«فیات تیپو» جدید، چاشنی اروپایی شرکت ایران‌خودرو


«فیات تیپو» جدید، چاشنی اروپایی شرکت ایران‌خودروایران جیب/ مدتی است که در برخی از رسانه‌های چاپی و نیز سایت‌های خبری، مطالب گوناگونی درباره مذاکره میان ایران‌خودرو و شرکت فیات – کرایسلر درج شده و می‌شود، گویا محور اصلی این مذاکرات درزمینهٔ مونتاژ جدیدترین نسخه فیات، یعنی تیپو، می‌باشد.

ریشه‌های فیات تیپو (TIPO) به سال 1988 میلادی باز می‌گردد، هنگامی که برای نخستین بار، هاچ‌بکی بدین نام پا به عرصه وجود نهاد، این مدل تا سال 1995 میلادی در مدار تولید بود. شاید مهم‌ترین ویژگی این مدل به مکان تولید آن مرتبط بود، مکانی که در آن دوران، از پیشرفته‌ترین و خودکارترین واحدهای صنعتی در دنیا به شمار می‌رفت. این واحد صنعتی که مجتمع عظیم کازینو (CASSINO) نام دارد، در ناحیه جنوبی استان رم ایتالیا واقع شده و تنها در سال 1992 میلادی، تعداد 409 عدد ربات صنعتی در آن مشغول به کار و 50 درصد از مونتاژ نهایی ” تیپو” را هم عهده‌دار بودند، رقمی که حتی در قیاس با زمانه فعلی نیز، بسی شگفت‌آور است. نکته جالب آنکه، تمامی این ربات‌ها هم ساخته بخش COMAU فیات بود. در حال حاضر، برخی از محصولات شرکت آلفارومئو من‌جمله جولیتا، در این واحد تولید می‌شوند. به خاطر دارم که در یک شرکت‌های معروف داخلی که نامش محفوظ باد! تعداد کل ربات‌های آماده‌به‌کار، کمتر از 20 دستگاه بود و گاهی مواقع نیمی از آن‌ها به دلیل نبود تعمیرکار تخصصی در داخل کشور، ماه‌های متمادی در حال خواب ناز و استراحت بودند. بگذریم!

اما نسل جدید تیپو، برخلاف اولی، سرزمین مادری خود را ترک گفته و این بار، به‌طور انحصاری فقط در کشور ترکیه و توسط شرکت توفاش آن به تولید می‌رسد. این خودرو که با نام‌های فیات اگیا (AGEA) در ترکیه و دوج نئون در مکزیک عرضه می‌شود، برای نخستین بار، در شهر استانبول رونمایی شد و فروش آن نیز در بازار این کشور از ماه اکتبر همان سال آغاز گردید. بدنه فیات تیپو/اگیا و یا دوج نئون، ابتدابه‌ساکن توسط مرکز طراحی فیات طراحی شد و سپس توسط شرکت توفاش ترکیه تکوین و توسعه یافت. ضمن اینکه، این خودرو بر مبنای پلت‌فرم جهانی فیات به نام SCCS PLATFORM ساخته می‌شود، این پلت‌فرم که با همکاری اپل از جنرال‌موتورز و کمپانی فیات ایتالیا تکوین یافته، در شرکت جنرال‌موتورز به نام GM GAMMA خوانده می‌شود و هم‌اکنون، در خودروهایی همچون شورولت سونیک و ترکس به کار می‌رود. از لحاظ ظاهری، فیات تیپو در سه گونه متفاوت از بدنه اعم از سدان، هاچ‌بک و استیشن واگن به تولید می‌رسد.

در حال حاضر، فیات تیپو/اگیا با چند پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی به بازار عرضه می‌شود. پیشرانه‌های بنزینی این خودرو، شامل نسخه 1.4 لیتری با توانی معادل 95 اسب بخار، نسخه 1.4 لیتری توربو با سوخت دوگانه‌سوز (بنزین و CNG) با توانی معادل 120 اسب بخار،1.6 لیتری دوگانه‌سوز (بنزین و اتانول) با توان معادل 110 اسب بخار و نیز 1.3 و 1.6 لیتری توربو دیزل با توان‌هایی به ترتیب معادل 95 و 120 اسب بخار است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گزینه‌های متفاوتی از گیربکس، ازجمله 5 و 6 سرعته دستی و نیز 6 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته اتوماتیک مجهز به سیستم کلاچ دوبل، عرضه می‌شود.

چندی پیش، سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا نسخه‌ای دیزلی از این خودرو مورد تست و بررسی خود قرار دارد که در سطور ذیل برگردان متنش را مرور می‌کنید.
نخستین رانندگی با یک سدان اقتصادی، خودرویی که در زمان ورود به نمایشگاه‌های بریتانیا می‌تواند سد راه اشکودا رپید گردد.

داوری کل
امتیاز این خودرو: 3 از 5
هاچ‌بک خانوادگی ” قیمت‌شکنی” که فیات عرضه می‌کند، بزرگ‌ترین ضربه را از این لحاظ به رقبای خود در زمین بازی‌شان خواهد زد.تیپو در جایی موفق شد که مدل براوو نتوانست. تنها همین بس که این خودرو از رانندگی متوسطی برخوردار و کیفیت کابین آن عالی نیست، ولی در عوض، از نمای ظاهری خوبی بهره می‌برد و از فضای داخلی جاداری هم برخوردار است، ضمن اینکه با قیمت‌های فوق‌العاده پایینی استارت می‌خورد که به نظر می‌آید که ارزش پرداخت مناسبی را واجد باشد. با این حال، برای قضاوت قطعی دراین‌باره تا حضور مدل هاچ‌بک آن در بازار منتظر می‌مانیم.

فیات در چند سال گذشته، موفقیت بزرگی را با ارائه خودروهای رده کوچک خود در بازار اروپا کسب نمود، به‌ویژه مدل شهری 500 که از چند سال پیش تاکنون بین فروشندگان بریتانیایی دست‌به‌دست می‌شود؛ اما کلاس‌های بزرگتر آن من‌جمله خودروهای سگمنت C ثابت نمودند که مهره سخت‌تری جهت شکست خوردن در بازار هستند.

در گذشته، برند ایتالیایی (فیات) دو مدل را به بازار عرضه نمود، براوو و پس از آن استیلو، دو خودرویی که سعی نمودند که ضربات متعددی را به نزدیکی جایگاه لیدرهای این کلاس، من‌جمله فورد فوکوس وارد نمایند. پس از آن، فیات قصد نمود که دفتر برندی همچون داچیا را ورق زند و در این مورد تنها چنین می‌توان گفت ” اگر نمی‌توانید آن‌ها را شکست دهید، به قیمت پایین‌تری از آن‌ها بفروشید” و بدین‌سان بود که خودروی باارزشی (ارزش محوری) همچون تیپو، به‌تازگی روانه بازار گردید.

نام تیپو، برای آخرین بار، در اوایل دهه نود میلادی، بر روی مدل هاچ‌بک خانوادگی جعبه‌ای شکل فیات مشاهده شد؛ اما در واقع، برای نخستین بار، این نام یک قرن پیش توسط این برند به کار می‌رفت. در مقابل، در برخی از بازارها، ازجمله ترکیه که این خودرو در آن ساخته می‌شود، شما نشان “AEGEA” را بر پشت آن خواهید یافت. در بریتانیا نیز همچون مابقی اروپا، از نام تیپو استفاده خواهد شد اما نه برای سدان چهار دربی که در تصویر ملاحظه می‌کنید.

ما تنها مدل‌های 5 درب هاچ‌بک و نیز استیشن تیپو را در بازار بریتانیا خواهیم یافت(هر دو مدل در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2016 به نمایش درآمدند) و بازار سدان کوچک هم در اینجا نقش حاشیه‌ای را ایفاء خواهد کرد. البته بازارهای دیگر، حق انتخاب هر سه گزینه از بدنه را خواهند داشت. بنا به گفته مدیران فیات، خودروهای فرمان – چپ تیپو در میانه سال 2016 میلادی، روانه بازار خواهند شد، ولی تبدیل آن به نسخه‌ای با فرمان – راست با تأخیر توأم خواهد بود و این بدان معناست که تا ماه سپتامبر سال 2016 میلادی هم قادر به رانندگی با نسخه‌ای از آن نخواهیم بود.

فیات تیپو از همان آغاز، به هیئت یک خودروی سدان طراحی شد و این امر درست برخلاف بسیاری از رقبای آن است که در ابتدا به‌صورت مدلی هاچ‌بک ماهیت وجودی یافته و سپس به اشکال متفاوتی از بدنه مبدل شدند. شواهد هم گویای وجود تناسبات ماهرانه‌ای در بدنه این خودروست و آن‌طور که به ما گفته شد، انتظار می‌رود که نسخه هاچ‌بک و استیشن تیپو نیز از ناحیه درب عقب به سمت جلو، از طراحی یکسانی با نسخه سدان برخوردار باشند. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تغییرات بین اشکال بدنه در حداقل آن خواهد بود؛ و فیات مشتاق است که به این نکته اشاره کند که تیپو از لحاظ طراحی یک اثر هنری است و نه یک مدل شلوغ و درهم‌وبرهم.

نمای ظاهری خودروهایی همچون اشکودا رپید، اشاره و رجوعی به رقبای اصلی خود دارد. با این حال، قطعاً تیپو از نمای ظاهری بهتری برخوردار است که این امر را تا حدی مدیون نمای جذاب و گیرای ناحیه جلو و نیز، خطوط متمایز و تیز چراغ‌های عقب خود است. بهای این خودرو با یک رقم پایین و جذابی معادل 12/500 یورو در ایتالیا استارت می‌خورد، اما ارقام مربوط به بازار بریتانیا هنوز منتظر تأیید هستند. با این حال، مدیران فیات این اطمینان را به ما داده‌اند که این خودرو به لحاظ قیمت ” شگفتی بازار” خواهد بود.

توضیح:
در حال حاضر، طبق مندرجات وب‌سایت شرکت فیات، قیمت نسخه سدان این خودرو از 14,500 یورو و نسخه استیشن آن از 12,750 یورو استارت می‌خورد.

گرچه نمای ظاهری تیپو، تمهیدات صرفه‌جویانه‌ای را که در آن به کار رفته، فاش و آشکار نمی‌سازد؛ اما داخل کابین آن جایی است که این امر تا اندازه‌ای در آن هویدا می‌شود. فرمان و برخی کلیدها، از فیات 500 به عاریت گرفته شده و کیفیتشان نیز در حد رضایت‌بخشی احساس می‌شود، اما در بخش پایینی داشبورد و درب‌ها، شما پلاستیک‌های سخت و زبری را می‌یابید و نیز شاهد حضور بافتی ناخوشایند که حسی از ارزانی را القاء می‌کند، خواهید بود. با این وجود، این خودرو از تجهیزات خوبی بهره می‌برد و تمامی مدل‌های آن از سیستم تهویه مطبوع، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی 5 اینچی (Uconnect) و نیز اتصالات بلوتوث بهره می‌برند. مشخصات خودروهای وارده به بازار بریتانیا نیز احتمالاً مشابه این خواهد بود.

ضمن اینکه، شما فضای زیادی را هم در این کابین دریافت خواهید نمود. با طولی معادل 4530 میلی‌متر، این خودرو 275 میلی‌متر بلندتر از فولکس‌واگن گلف است و فضای پای وسیعی هم برای سرنشینان عقب آن وجود دارد. با آنکه سقف شیب‌دار این خودرو، اندکی از فضای سر را تحلیل برده است ولی کماکان فضا برای جاگیری سهل و آسان دو سرنشین با قامتی بیش از 6 فوت (اندکی بیش از 180 سانتی‌متر) در پشت سر راننده وجو&#


ویدیو مرتبط :
حضور شرکت خودروسازی فیات ایتالیا در ایران