطالب منتشر شده را دیده‌ام که عنوان می‌کنند حجم تجارت و تبادلات اقتصادی دو کشور در آینده به 17 میلیارد دلار خواهد رسید، که شامل همکاری‌هایی در حوزه راه‌آهن، ساخت بیمارستان‌ها، سد، و مجتمع‌های پتروشیمی است؛ شما فکر می‌کنید که این رقم چه زمانی تحقق خواهد یافت، آیا شما عدد بزرگتری مدنظر قرار دارید که ممکن است در آینده‌ای طولانی‌مدت‌تر تحقق یابد؟

بله، قطعا اینگونه است. من فکر می‌کنم که دستکم نه از نظر مالی که از نظر حجم، میزان تجارت دو کشور طی سالی‌های آتی به طور مرتب افزایش خواهد یافت. زیرا ایران جمعیت بزرگ و بازار بزرگی دارد، ایران و کره جنوبی اشتراکات زیادی دارند؛ در مورد مسائل مالی باید احتیاط به خرج داد و مراقب بود، زیرا نفت هم‌اکنون سهم بزرگی از تجارت بین ما را به خود اختصاص داده است و زمانی که قیمت نفت کاهش و یا افزایش یابد، حجم تبادلات مالی ما نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

* علیرغم همکاری‌های اقتصادی ایران و کره جنوبی، که در برخی مقاطع شکلی راهبردی به خود گرفت، اما به نظر می‌رسد که دو کشور ارتباطات سیاسی و دستور کارهای سیاسی مهمی را نسبت به یکدیگر نداشته‌اند؟ چرا چنین وضعیتی وجود دارد؟ و آیا در آینده تغییری رخ خواهد داد؟

در واقع این یکی از علل سفر رئیس جمهوری کره به ایران است که براساس برنامه‌ریزی تنها به ایران سفر می‌کند و پس از آن به کره باز می‌گردد. معمولا شیوه کار اینگونه است که هنگام سفر رئیس جمهوری کره به به یک کشور دیگر، از این فرصت به صورت حداکثری استفاده می‌کنیم و دیدار از دو یا سه کشور را طی یک سفر برنامه‌ریزی می‌کنیم. اما این بار، رئیس جمهوری کره تنها از ایران دیدار خواهد داشت و پس از آن به کشور باز می‌گردد. این نشان دهنده آمادگی و خواسته دولت ما برای افزایش سطح تبادلات و همکاری‌های سطح بالای سیاسی با ایران است.

* به نظر شما، توافق هسته‌ای (برجام) تا چه حد موجب تسهیل همکاری‌ها بین دو کشور ایران و کره جنوبی شده است؟

مطمئنا نه تنها کره، بلکه بسیاری از کشورهای جهان، فرصت بزرگی برای افزایش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران دارند. زیرا ایران نهایتا موفق شد به توافقی بر سر موضوع هسته‌ای دست یابد. اگر موضوع هسته‌ای از طریق مذاکرات و به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز حل نمی‌شد، برای بسیاری


ویدیو مرتبط :
سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی