ادای احترام دانشگاه به استاد فخرایی در نخستین سالگرد درگذشت


جامعه دانشگاهی و مهندسی برق کشور با برگزاری مراسمی در مسجد النبی(ص) تهران، یاد و خاطره مرحوم دکتر سید مهدی فخرایی، استاد فقید دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا،‌ دکتر عدالت از اعضای هیات علمی بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره به زندگی و خدمات علمی و فرهنگی دکتر فخرایی گفت: زنده‌یاد دکتر فخرایی تمام زندگی خود را صرف بندگی خدا و خدمت به علم کرده بود.

وی با بیان این که طول عمر دکتر فخرایی کم ولی عرض آن بسیار زیاد بود اظهار داشت: مرحوم دکتر فخرایی بسیار ساده زندگی کرد و در تمام زندگی خود لحظه‌ای از عبادت غفلت نکرد و در راه علم و دانش تلاش کرد.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما امروز به سوگ فردی نشسته‌ایم که یک سال در فراغ ایشان زندگی کردیم.

در این مراسم همچنین علیرضا فخرایی، برادر مرحوم دکتر مهدی فخرایی سروده هایی از مادر خود را در سوگ برادر قرائت کرد.

دکتر سید مهدی فخرایی در سال 1339 در دزفول متولد شد. وی تحصیلات دوره دبیرستان را در مدرسه ای وابسته به دانشگاه شیراز گذراند و سپس در رشته مهندسی برق و الکترونیک موفق به اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران شد. مرحوم فخرایی دوره دکتری خود را در سال 1995 در همان رشته در دانشگاه تورنتوی کانادا به پایان برد و از همان سال به هیات علمی دانشگاه تهران پیوست.

یافته های رساله دکتری زنده یاد استاد فخرائی که زیرنظر پرفسور «کنت سی. اسمیت» تدوین شده در سال 1997 در قالب کتابی با عنوان VLSI-Compatible Implementations for Artificial Neural Networks (پیاده‌سازی سازگار با VLSI برای شبکه‌های عصبی مصنوعی) توسط انتشارات دانشگاهی Kluwer منتشر شده است.

وی که طی سالهای 1998 تا 2000 به عنوان استاد مهمان در دانشگاه تورنتو تدریس می کرد، پایه گذار آزمایشگاه هوش سیلیکونی و پردازش مجتمع سیگنال در دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران بود که عمده فعالیت های آن بر طراحی و ساخت سیستم ها و مدارهای مجتمع خیلی فشرده متمرکز شده است.

فعالیت های تحقیقاتی آزمایشگاه به بخش های متنوعی تقسیم می شوند از آن جمله می توان به طراحی و پیاده سازی سیستم های DSP، طراحی مدارهای الکترونیکی در ناحیه زیر آستانه، طراحی و پیاده سازی سیستم ها و الگوریتمهای هوشمند و هم چنین مطالعه و طراحی سیستم های مقاوم در برابر خطا اشاره کرد.

استاد فخرایی که دارای 220 مقاله علمی ملی و بین‌المللی در رشته تخصصی خود بود در بدو تاسیس بنیاد ملی نخبگان به عنوان معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد فعالیت داشت.

وی در سال‌های اخیر نیز در کنار فعالیتهای آموزشی پژوهشی در دانشگاه، همکاری نزدیکی با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشت که ماموریت آن تدوین و نظارت بر اجرای عالی ترین سند بالادستی پیشرفت کشور است.

وی همچنین پروژه های صنعتی مختلفی را در زمینه طراحی مدارات مجتمع (IC) از قبیل طراحی پروسسورهای شبکه و مودم‌های DSL، پیجرها و سیستم‌های پیام‌رسانی بی سیم یک و دو مسیره، پروسسورهای سیگنال دیجیتال مورد استفاده در تجهیزات ارتباطی شخصی، طراحی مدارات دیجیتال پرسرعت سیستم‌های کارآمد VLSI اجرا کرده است.

پیکر دکتر فخرایی پس از تشییع باشکوه در دانشگاه تهران به زادگاه استاد منتقل شد و 19 آذر با حضور پرشور مردم، دانشگاهیان و جمعی از مسوولان محلی در بقعه شاه سید رکن الدین دزفول به خاک سپرده شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زیبا ترین ادای احترام نظامی (احترام سربازان حضرت زینب (ع) به ایشان )