آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



با دم نوش «گیاه زوفا» به جنگ سرماخوردگی بروید


  X     

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.09.09 - 13:24

با دم نوش «گیاه زوفا» به جنگ سرماخوردگی بروید

آخرین خبر/ گیاه زوفا که بیشتر در مناطق اطراف دریای مدیترانه می‌روید و از جمله گیاهان بومی کشور فرانسه، یونان و ایتالیا است؛ به صورت گل‌هایی به رنگ‌های آبی، ارغوانی، بنفش و سفید با برگ‌هایی کوچک می‌باشد.
از این گیاه، روغنی استخراج می‌شود که اثرات درمانی فراوانی دارد. همچنین می‌توان گل و برگ‌های خشک شده این گیاه را جوشاند و به صورت دمنوش مصرف نمود. در زیر به خواص این گیاه اشاره می‌کنیم.
زوفا علیه سرماخوردگی
گیاه زوفا سرشار از رزین‌ها، تانن، هیسوپین و فلاوونوئیدها است. این ترکیبات برای عملکرد سیستم تنفسی مناسب هستند و از عفونت‌های تنفسی، آسم و برونشیت پیشگیری می‌کنند. همچنین برای تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند سرفه، گلودرد، گوش درد و تب مناسب می‌باشد. روغن زوفا از زمان‌های بسیار قدیم برای کاهش دمای بدن و تب کاربرد داشته است.
زوفا گیاهی تحریک کننده
اسانس زوفا برای دستگاه‌های متعدد بدن تحریک کننده است. در حقیقت روغن زوفا باعث تحریک سیستم عصبی، سیستم هورمونی، گردش خون و سیستم دفع می‌شود. به عنوان مثال دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث افزایش متابولیسم و جذب مواد غذایی می‌شود. به همین علت می تواند باعث بهبود افسردگی شود.
اثرات آنتی بیوتیکی روغن زوفا
روغن زوفا دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی است. زوفا به عنوان یک ضد عفونی کننده شناخته شده است و برای درمان عفونت های خفیف کاربرد دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد روغن‌های گیاهی دارای اثرات ضدمیکروبی بر علیه میکروب‌هایی چون استافیلوکوکوس پیوژنز، استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی و کاندیدا آلبیکنز هستند.
خواص دارویی
نوشیدن زوفای جوشیده با عسل و گیاه سداب به کسانی کمک میکند که به سرفه های شدید، تنگی نفس، افراد مبتلا به رماتیسم وکسانی که نفسشان با خس خس همراه است کمک میکند . این گیاه همراه با عسل کرمهای داخل شکم را میکشد و کوبیده شده آن با انجیر تازه به از خشکی در آمدن مزاج کمک میکند اثر آن قویترهم می شود اگر گل زنبق یا سوسن یا شاهی به آن اضافه شود این گیاه دارویی عالی برای ورم یا آماس لوزه در گلو است و این تحت شرایطی است که به عنوان غرغره ازآن استقاده شود مالیدن پماد آن به سر شپش را از بین می برد این گیاه برای کاهش بیماری خلط بسیار مناسب است و در تمام مشکلات ناشی از سرما یا بیماریهای قفسه سینه و یا ریه مناسب است و این تاثیر هنگامی است که مثل شربت استفاده شود
مضرات
مصرف بیش از اندازه این گیاه برای کبد مضر است و همچنین چون اثر سقط جنین درد بنبراین زنان حامله باید از خوردن آن پرهیز کنند .
افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند. زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می‌دهد
چی لازم دارم:
گل زوفا چهار گرم
آبجوش یک لیوان
چه جوری درست میشه:
گل زوفا را کوبیده و در یک لیوان آبجوش ریخته و بگذارید به مدت نیم ساعت دم بکشد. سپس صاف کرده و میل کنید.
نکته:
نوشیدن زوفای جوشیده با عسل برای کسانی که به سرفه‌های شدید دچار هستند همچنین کسانی که نفس‌شان با خس‌خس همراه است، مفید می‌باشد.
با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar

نظر شما


ویدیو مرتبط :
دم نوش آرامش بخش