فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



معلم:وضعیت بد سینما حاصل ضابطه‌های بی‌ضابطه است/ دولت دست مهربانش را از سر اکران فیلم‌ها بر دارد


علی معلم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در ارتباط با وضعیت اکران فیلم و همچنین حذف سرگروه‌ها و مبحث اکران تخصصی آثار سینمایی اظهار داشت:‌ موقعیت اکران برای نابینایان هم دیگر مشخص است اگر مراجعه‌ای به سینما کنید متوجه می‌شوید که چه بی‌نظمی وجود دارد. من در تعجبم از سینماگران ایرانی که چرا به این وضعیت هچل هفت راضی شده‌اند واقعا دلیلش را نمی‌دانم. اگر سینما خصوصی بود داد همه در  آمده بود اگر همین کار را در عرصه گوشت و میوه کنند کل صنف‌ها قطعا اعتصاب خواهند کرد.

*وضعیت بد سینما حاصل دخالت‌های دولتی و ضابطه‌های بی‌ضابطه

وضعیت بد سینما حاصل دخالت‌های دولتی و ضابطه‌های بی‌ضابطه است که سینما را در این وضعیت مشاهده می‌کنید. در چنین شرایطی سینما روز به روز ضربه و لطمه می‌خورد. سینماگران هم در این شرایط فقط غرولند می‌کنند و در پایان همه چیز تمام می‌شود و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. آن چیزی که نامش برنامه‌ریزی برای آینده است در سینمای ایران وجود ندارد.مشخص است که مدیریت برای آینده سینما برنامه‌ریزی ندارد و سینماگران تنها شوق فیلمسازی در سینمای ایران را دارند که البته این شغل در حال زیاد شدن هم هست با این روند فکر می‌کنم تا سال دیگر 150 تا 200 فیلم در نوبت اکران داشته باشیم.

 

*دولت دست مهربانش را از سر اکران فیلم‌ها بر دارد

او همچنین گفت:‌ بخش بزرگی از مشکلات در اکران به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند که شرایط نمایش آثار مشخص نیست. دوره تقسیم‌بندی گذشته است اما چون دولت می‌خواهد از برخی آثار سینمایی حمایت کند دست مهربانش را از سر اکران بر نمی‌دارد و علاقه‌مند است که از بعضی فیلم‌های سینمایی در اکران حمایت کند تا فروش خوبی داشته باشند به همین دلیل کاسه و کوزه بقیه فیلمسازان را بر سرشان می‌شکند.

معلم در ادامه افزود: مسئله اینجاست که حامی فیلم و تهیه‌کنندگان سینما باید حق انتخاب داشته باشند تا بتوانند سالن نمایش فیلمشان را خود انتخاب کنند و سالن‌های سینما نیز متقابلا از این اختیارات برخوردار باشند و تنها ضوابط موجود ضوابط داشتن مخاطب باشد.

*جشنواره فیلم فجر بدون سیاست همچون یک سد عمل می‌کند

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه ما در ایران چیزی با عنوان جشنواره فیلم فجر را داریم که همچون یک سد عمل می‌کند، گفت: فیلم‌ها در زمان جشنواره فجر همچون آب پشت یک سد جمع می‌شوند و هر کسی که زورش بیشتر بود و یا ارتباط بیشتری داشته باشد می‌تواند از این سد خارج شود و خود را جاری سازد تا به اکران برسد، نه سیاستی برای جشنواره داریم که آن سد فیلم‌ها نشود نه سیاستی برای آزادسازی اکران. در این شرایط فیلم پرمخاطب و فیلمی که مخاطب ندارد جایگاه خودشان را نمی‌توانند پیدا کنند.

*جریانی که در سالن‌های دولتی حاکم است مسئله‌شان مخاطب نیست

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شوکران» با اشاره به اینکه سالن‌های سینما نیز دولتی هستند، گفت: در زمان اکران بیشترین سینماها به دست دولت است حوزه هنری، آموزش و پرورش، بنیاد مستضعفین و ... از این جمله‌ هستند که دارای سالن سینما هستند. در این سینماها یک جریانی حاکم است که مسئله‌شان مخاطب نیست و این نیز خود می‌تواند ضربه بزند.

*مخاطب باید اندازه زمان اکران فیلم را تعیین کند

معلم در ارتباط با حذف سرگروه‌ها نیز گفت: به نظرم باید شرایطی را فراهم کنیم که اکران شکل آزاد پیدا کند و سرگروه به معنایی که شاهد هستیم حذف شود و چیزی به اسم سرگروه و تایمینگ را استقبال مخاطب از یک فیلم سینمایی مشخص می‌کند این طور می‌توان ارتباط با مخاطب را جدی گرفت. راه حل دیگری که می‌توان به آن فکر کرد که البته کمک‌کننده هم است واگذاری سینماهای دولتی به بخش خصوصی است و دولت اجازه دهد بخش خصوصی وارد کار شود صنعت نمایش ما یک صنعت بیمار و از بین رفته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش تولید فیلم در سینما یک صنعت است و نمایش نیز صنعت دیگری است که باید برای آن ساز و کار مناسب و جدایی را در نظر گرفت. در بخش دوم سرمایه‌گذاری که صورت می‌گیرد دیرپاست و اصل سرمایه نیز در یک بازه زمانی طولانی به دست صاحبش می‌رسد اگر شرایط را برای بخش خصوصی امن نکنیم قطعا سینما رشد نخواهد کرد.

*هر نوع محدودیت در اکران پخش‌کننده را تنبل می‌کند

این تهیه‌کننده در پایان در ارتباط با اکران تخصصی توسط پخش‌کننده‌های فیلم در سینما عنوان کرد: به نظرم هرگونه محدودیت و مقررات پخش‌کننده را تنبل می‌کند و اصولا چنین چیزی نیز در سینماهای دنیا رایج نیست اما در بسیاری از کشورها آثار را نیز فصل‌بندی می‌کنند به طور مثال آثاری که در تابستان برای مخاطبان نمایش داده می‌شود با فصل زمستان متفاوت است چرا که در تابستان بیشتر مخاطبان را کودکان نیز تشکیل می‌دهند که در تعطیلی مدارس به سر می‌برند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/VT8JDF


ویدیو مرتبط :
هفت ضابطه خوشبختی