تمامی افرادی که با اتهام نفوذ دستگیر شدند خبرنگار نبودند/افراد از عضویت در کانال‎های تلگرامی رسانه‎های بیگانه اجتناب کنند


سخنگوی دستگاه قضا گفت: افراد از عضویت در کانال‎های تلگرامی رسانه‌های بیگانه ولو اینکه در ظاهر مجرمانه نباشد اجتناب کنند.

هشتاد و هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه آغاز شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین محسنی‎اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در هشتاد و هفتمین نشست خبری خود با بیان اینکه خبر دستگیری چند نفر از سرشبکه‌های اجتماعی در قزوین صحت ندارد، اظهارداشت: این یکی از موضوعاتی است که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شده بود که واقعیت ندارد.

* افزایش شکایت علیه رسانه‎ها و وزارتخانه‎ها

وی ادامه داد: شاهد افزایش شکایت نهادها و وزارتخانه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی علیه رسانه‌ها هستیم و لازم است بدانیم نقد سازنده در اصلاح امور بسیار موثر است. اما اگر تحقیر، تحریف و توهین صورت گرفت باعث زحمت مردم و دستگاه قضائی می‎شود.

* بین دو نشست خبری 5 هزار کیلیو مواد مخدر کشف و ضبط شد

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به توقع مردم از قوا برای برخورد با قانون‌شکنان در چارجوب اصول گفت: در فاصله بین دو نشست خبری ما بیش از 5 هزار کیلو مواد مخدر کشف و ضبط شد و بیش از 30 نفر در این زمینه دستگیر شدند.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به دستگیری افراد شرور در این مدت عنوان داشت: 7 نفر از کسانی که در این مدت فراری بودند شناسایی و بازداشت شدند.

* عوامل سرقت مسلحانه در مشهد دستگیر شدند

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: عوامل سرقت مسلحانه در مشهد در کمترین زمان دستگیر شدند و پرونده آنها در دست رسیدگی است و جزئیات بیشتر آن را در جلسات بعدی خواهیم گفت.

وی تاکید کرد: برخی عوامل ضد امنیت ملی اخیرا دستگیر شدند و بعد از روشن شدن پرونده آنها توضیحات بیشتر ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای با اشاره به اینکه در 6 ماهه اخیر 251 نفر از کسانی که حق قصاص داشتند از حق شخصی خود صرف نظر کردند عنوان داشت: این جدا از افرادی بودند که در دادسرا رضایت دادند و امید است افرادی که مورد گذشت قرار گرفتند دست به کارهای اشتباه گذشته خود نزنند.

وی با اشاره به نقش رسانه در تعالی کشور تاکید کرد: رسانه نقش مهمی در آگاهی مردم و نقش سازنده در تعالی کشور دارد.

* بسیاری از شکایت‎های تجاوز به عنف در همان مرحله اول ثابت نمی‌شود

حجت‎الاسلام‏‎والمسلمین محسنی‎اژه‌ای با تاکید بر اینکه برخی خبرها تخصصی است و تنها باید آنها را از سخنگوی قوه قضائیه بشنوید، گفت: بسیاری از شکایت‌های تجاوز به عنف در دادگاه در همان مراحل اولیه آن ثابت نمی‎شود، اما برخی افراد منصوب به قوه قضائیه با خواندن  تعداد افرادی که مورد تجاوز به عنف قرار گرفته‌اند، بدون آنکه بررسی کنند که آیا شکایت آنها تایید شده و یاخیر اظهار نظر می‌کنند.

وی ادامه داد: در طول سال‎های اخیر جرایم خشن در کشور کاهش داشته است و می‎توان اعلام کرد که ایران از لحاظ امنیت نسبت به سالهای گذشته و حتی سایر کشورها نمونه مثال زنی است. هرچند ما به این حد نیز قانع نمی‎شویم و باید حتی این میزان از جرایم در کشور نیز کاهش یابد. 

* افرادی که به اتهام نفوذ دستگیر شدند همه خبرنگار نبودند

سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: افرادی که توسط اطلاعات سپاه در رابطه با اتهام نفوذ دستگیر شده‌اند خبرنگار نبوده و یا حتی برخی از آنها فعالیت رسانه‌ای هم نداشته‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: از ارتباط میان افراد دستگیر شده توسط اطلاعات سپاه و جاسوس آمریکایی دستگیر شده خبری ندارم، اما شاید در آینده براساس اطلاعات جدید مسائلی مشخص شود که از آن نیز خبری ندارم.

* توهین به برخی مسئولان بدون شاکی خصوصی نیز قابل پیگیری است

وی با اشاره به توهین برخی افراد به مسئولان در کشور نیز گفت: هیچ کس نباید به مسئولان توهین کند البته برخی مسئولیت‎ها به نحوی است که براساس نوع مسئولیت اگر مورد توهین از سوی شخصی قرار بگیرد حتی با نبودن شاکی خصوصی نیز می‏‎توان آن را پیگیری کرد.

حجت‎الاسلام والمسلمین اژه‌ای گفت: از دستگیری کلاهبردار 90میلیاردی در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس اطلاعی ندارم. اگرچه در طول ماه‌های گذشته پرونده‎های کلاه‌برداری در کرج مورد بررسی قرار گرفته و افرادی دستگیر و یا حتی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

* از عضویت در کانال‎های رسانه‎های بی‎بی‎سی اجتناب کنید

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به راه‌اندازی کانال تلگرامی بی‎بی‎سی و عضویت برخی افراد در این کانال تاکید کرد: این موارد از سوی بیگانگان انجام می‎شود که نیت خیری نسبت به کشورمان ندارند و چه بسا در همان قدم‌های اول این موضوع روشن نباشد.

وی در ادامه افزود: عضویت در اینگونه شبکه‌ها و کانال‌ها اگرچه در ظاهر اعمال مجرمانه محسوب نشود، اما با به دام افتادن افراد گرفتاری‌هایی را برای خود، خانواده و کشورشان فراهم می کنند. لذا افراد از عضویت در کانال های تلگرامی اینگونه  رسانه‌ها ولو اینکه در ظاهر مجرمانه نباشد اجتناب کنند.

*نیازی نیست که بابک زنجانی را «ب.ز» بگوییم

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای درباره پرونده میلیادر نفتی و آخرین وضعیت وی اظهار داشت: در ابتدا لازم است نکته‎ای را بگویم و آن اینکه با توجه به اینکه در قانون جدید آمده چناچه دادستان تشخیص داد و ریاست قوه در زمینه به‌کار بردن نام شخص اجازه صادر کردند می‌توان نام را کامل گفت و لذا درباره آقای بابک زنجانی این اجازه داده شده و لذا نیازی نیست در رسانه ملی یا بصورت کلی «ب.ز» بگوییم.

وی ادامه داد: از جلسات بابک زنجانی 5و6 جلسه گذشته و جلسه بعدی بابک زنجانی فرداست و پول هنوز واریز نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه با توصیه به بابک زنجانی گفت: نیازی نیست در زمان دفاع از خود این شخص به دیگران توهین کند تا دوباره ناچار شوند برای او پرونده دیگری بازکنند.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای درباره ماده 36 قانون مجازات اسلامی و معرفی مجرمان بالای 100 میلیون تومان اظهار داشت: تفاوتی که قانون قبلی با قانون فعلی دارد این است که در قانون فعلی بعد از قطعیت حکم اسامی منتشر می‌شود و بعداز اینکه منتشر شد هر رسانه‌ای می‌تواند آن را منتشر کند.

* پرونده بقایی هنوز منجر به کیفرخواست نشده است

وی درباره بازداشت بقایی و ادعای اطرافیان او مبنی بر غیرقانونی بودن این بازداشت اظهار داشت: پرونده بقایی در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده و بقایی در بازداشت موقت می‌باشد و این پرونده هنوز منجر به کیفرخواست نشده است و نظر اطرافیان بقایی صحیح نیست.

سخنگوی قوه قضاییه درباره بررسی پرونده مؤسسه میزان و سازوکار پیگیری آن از طریق دستگاه قضا گفت: دستگاه قضا همواره به مؤسسات غیرمجاز حساسیت داشته و پرونده مؤسسه میزان مدتهاست که در دست پیگیری است و تعدادی بازداشت شده‌اند و تعدادی با قرار آزاد شدند و اقدام اخیری که بانک صادرات در این زمینه انجام داده و متکفل شده و در این ستاد قوه قضاییه هم مراقب است تا حق مردم ضایع نشود.

* دیوان عالی کشور پرونده کرسنت را مشمول مرور زمان دانسته است

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای درباره پرونده کرسنت گفت: مدت زمانی است که از تشکیل پرونده کرسنت می گذرد و دیوان عالی کشور آن را مشمول مرور زمان دانسته و به رأی دیوان عالی کشور اعتراض شده و رأی نقض گردیده و حکم قبلی دادگاه به قوت خود باقی مانده و البته در این زمینه درخواست اعمال ماده 18 نیز شده است.

* ورود مواد مخدر به زندان‎ها و بازداشتگاه‎ها

وی درباره کشف 63 کیلوگرم مواد مخدر در زندانها نیز گفت: مواد مخدر در زندانها و بازداشتگاه‌ها به شکل پیچیده‌ای وارد می‌شود و اگر برای بازداشتگاه ها و زندانها سیستم کنترلی داشته باشیم یقینا این جرایم به شدت کاهش می‌یابد.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: در یک برهه یک فرد خاطی 700 تا 800 تا حتی یک کیلو و صد گرم مواد مخدر را بلعیده بود.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای عنوان داشت در این زمینه البته با توجه به اینکه افراد خاطی به صورت عمومی نیستند و یا به عبارت بهتر همه مردم خطا نمی‌کنند و تنها یکی دو نفر این خطا را مرتکب می‌شوند پس بازدید بدنی جزبه‌جز هم وقت‌گیر بوده و هم نارضایتی بوجود می‌آورد.

* ارسال نامه دادستانی به سعودی‎ها برای پیگیری فاجعه منا

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آخرین پیگری‌ها در مورد فاجعه منا تصریح کرد: دادستانی با کمک وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری و سایر حقوقدانهای خارج از دستگاه حاکمیت فاجعه منا را از لحاظ حقوقی تعقیب می‌کنند اما عموما این امر توسط وزارت امور خارجه انجام می‌شود.

وی ادامه داد اخیرا دادستانی نامه‌ای را با مضمون پیگیری فاجعه منا برای سعودی‎ها نوشته است و سازمان حج و اوقاف و وزارت امورخارجه پیگیر این موضوع هستند، اما امیدواریم دادگاه‌های بین المللی بخاطر وابستگی به حکام سعودی سکوت نکنند.

اژه‌ای بیان داشت : البته شعبه‌ای هم در دادسرای تهران برای انجام شکایت از سوی شاکیان خصوصی فاجعه منا تشکیل شده و تاکنون افرادی نیز شکایت‌های خود را ثبت کرده‌اند.

* دستگیری عوامل سرقت از حساب‎های مردم در تهران

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای ضمن تشکر از پیگیری‌های وزارت اطلاعات درمورد دستگیری عوامل یکی از شعب بانک ملی در سرقت از حسابهای مردم نیز گفت: در یکی از شعبه‌های بانک ملی در جنوب تهران گروهی قصد داشتند حدود 840 میلیارد تومان را از حساب مردم برداشته و با تبدیل آن به ارز از کشور فرار کنند که وزارت اطلاعات طی گزارشهای واصله به آنها این موضوع را پیگیری و به دلیل تسلط برکار قبل از اقدام عملی ازسوی آنها این اشخاص را دستگیر کرد.

وی تأکید کرد: کار رسیدگی هنوز تمام نشده و تمام افراد دخیل در این عمل باید دستگیر شوند لذا تا بعداز رسیدگی‌ها و تکمیل پرونده دادگاه تشکیل نمی‌شود و ممکن است تعداد افراد دستگیر شده تغییر پیدا کند.

* هیچ رسانه‎ای از نظر قوه قضاییه در حاشیه امن نیست

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ کدام از رسانه‌ها از نظر قوه قضاییه دارای حاشیه امن نیستند بیان داشت: هرگونه موردی که مربوط به شکایت مدعی العموم باشد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای اظهار کرد: نشریه، سایت، رسانه و یا هر شخصی با هرگونه طیفی در صورت بروز تخلف و شکایت مدعی العموم و یا شاکی خصوصی پرونده آنها در قوه قضاییه تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: امروز از چند وزارتخانه، دستگاهها و دانشگاهها علیه سایتها و روزنامه‌ها شکایت شده که تمامی موارد بررسی می شود البته گاهی فرد شاکی در میانه راه از شکایت خود صرفنظر می‌کند و یا اینکه دادگاه شکایت فرد را وارد نمی‌داند.

* حکم پرونده جیسون رضاییان صادر شده است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده جیسون رضاییان بیان داشت: حکم پرونده جیسون رضاییان صادر شده اما از ابلاغ آن اطلاعی ندارم البته وکیل وی می‌توانسته به طریقی از متن حکم اطلاع پیدا کند و در اختیار دیگران قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای با اشاره به موضع قوه قضاییه در رابطه با بازداشتهای اخیر وزارت اطلاعات سپاه تصریح کرد: قوه قضاییه نیازی به موضع گیری ندارد و تنها براساس ضوابط و اطلاعات عمل می‌کند.

* اطلاع از کمبودها و نقاط قوت حوزه‎ها مبنای سفرهای استانی قوه قضاییه

وی همچنین با تشریح علت سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه برای سرکشی به تمام حوزه‌ها بدون واسطه انجام می‌شود تا مشکلات را از نزدیک ارزیابی کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: قوه قضاییه در حد امکان به سفرهای استانی می‌رود تا از نزدیک دستگاهها و مسئولان مربوطه را در شهرهای مختلف مورد بررسی قرار دهد تا عملکرد، مشکلات، کمبودها، نقاط قوت و ضعف و نگاه مردم را به مسئولان ارزیابی کند.

حجت‎الاسلام والمسلمین اژه‌ای بیان داشت: زندانها و فضای پزشکی قانونی در برخی شهرها بدلیل کمبود بودجه دارای مشکلات جدی است که باید در بودجه‌ی سال بعد برای رفع مشکلات ‌آنها تدبیری کرد.

وی تأکید کرد: قوه قضاییه تا آنجا که در توانش باشد نهایت کمک را به دولت و بانکها و ساماندهی ساحل‌ها و پسماندها و همچنین برخورد با متخلفان منابع طبیعی خواهد داشت تا در نهایت منافع مردم تأمین شود.

حجت‌الاسلام‎والمسلمین اژه‌ای درباره برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم توسعه از سوی دولت ارائه می‌شود و البته قوه قضائیه هم با تشکیل کارگروهی نظراتی دارد و باید صبر کرد و ببینیم چه میزان از مصوبات برنامه ششم توسعه تصویب و چه میزان تصویب نمی‎شود.

وی با اشاره به اهمیت نقد سازنده در دستگاه‌ها یادآور شد: نقد غیر از تخریب ،‌توهین و افترا است.

* قوه قضاییه به خاطیان منتسب به قدرت حاشیه امن نمی‎دهد

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه مردم از قوه قضائیه مایوس نمی‎شوند، عنوان داشت: کسانی که منتسب به یک مقام و نهاد قدرتمند هستند مطمئنا از ناحیه قوه قضائیه حاشیه امن ندارند و این افراد چه در دولت و چه در مجلس و چه در قوه قضائیه اگر خاطی باشند مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام‎والمسلمین اژه‌ای بیان داشت: اگر در دولت شخصی مورد اتهام قرار گرفت، باید به اتهامش رسیدگی شود و مردم نسبت به برخورد با خاطیان رضایت داشتند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که ثروتمند و وابسته به مقامات بالا بودند اگر تخلف کردند مجازات شدند، گفت: امروز شما می‌بینید که قوه قضائیه با جدیت عدالت را پیگیری می‌کند.

* نقش قوه قضاییه در محیط زیست

سخنگوی قوه قضائیه درباره بررسی وضعیت محیط زیست در کشور و نقش قوه قضائیه در این زمینه گفت: من در آمل قول دادم که هر کمکی که از دست ما ساخته شود حاضریم انجام دهیم و حوزه محیط زیست هم یکی از آنها بود که البته وظایفی که مربوط به تهیه لوازم است بر عهده دولت بوده و دولت در این زمینه ایفای نقش خواهد کرد و در این زمینه قوه قضائیه کمک مستقیم نمی‎تواند کند.

حجت‌الاسلام‏‌والمسلمین اژه‌ای درباره نظارت قوه قضائیه در دولت تصریح کرد: یکی از اصول قانون اساسی این است که قوه قضائیه مستقل بوده است. 

سخنگوی قوه قضائیه درباره نظارت قوه بر دولت گفت: ‌دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کشور دو سازمان وابسته به قوه قضائیه هستند و می‎توانند بر همه دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند و اگر چنین تخلفی صورت گرفته باشد یا جرمی انجام شده باشد دیوان عدالت و بازرسی یا تذکر می‌دهد یا به قوه قضائیه اطلاع می‌دهد که در همین زمینه مصوباتی بوده که در همین دولت لغو یا ابطال شده و از سوی دیوان عدالت اداری این مصوبات دولت لغو شده است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای درباره پرونده آزار و اذیت معلولان در کرج گفت: برای دو نفر از خاطیان این پرونده کیفرخواست صادر شده اما حکمی صادر نشده است. 

وی درباره اینکه چه تعداد از قضات برای انتخابات استعفا داده‌اند گفت: از قضات 12 نفر برای انتخابات استعفا داده‌اند.

انتهای پیام/

برای دریافت پیامک‎ها و اخبار باشگاه خبرنگاران به کانال تلگرامی ما بپیوندید.


ویدیو مرتبط :
وزیر دولت سابق برزیل به اتهام فساد مالی دستگیر شد