سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نشست کارشناسی فرصت‌ها و چالش‌های «کاسا-1000» برگزار شد+تصاویر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در کتابخانه ملی شهر دوشنبه با شرکت نمایندگان وزارتخانه‌های انرژی کشورهای عضو «کاسا- 1000»، موسسات مالی بین‌المللی دخیل در این پروژه و کارشناسان میزگردی با عنوان «کاسا- 1000 و چشم انداز توسعه همکاری‌های انرژی منطقه» برگزار شد.

این میزگرد توسط «دولتعلی سعید» معاون اول نخست وزیر تاجیکستان افتتاح شد.

همچنین در این میزگرد، «آنت دیکسون» معاون رئیس بانک جهانی در امور آسیای جنوبی، «دانیل روزنبلوم» معاون رئیس جمهور آمریکا در امور آسیای مرکزی، «سونیل خوسلا»، رهبر طرح «کاسا- 1000» از جانب بانک جهانی، «علی احد عثمانی» وزیر انرژی و تامین آب افغانستان، «جواجه عاصف محمد» وزیر انرژی و آب پاکستان و دیگران شرکت و سخنرانی کردند.

«دولتعلی سعید» معاون اول نخست وزیر تاجیکستان طی سخنانی در افتتاح این همایش اظهار داشت: ایجاد پروژه کاسا – 1000 کمبود انرژی در آسیای جنوبی را برطرف و برای کشورهای صادرکننده نیروی برق منفعت خواهد آورد.

وی کاسا – 1000 را یک پروژه کلیدی زیرساختی منطقه‌ای و نقش رهبران کشورهای عضو آن در ایجاد این طرح را بی همتا عنوان کرد.

فاضل اسماعیلی رئیس اجرائیه دبیرخانه پروژه کاسا – 1000 در این همایش با بیان اینکه مسئله امنیت این پروژه یکی از مسائل اصلی برشمرده می‌شود، تصریح کرد: افغانستان و پاکستان امنیت و استفاده از این پروژه را بر عهده خواهند گرفت.

«علی احمد عثمانی» وزیر انرژی و آب افغانستان ضمن سخنرانی گفت که کشورش تصمیم گرفته از دریافت برق از طریق پروژه کاسا – 1000 دست کشد و نیروگاه برق آبی خود را برای تامین نیازهای داخلی احداث کند.

وی تصریح کرد: کابل در این پروژه به عنوان کشور ترانزیتی خط انتقال برق به پاکستان شرکت می‌کند.

عثمانی گفت: با استفاده از برق انتقال داده شده توسط کاسا – 1000 افغانستان در طول سال‌ها وابسته انرژی کشورهای آسیای مرکزی خواهد شد در حالی که کابل دارای هم منابع و هم سرمایه کافی برای احداث نیروگاه برقی خود را دارد.

وزیر انرژی و آب افغانستان با اشاره به نگرانی برخی کشورها از امنیت خطوط انتقال برق این پروژه گفت، این نگرانی‌ها بی پایه هستند زیرا که مردم افغانستان علاقمند ساخت این خط انتقال برق می‌باشند.

وی ادامه داد: کابل در طول یک سال از انتقال برق کاسا - 1000 به پاکستان حدود 45 میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/ح


ویدیو مرتبط :
نشست همکاری اقتصادی و تجاری ایران و چک در پراگ برگزار ش