فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شهردار: ایجاد دهكده سفال گامی برای ثبت جهانی شهر لالجین است


به گزارش ایرنا ، امیر پاك رقم روز چهارشنبه در نشست داوران شورای جهانی صنایع دستی با انجمن های علمی و تخصصی اتحادیه های سفال شهر لالجین افزود: برای احداث دهكده سفال لالجین، مكان آن جانمایی شده و مراحل اجرا و سرمایه گذاری در دست مطالعه است.
وی اضافه كرد: این دهكده در زمینی به مساحت 50 هكتار با تعدادی كارگاه سنتی و نمایشگاه و زیرساخت های توریسم و گردشگری در نظر گرفته شده كه ایجاد آن موجب رونق بیشتر درآمد، جذب گردشگری، توسعه صنعت توریسم و افزایش سفال لالجین می شود.
وی اظهار كرد: شهر لالجین یكی از سه قطب گردشگری استان همدان است كه با جمعیت 17 هزار نفر در مركز بخش 55 هزار نفری قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه لالجین در شمال استان همدان قرار گرفته و 90 درصد شهر در ارتباط با تولید و توزیع مواد اولیه سفال مشغول به كار هستند افزود: قدمت سفالینه لالجین بیش از 700 سال است و بی شك از مراكز عمده ساخت سفال و سرامیك جهان است.
شهردار لالجین ادامه داد: لالجین نام پایتخت سفال ایران را به یدك می كشد و سفالینه های ساخت لالجین با تنوع بسیار زیاد و صدها ظروف تزیینی و مصرفی را شامل می شود كه تعداد كارگاه های سفال هزار واحد می باشد.
پاك رقم افزود: مواد اولیه سفالینه های این منطقه از خاك رس مخصوصی است كه معادن آن در این خطه قرار دارد و تعداد فروشگاه های سفال این شهر به 200 فروشگاه بزرگ و كوچك می رسد و بخش عمده تولیدات در شهرهای مختلف ایران و خارج كشور به فروش می رسد.
وی تصریح كرد: سالانه صدها هزار دلار ارز از این طریق وارد كشور می شود و حتی یكی از صادركنندگان سفال لالجین در سال 94 صادر كننده نمونه كشوری شد.
شهردار همدان با بیان اینكه هنر سفالگری در لالجین باعث افزایش سطح اشتغال در این شهر شده است افزود: ظرفیت و پتانسیل ویژه و هنری لالجین باعث شده لالجین به عنوان قطب گردشگری استان تبدیل و به تصویب هیات دولت برسد.
وی ادامه داد: امید است با تصویب و جهانی شدن لالجین شاهد افزایش كیفیت بوده و همه كشورها از این سفال استفاده كنند.
مدیر كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: لالجین به عنوان قطب سفال و سرامیك در كشور موفق به كسب عنوان جهانی شده است. وی با بیان اینكه مراحل داوری شهرهای مطرح برای عنوان جهانی شدن آغاز شده است، افزود: حضور معاون صنایع‌دستی كشور با هیات همراه در لالجین به منظور بررسی زمینه‌های ثبن جهانی این شهر است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز گفت: جهانی شدن شهری همچون لالجین اتفاق مهمی برای استان همدان خواهد بود، اتفاقی كه می تواند در راستای جذب گردشگری خارجی، تكاپوی اقتصاد محلی، اشغال‌زایی و توسعه صادرات صنایع‌دستی به طور مستقیم تاثیر داشته باشد .
علی مالمی افزود: انتخاب لالجین به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی می تواند علاوه بر تحول زمینه های اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی این شهر در عرصه معرفی استان در گستره جهانی نقش به سزایی را داشته باشد .
رئیس انجمن صادركنندگان سفال لالجین نیز گفت: برای هنرمندان افتخار بزرگی است كه ظرفیت های منحصر به فرد لالجین در عرصه جهانی به نمایش درآید.
محمد رجبی افزود: انجمن سفال شهر لالجین حدود 30 عضو دارد كه از این تعداد یك نفر صادر كننده نمونه كشوری و پنج نفر صادر كننده استانی داشته بوده اند.
وی تصریح كرد: امیدواریم انتخاب لالجین به عنوان شهر جهانی سفال موفقیت های بالایی داشته باشد.
وی اظهار كرد: صادركنندگان این منطقه به 17 كشور دنیا صادرات دارند و سالانه 38 میلیون دلار به وزن 9 هزار و 430 تن سفال صادر می شود.
لالِجین یكی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان و به عنوان مركز تولید سفال خاورمیانه شناخته شده ‌است.
لالجین از مراكز عمده ساخت سفال و سرامیك ایران و جهان به شمار می‌رود و محصولات هنرمندان آن علاوه بر شهرهای دور و نزدیك ایران به بسیاری از كشورهای دیگر صادر می‌شود.
شهر لالجین در 24 كیلومتری همدان واقع شده است.
7523/6993

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سفال شهر لالجین