از سریال طنز «دنگ و فنگ روزگار» چه خبر؟


از سریال طنز «دنگ و فنگ روزگار» چه خبر؟ایسنا/ نویسنده مجموعه‌های «پایتخت»، «دودکش» و فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه کنی؟» که به تازگی نگارش سریال نوروزی «پاداش سال نو» را به اتمام رسانده، درباره مجموعه طنز «دنگ و فنگ روزگار» که اکنون مشغول نگارش آن است، توضیحاتی را ارائه داد.
حسن وارسته در گفت‌و‌گویی با اشاره به فیلمنامه سریال طنز «دنگ و فنگ روزگار» در پاسخ به اینکه به عنوان نویسنده چطور به نگارش موضوعی با عنوان مشاغل در قالب یک سریال علاقه‌مند شد؟ گفت:‌ در سریال‌های ایرانی ما مشاغلی داریم که در آن فرد شاغل بنا به ضرورت شغلی‌اش دچار درگیری‌هایی می‌شود که موضوع قسمت‌های مختلف مثل آتش نشان، پلیس، پرستار و... است، بنابراین تاکید من به عنوان نویسنده بر این بود که شغل در پس زمینه باشد، یعنی شغل به عنوان عنصر دراماتیک استفاده شود ولی خانواده موضوع اصلی باشد، بر این اساس در «دنگ و فنگ روزگار» ما خانواده‌ای را به نمایش می‌گذاریم که از «چالشتر شهرکرد» آمده‌اند و در حومه تهران زندگی می‌کنند. پدر خانواده در قصه رازی دارد که خانواده از آن مطلع نیست.
وی درباره تعداد قسمت‌های سریال «دنگ و فنگ روزگار» اعلام کرد: تا به حال 26 قسمت برای این مجموعه طراحی کردیم و ممکن است تا 50 الی 60 قسمت هم برسد؛ چراکه می‌شود آنرا فصل بندی کرد. ما به عنوان یک شاهراه، یک راز در قصه داریم و سپس به صورت اپیزودیک قصه‌ها را وارد ماجرا کردیم. تعهد ما در این مرحله 26 قسمت است اما ممکن است بیش‌تر شود.
این نویسنده مجموعه‌های طنز تلویزیون در ادامه درباره فضای طنز سریال «دنگ و فنگ روزگار» توضیح داد: ژانر این مجموعه طنز اجتماعی است و در روال داستان علت کوچ خانواده از "چالشتر" به تهران روایت می‌شود و پس از آن رازی که موجب ماندگاری آنها شده و در ابتدا فقط پدر خانواده از آن خبر داشته است، برملا می‌گردد. پس از آن خانواده به دلایلی متقاعد می‌شوند که به زادگاهشان برگردند.
وارسته در پاسخ به اینکه چقدر از نگارش سریال «دنگ و فنگ روزگار» انجام شده است؟ گفت: تا به حال 8 قسمت از فیلمنامه این مجموعه طنز نوشته شده است. پشتوانه تحقیقاتی این سریال شامل کتب مختلف و گفت‌وگو با محققان عرصه فرهنگ و مردم شناسی درباره قومیت‌ها، تاریخچه و ضرب المثل‌ها و یا مطالعه کتابی در مورد کارآفرینی بود. پیش‌بینی می‌کنم تعهد ما برای این مجموعه در بهار 95 به اتمام برسد تا ببینیم کار مورد قبول مرکز گسترش فیلم‌نامه‌نویسی تلویزیون هست که آنرا ادامه بدهیم یا خیر.
او همچنین درباره شخصیت‌های داستان «دنگ و فنگ روزگار» و تفاوتش با کارهای قبلی‌اش خاطرنشان کرد: برای خلق شخصیت‌ها از خاطراتم و دوستانم و یا افرادی که رفتارهای عجیب، جذاب و دردسرساز داشتند، استفاده کردم، به این ترتیب ما انتظار بازی تکراری از یک بازیگر نداریم و بازیگر با دریافت الگوی اخلاقی کاراکتر موجود در داستان، مستقل از بازی‌های قبل خود شروع به خلاقیت و کشف و شهود کردن می‌کند و بازی جدیدی از خود را می‌آفریند. «دنگ و فنگ» با کارهای قبلی‌ام تفاوت زیادی دارد.
نویسنده سریال «دنگ و فنگ» در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره نگارش گروهی این مجموعه اظهار کرد: امیرشاداب، سولمازغلامی، جوادحبیب پور و محمد طنابنده از همکارانم در نگارش این سریال هستند. کار گروهی در فیلمنامه‌نویسی جهان ثابت شده و به نظرم امکان خطا را کاهش می‌دهد. شاید برخی معتقد باشند کار گروهی باعث کند شدن نگارش می‌شود اما به اعتقاد من اثر را پخته‌تر می‌کند. فیلمنامه باید تا انتهای تولید حراست شود و برای جلوگیری از خطا می‌تواند در هنگام تولید حضور پیدا کرده و منظور و لحن متن را به خوبی به بازیگر منتقل کند. امروزه در جهان معمولا با فیلمنامه کامل سر صحنه می‌روند که شاید این فضا در ایران با مقاومت‌هایی روبرو شود.
وی سپس به این نکته اشاره کرد که شخصا معتقدم در بخش فیلمنامه‌نویسی باید مسیر درست و آزموده شده را پیمود. به نظرم با تعامل درست فیلمنامه‌نویس، اثری قابل قبول و با کیفیت به روی آنتن می‌رود. سریال «دنگ و فنگ روزگار» توسط حسن وارسته به عنوان نویسنده، طراح و سرپرست فیلمنامه‌نویسان در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی در حال نگارش است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
سبقت از دنگ و فنگ با ماک