سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رایزنی گسترده اصلاح طلبان با شورای نگهبان


خبرآنلاین/ وزیر کشور دولت اصلاحات از رایزنی گسترده اصلاح طلبان با جنتی، مؤمن و یزدی از اعضای شورای نگهبان خبر داد.

روزنامه شرق در گفت و گویی با حجت الاسلام عبدالواحد موسوی لاری به بررسی فعالیت‎های انتخاباتی این جریان پرداخت.
بخشی از این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

درباره رایزنی‌های انتخاباتی که بحث تقریبا روشن است. آقای عارف گفته‌اند مثلا هم با آقای روحانی و هم شورای نگهبان رایزنی‌هایی انجام شده است. می‌خواهم بدانم، با جریان‌های سیاسی برای بعد از انتخابات هم رایزنی صورت گرفته است؟

نه، الان بحثی مطرح نشده است. چون ما قبلا هم گفتیم، مجلس ویژگی‌های خاص خود را دارد. هیأت‌رئیسه مجلس و ترکیب آن بعد از انتخابات روشن خواهد شد. الان نمی‌توان گفت کاندیدای ریاست مجلس، فلان آقا یا فلان خانم است. برای اینکه ترکیب مجلس معلوم نیست. اکثریت از هر جناحی باشد، رئیس آنها را انتخاب می‌کنند، اما اگر بین اکثریت و اقلیت تفاوت زیادی نباشد، باهم وارد تعامل می‌شوند. ما تا این لحظه به هیچ‌وجه وارد این مباحث نشده‌ایم. اینها برای بعد از انتخابات است و برای الان نیست.

‌درباره رایزنی‌ها به‌غیر از آقای روحانی از دولت، با چه افراد دیگری صحبت کردید، یا با شورای نگهبان با چه کسانی وارد رایزنی شدید و البته با کدام‌یک از جریان‌های سیاسی وارد گفت‌وگو شدید؟

همه اینهایی که اشاره کردید، به صورت متفرقه بوده است، اما هنوز به‌صورت رسمی و جدی این کارها دنبال نشده است. با آقای جنتی، آقای مؤمن و آقای یزدی از طرف شورای نگهبان صحبت شده است. همچنین با آقایان روحانی، جهانگیری، بانک و نوبخت از طرف دولت گفت‌وگو شده و با چهره‌های دیگری که در عرصه مؤثر هستند... .

‌مثلا آقای علی لاریجانی؟

بله، با آقای لاریجانی صحبت شده است؛ درواقع با همه اینها کم و بیش گفت‌وگو شده، اما به‌صورت فردی، نه به‌صورت سیستماتیک و منظم و از طرف شورای هماهنگی. حالا از این به بعد ممکن است شورای‌عالی... .

‌با آقای ناطق‌نوری چطور؟

با آقای ناطق دوستان به‌صورت مرتب در تماس بوده و هستند و دیدگاه‌های آقای ناطق هم خیلی در این رابطه با ما نزدیک است؛ یعنی بالاخره باید یک فضای منطقی بر جریان انتخابات حاکم شود، آقای ناطق کاملا با جمع و جماعت دوستان ما همراه و واقعا هم‌فکر است.

‌ممکن است اگر یک جایی بحث تأیید صلاحیت‌ها به مشکل بخورد و بخواهید از این ظرفیت‌ها مانند آقای ناطق استفاده کنید یا برای آن موقع این ظرفیت‌ها را حفظ کرده باشید؟

من متأسفم از اینکه ذهن همه به سمت بررسی صلاحیت‌ها می‌رود؛ یعنی این پیشینه خوبی نیست که همه فکر کنند عده‌ای که واجد شرایط هستند، ممکن است از گردونه رقابت حذف شوند و بعد عده‌ای دیگر بروند وساطت کنند تا آنها را به رقابت بازگردانند. این اتفاق مطلوبی نیست.

ولی روی اصل نحوه برگزاری انتخابات، چگونگی اجرای قانون انتخابات، توجه به آنچه رهبری بر آن به‌عنوان حق‌الناس تأکید کردند، باید وفاق وجود داشته باشد. این حق‌الناس هنگام ثبت‌نام‌ها، در رسیدگی به صلاحیت‌ها، در موقع تبلیغات، همچنین رسیدگی هیأت‌های اجرائی و نظارت همگی باید رعایت شود. بنابراین همه اینها بحث‌هایی است که دوستان در تبادل نظرها مطرح می‌کنند، اما همه آنها که مخاطب جریان اصلاحات هستند؛ یعنی متولیان و مسئولان اجرا و نظارت انتخابات، یا نیروهای صاحب فکری که مصلحت عمومی را بر مصلحت فردی ترجیح می‌دهند، نه؛ با جریان رادیکالی که به مسائل جناحی خود فکر می‌کند، با اینها وارد بحث نمی‌شوند. اما یک نکته که باید بگویم این است که برگزاری انتخابات آرام و بی‌مسئله، خواست همه دلسوزان نظام است. ایجاد هیجان‌های کاذب، بزرگ‌نمایی پاره‌ای از مشکلات و احیانا کارهایی که برخی از روی بی‌تدبیری یا توجه‌نکردن به مسائل ملی صورت می‌دهند، مانند به‌هم‌زدن اجتماعات قانونی، نادیده‌گرفتن نقش احزاب و گروه‌های سیاسی؛ اینها به هیچ‌وجه به‌نفع جامعه نیست و رسانه‌های متعهد هم نباید خود را گرفتار کنند. مثل نشست من در دانشگاه یزد که نه ناتمام ماند و نه به‌هم خورد، اما مأسفانه خبر کذبی روی سایت‌ها رفت. این نوع خبرسازی‌ها بیشتر برای التهاب‌آفرینی است و پشت آن جریان‌هایی است که دل در گرو انقلاب و نظام ندارند. باید سعی شود واقعیت‌ها به جامعه منتقل شود.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
عملکرد اصلاح طلبان در شورای شهر.77