سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



خارهای استخوانی را بیشتر بشناسید


سلامت نیوز: خارهای استخوانی، زائده های ریز استخوانی است که حرکت مفصل را محدود می کند. به طور کلی خارهای استخوانی با آرتریت ارتباط داده می شود اما در برخی موارد به دلیل آسیب دیدگی مفصل یا برخی بیماری های دیگر ایجاد می شود. خارهای استخوانی ممکن است روی هر نوع مفصل در بدن از جمله زانو، دست ها و لگن به وجود بیاید اما اغلب کف پا به ویژه روی پاشنه ایجاد می شود.

علایم خار استخوانیبه گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، علایم خار استخوانی روی پاشنه شامل درد شدید و همراه با ورم و التهاب است. کف پاها تمامی وزن بدن را تحمل می کند در نتیجه خارهای استخوانی در کف پا می تواند دردناک باشد و حتی انجام کارهای ساده ای مانند راه رفتن برای فرد دشوار باشد. از آن جا که راه رفتن دردناک است، افراد از ورزش کردن دست می کشند و دچار چاقی و ضعف عضله می شوند. علایم خار استخوان در ستون فقرات از خار استخوان های دیگر متفاوت است زیرا روی اعصاب فشار وارد می کند و به بی حسی منجر می شود. این حالت می تواند روی ارگان های نزدیک به عصبی که تحت فشار قرار گرفته است، تأثیر بگذارد. خار استخوان در شانه چپ یا راست به سختی قابل تشخیص است زیرا باعث درد خفیف می شود. اما خار استخوان در قسمت بالای پا که برآمدگی قابل رویت بالای شست پا را ایجاد می کند، راحت تر تشخیص داده می شود.

علت هامشخص کردن علت دقیق آسان نیست، اما اگر کلسیم بدن کاهش یابد به ویژه در نوجوانان که در سن رشد هستند این مشکل دیده می شود. میزان جذب کلسیم در نوجوانان ۷۵درصد و در بزرگسالان ۲۰ تا ۳۰ درصد است. یک فرد بزرگسال هر سال تقریباً ۲۰درصد کلسیم استخوان را از دست می دهد. کلسیم در بافت های نرم بدن یافت می شود و برای عملکرد منظم سلول ها لازم است. در صورت وجود خار استخوان در پا یا کف پا باید عمل جراحی انجام شود. با این حال بسیاری از افراد ترجیح می دهند در برنامه غذایی خود تغییری به وجود بیاورند و با خوردن کلسیم بیشتر، مانع از پیشرفت این اختلال شوند. شاید عجیب به نظر برسد که برای متوقف کردن تراکم کلسیم در پاشنه پا لازم است که مصرف کلسیم را افزایش دهید. برای درک این موضوع لازم است که با روند شکل گیری خار استخوان آشنا شوید. زمانی که ذخیره کلسیم در بدن کاهش پیدا می کند، بدن به تدریج کلسیم را از استخوان استخراج می کند، به ویژه از قسمت های ضعیف . با استخراج آرام کلسیم از استخوان، این ماده وارد خون می شود و این امر باعث تجمع آن در قسمت های خاص و تشکیل خار استخوانی می شود. بهترین راه جلوگیری از این روند مصرف مکمل های کلسیم و مواد معدنی است.

درمان های خانگی*برای کاهش درد، دانه کتان گرم شده را روی پارچه ای قرار دهید و محل درد را با آن پارچه ببندید.*پا را در آب ولرم و نمک اپسوم قرار دهید. درد طی یک یا ۲ هفته از بین خواهد رفت.*روزی ۴ تا ۵ بار کمپرس سرد روی قسمت ملتهب قرار دهید اما در موارد حاد از کمپرس گرم استفاده کنید.*مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ مانند ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.*شیشه آب یخ را روی زمین قرار دهید و کف پا را روی آن حرکت دهید.*پماد فلفل نیز می تواند در تسکین درد موثر واقع شود.*مصرف غذاهای سالم به ویژه غذاهای ارگانیک را افزایش دهید.*از خوردن غذای تهیه شده با روغن جامد، نوشیدنی های گازدار و... که حاوی افزودنی های شیمیایی است و می تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند، پرهیز کنید.*برنامه غذایی باید غنی از منیزیم، کلسیم و ویتامین D باشد تا مانع از دست رفتن استخوان شود.*پس از بیدار شدن از خواب در حالی که نشسته اید، آرام پاها را بلند کنید.*از کفی پاشنه که علاوه بر حمایت از قوزک پا، درد خار استخوان را کاهش می دهد، استفاده کنید.*از نشستن طولانی مدت پشت میز که باعث اختلال در گردش خون می شود، بپرهیزید.*هنگام خواب زیر پاها را بالشت قرار دهید تا کمی بالاتر قرار بگیرد.*هنگام نشستن پشت میز از زیر پایی استفاده کنید تا مانع ورم و التهاب شود.در استخوان های ضعیف شده خطر شکستگی و بیماری استخوان بیشتر است و به طور جدی می تواند روی کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. متأسفانه اغلب ما به میزان مصرف کلسیم و ویتامین توجهی نداریم. مصرف کلسیم را به ویژه اگر بالای ۶۰ سال دارید بیشتر کنید. برای میزان مصرف ویتامین و ماده معدنی با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.


ویدیو مرتبط :
به مژگان خارهای راه رفتن