گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



جهان نما/ سفر به جزیره پینانگ، قطعه اى از بهشت در مالزی


لست سکند/ ما سه سال در این جزیره زندگى کردیم و بعد از ترک آن هر ساله یک سفر به این جزیره داریم.
آخرین سفر ما به پنانگ ١٨ اسفند ٩٣ به مدت دو هفته بود.
پولائو پینانگ یا پنانگ، جزیره اى در شمال غربى مالزى مى باشد. طبیعت زیبا، آرامش و مردم صمیمى، تنوع غذایى و البته خرید عالى این منطقه مسبب سفر هر ساله ما به این جزیره است.
با توجه به زمان سفر، قیمت بلیط، میزان ترانزیت و ... با یکى از پروازهاى خارجى الاتحاد، امارات، قطر مى توانید اقدام کنید، که در این صورت شما دو توقف خواهید داشت، اما اگر هر کدام از پروازهاى شما تاخیر داشته باشند و شما پرواز بعدى را از دست بدهید، خود ایرلاین بدون هزینه، نام شما را در اولین پرواز بعدى قرار خواهد داد.

راه دیگر از طریق پروازهاى ایران ایر و ماهان بوده که مستقیم به کوالالامپور مى روند، سپس از طریق زمینى با اتوبوس و یا گرفتن بلیط از پروازهاى داخلى مالزى که از قبل در ایران تهیه کرده اید مى توانید سفر کنید. ما با توجه به خدمات، پرواز قطر را انتخاب کردیم. نرخ پرواز براى ما نفرى ٢٧٠٠٠٠٠ تومان تا پنانگ بود.
از فرودگاه امام به دوحه دو ساعت و از دوحه به فرودگاه کوالالامپور هفت ساعت و سى و پنج دقیقه و در آخر به فرودگاه پنانگ پنجاه و پنج دقیقه زمان میبرد. اختلاف ساعت ایران و مالزى در زمانهاى مختلف ٥/٣ و ٥/٤ ساعت بوده.

در هواپیما با فیلم، موزیک و بازى و در فرودگاه قطر نیز در زمان ترانزیت با کمى گردش در فرى شاپ و خوردن یک غذاى خوشمزه در فود کرت با قیمت ده دلار به بالا براى هر نفر و استفاده از اینترنت رایگان فرودگاه مى توانید سرگرم شوید.
تغییرى که در فرودگاه مالزى ایجاد شده بود، دادن ویزا فقط در مقصد بود، یعنى ما بدون رد کردن ایمیگریشن فرودگاه کوالالامپور به سالن پروازهاى داخلى رفتیم و در فرودگاه پنانگ ویزاى توریستى که دو هفته اى مى باشد به ما داده شد.

اگر از کوالالامپور به پنانگ سفر زمینى را انتخاب مى کنید، به ایستگاه اتوبوس در طبقه پایین فرودگاه رفته و با نفرى ده رینگیت به ترمینال پودورایا مى روید، شرکتهاى اتوبوسرانى مختلفى آنجا هست، بلیط که بسته به خدمات حدوداً از ٤٠ تا ١٠٠رینگیت بوده را تهیه و حرکت مى کنید.
تقریباً پنج ساعت در راه هستید. فقط حتماً تاکید کنید که اتوبوس به ترمینال sungai nibong داخل جزیره برود و ایستگاه خارج از جزیره قبل از پل پنانگ پیاده نشوید.
از این ایستگاه با تاکسى مى توانید به هتل رفته یا با ٢/٥ رینگیت با اتوبوس شماره ٤٠١ به منطقه جرج تاون بروید.
پس از خارج شدن از فرودگاه پنانگ که در جنوب جزیره است، از کانتر تاکسى با گفتن مقصد و پرداخت پنجاه رینگیت به سمت هتل که در شمال جزیره قرار داشت حرکت کردیم. البته از فرودگاه اتوبوس هم به نقاط مختلف شهر هست که اگر از قبل نقشه شهر و اتوبوسها را چک کنید و مثل ما خسته نباشید با حداکثر ده رینگیت مى توانید به دورترین مقصد هم برسید. اگر خواستید ماشین کرایه کنید معمولاً در هتل و داخل شهر ارزان تر از فرودگاه هست. اما لاینها و رانندگى به سبک انگلیسى و بر عکس است.

هتلهایى که اکثر تورها مسافران را مى آورند در منطقه باتو فرنگى، در کنار دریا و شمالى ترین قسمت جزیره قرار دارند، که اصلاً جاى مناسبى نیست، چون دریاى پنانگ پر از عروس دریایى است که یک نیش آنها مى تونه کل سفرتون را خراب کنه، در ضمن آب شیشه اى هم نیست و علاوه بر این دسترسى به بیشتر نقاط دیدنى و شاپینگ سنترها که در مرکز و جنوب جزیره هستند را سخت تر مى کند.

هتل ما پنج ستاره به نام Ever Green در خیابان گرنى و با فاصله کمى از دو مرکز خرید بزرگ Gurney Plaza و Gurney Paragon قرار داشت،دو معبد زیباى بوداى ایستاده و بوداى خوابیده به راحتى با چند دقیقه پیاده روى از درب پارکینگ هتل در دسترس هستند، همچنین ایستگاه اتوبوس هم در خیابان پشتى، مقابل درب پارکینگ هتل بود. در کوچه کنار هتل فست فود Sub Way، استارباکس کافه و رستوران هندى کاپیتان کار شما براى پیدا کردن غذا در هر ساعت از روز را آسان مى کند.

بزرگترین فود کرت مالزى هم شبها در پنانگ و در کنار پاساژ گرنى قرار دارد.
فضاى پیاده رو، روبروى هتل در کنار دریا مناسب براى پیاده روى در عصرهاست
براى چهارده شب اقامت در یک اتاق سه نفره، همراه صبحانه در این هتل که از طریق سایت بوکینگ رزرو کردیم مبلغ ٥٠٠٠ رینگیت پرداختیم.
امکانات هتل کامل و شامل اینترنت رایگان، سالن ورزش، استخر روباز، سونا، جکوزى، رستوران اصلى و رستوران چینى بود، همه موارد در اتاق عالى و از همه بهتر روزى سه قوطى نوشیدنى خنک مختلف رایگان بود، که بعد از شنا واقعاً مى چسبید.
ما هر مرتبه دیدن بیشتر این مناطق دیدنى در جزیره را در برنامه مان قرار مى دهیم.
معبد Watchayamankalaram
و معبد Dhammikarama Burmese ، بسیار زیبا در خیابان پشتى هتل هستند.
همچنین در غرفه هاى فروش صنایع دستى مقابل معبد، آقایى ناشنوا مجسمه از شاخ بوفالو میفروشند که کارهاشون واقعاً زیباست البته چانه بزنید.
معبد kek Lok Si ، این معبد زیبا بزرگترین معبد بودایى در آسیاى جنوب شرقى است، بعد از دیدن بازار میوه هاى استوایى و یا نوشیدن یک لیوان آب نیشکر، از راهروى سنگى و پلکانى بازارچه بالا مى روید

از لاک پشتها که نماد خوش شانسى است دیدن مى کنید
از آنجا با گرفتن بلیط براى هر نفر ٤ رینگیت مى توانید از قسمت دوم دیدن کنید

براى دیدن قسمت سوم که مجسمه بزرگ بودا در آن قرار دارد یا باید با ماشین از بیرون معبد و براى داخل شدن ٢ رینگیت بپردازید یا با تهیه بلیط از طریق آسانسورى شبیه تله کابین، به آنجا بروید، دیدن کل جزیره از بالاى معبد واقعاً زیباست.
این معبد از ساعت ٧ تا ٩ شب باز هست، و بهترین زمان براى دیدنش در عید چینیهاست که با نورهاى زیبایى تزئین و درب بالا رفتن براى دیدن مجسمه از نزدیک هم باز مى شود. در این معبد با دادن یک رینگیت مى توانید یک برگه رنگى با توجه به آرزویى که دارید بخرید و آرزویتان را بنویسید و آن را به جایى که مشخص شده گره بزنید.
همچنین بادبزنهایى که با چوب معطر تهیه شدند را از این معبد به قیمت ٤٠ رینگیت مى توانید تهیه کنید. راههاى دسترسى با تاکسى، و یا اتوبوسهاى شماره ٢٠١، ٢٠٣، ٢٠٤، ٢٠٦، ٣٠٦ و U٥٠٢ بوده. اگر خیابان این معبد را با ماشین تا انتها بروید به یک سد زیبا و مسیر جنگلى براى پیاده روى اطراف سد مى رسید.
در ضمن در مسیر از دیدن درختان دوریان اطراف خیابان لذت ببرید.
معبد مارها، Snake Temple که در منطقه Bayan Lepas نزدیک فرودگاه قرار دارد و به خاطر ترس من از مار هیچ وقت نرفتیم، اما شما اگر دوست دارید امتحان کنید. معبد دیگر Khoo Kongsi در جرج تاون و نزدیکى محله هندیهاست، از دیدن بوداییها و روشن کردن عود و معمارى چینى معبد لذت خواهید برد.
معابد هندى هم در مناطق مختلف هست، مثلاً قبل از درب پشتى پاساژ گرنى، یا قبل از پارک بوتانیکال، فقط مطلع باشید که در معابد هندى موش زیاد هست، البته کارى به ما نداشتند.

از دیگر دیدنیها، بوتانیکال گاردن ( Botanical Garden ) پارک بسیار زیبایى است، معمولاً عکسهاى مراسم عروسى را آنجا مى گیرند، همچنین بهترین مکان پیاده روى و مدیتیشن براى مردم است. صبح زود و عصر زمان مناسب براى رفتن به این پارک است، مى توانید از قطار کوچک پارک استفاده کنید یا پیاده یک دور کامل بزنید.
اگر شانس داشته باشید گونه هاى متفاوتى از میمونها را ببینید. اما مواظب باشید به هیچ عنوان خوراکى نبرید چون میمونها حمله مى کنند و اصلاً از شما نمى ترسند. یک مرتبه ما در حال خوردن ساندویچ بودیم که در یک لحظه دیدیم توسط تعداد زیادى میمون احاطه شدیم و فرار از اون موقعیت واقعاً ترسناک بود.
اما دیدن درختان و گلهاى زیباى این پارک حس آرامش عجیبى مى دهد.
پنانگ هیل در نزدیکى معبد kek lok si و در منطقه Air Hitam قرار گرفته که با ترن از کوه بالا رفته و منظره و طبیعت زیباى شهر را مى بینید، از ساعت ٦/٣٠ صبح تا ١٠/٣٠ شب، که متاسفانه زمانى که ما اونجا بودیم به علت تعمیرات بسته بود.

منطقه هندیها Little India ، در جرج تاون قدم زدن در کوچه هاى این منطقه و دیدن مغازه هایى که آهنگهاى هندى گذاشتند و لباس، بدلیجات، خوراکیهاى هندى مى فروشند خالى از لطف نیست.
اگر تا قبل از عصر به این منطقه بروید در یکى از این کوچه ها پیرمردى با چرخ دستى پر از انواع اسنکهاى هندى مى بینید، با قیمتهاى نیم تا یک رینگیت بهترین طعم سمبوسه سبزیجات را آنجا چشیدیم، مطمئن باشید که مسموم نمیشید و امتحان کنید.

منطقه ساحلى Batu Ferringhi در شمال جزیره که از ایستگاه اتوبوس گرنى نزدیک پاساژ گرنى با اتوبوس ١٠١ قابل دسترسى است.

هر شب در خیابان کنار ساحل غرفه هاى فروش صنایع دستى باز مى شوند که دیدنشون جالبه و خیلى باید چانه بزنید، همچنین رستورانهاى عربى این منطقه غذاها و نوشیدنیهاى خوبى دارند، آبمیوه منگو یا سیب سبز را امتحان کنید.

رستوران تایلندى هم در باتو فرینگى هست که دیدن ماهى هاى عجیب در آکواریومش جالبه، مى تونید زنده انتخاب کنید و نوع طبخ هم انتخاب شما باشه، اما قیمت خیلى گرون هست مثلاً شش سال قبل یک شاه میگو دویست هزار تومان بود. اما اگر از منو انتخاب کنید میگوى خوشمزه اى با قیمت مناسب دارند.

موزه اسباب بازى ( Toy Museum )، در راه باتو فرینگى هم با اتوبوس ١٠١ قابل دسترسى است، ورودى هر نفر ٢٠ رینگیت بود، خیلى مورد خاصى نداره، پر شده از انواع عروسکهاى کارتونى، که البته ما با کمى خلاقیت و براى اینکه پولى که پرداخت کردیم هدر نرفته باشه کلى عکسهاى خنده دار گرفتیم.

نزدیک همین موزه در سمت دیگر خیابان ( Tanjung Bungah ) یک رستوران هندى با نماى چوبى به نام Sri Ananda Bhawan هست که علاوه بر تمیز بودنش، بهترین بنانا لیف ( Banana Leaf ) را مى تونید اونجا میل کنید، برنج همراه سه نوع خورشت هندى در یک برگ موز سرو میشه و بعداز خوردن اگر از غذاتون راضى بودید برگ را به سمت خودتون تا کنید و قاشق چنگال را روى آن بگذارید، این از رسوم خوردن این غذاست.

مزرعه پروانه ها، Butterfly Farm، بعد از باتو فرینگى در خیابان Teluk Bahang قرار دارد و ورودى نفرى ٢٧ رینگیت بود، با وجود ترس من از حشرات محیط فوق العاده زیبایى براى عکاسى بود و از موزه حشرات هم دیدن کردیم، ساعت بازدید از ساعت ٩صبح تا ٦ بعد از ظهر بود.

این باغ و باغ میوه ها که بعد از اینجاست از هتل و مرکز شهر دور هست، حدوداً ٤٥ دقیقه فاصله، ما آنجا با ماشین خودمون رفتیم، اما اتوبوس ١٠١ تا Teluk Bahang Village شما را برده و بعد باید با اتوبوس ٥٠١ به مسیر ادامه بدید. البته به دلیل تعمیرات تا اوایل سال ٢٠١٦ تعطیل خواهد بود.

پارک ملى، National Park هم در همین منطقه قرار دارد، که ما به خاطر مورچه هاى بزرگى که از درختها مى افتند و گاز مى گیرند، همینطور پشه دنگى به این پارک نرفتیم، کلاً سعى کنید جاهایى که آب ساکن از بارندگى هست و امکان وجود این پشه نروید، اگر احساس سرماخوردگى داشتید مایعات زیاد بخورید و اگر بهتر نشدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید، چون دیر رفتن ممکنه به قیمت جون انسان تمام بشه.

باغ ادویه ها، Spice Garden نیز در همین مسیر به سمت باتو فرینگى با اتوبوس ١٠١ قابل دسترسى است، ما صبح به این باغ رفتیم، از ساعت ٩ تا ٦ زمان بازدید بود. حتماً بین ساعت ٩:٣٠ تا ١١:٣٠ صبح یا ١:٣٠ تا ٣:٣٠ بعد از ظهر بروید تا بتوانید از راهنما هم استفاده کنید، اول به بدنتون مایعى مى پاشند که حشرات شما را نگزند، سپس به دیدن این مکان زیبا براى ریلکس کردن و دیدن ادویه هاى گوناگون مى روید، بعد از گردش به فروشگاه باغ رفتیم. یک رستوران هم با یک منظره زیبا و کلاس آشپزى با ادویه ها داشت. بلیط بسته به اینکه خودتون برید یا با راهنما بین ٢٥ تا ٣٥ رینگیت بود.

در جرج تاون هتل E & O، از بهترین و قدیمى ترین هتلهاى پنانگ، ظهر و شب غذاى سلف سرویس دارند، انواع غذاى دریایى با کیفیت عالى هر نفر ٧٠ رینگیت بود. روبروى همین هتل خیابان سنگ فرشى پنانگ، Penang Road قرار دارد که قدم زدن شبانه در آن لذت بخش است.
رستوران سوهو در این خیابان غذاهاى لذیذى ارائه مى دهد، سوپ قارچ و برگرش را امتحان کنید، همچنین نوشیدنى در Tower.
هر یکشنبه آخر ماه هم از صبح تا بعد از ظهر غرفه هاى فروش هنرهاى دستى و خوراکیهاى خانگى، همراه با موزیک در مراسمهاى خاص در آنجا دایر میشه.

ما عاشق غذاهاى آسیایى هستیم و پنانگ به دلیل تنوع فرهنگى که شامل اکثریت چینى و بعد هندى و در آخر مالایى و خارجیهایى که براى کار و تحصیل مى آیند، بهشت غذاهاى آسیایى است، چند مورد از غذاهایى که ما بى صبرانه منتظر تکرارشون هستیم را براى شما مى نویسم.

در رستوران ناندوز که در پاساژ گرنى و Queens Bay قرار دارد، بهترین مرغ گریل شده و کبابى سرو مى شود. در این رستوران نوشابه و آیس لمون تى ریفیل هست و شما هر میزان نوشیدنى که دوست داشته باشید با پرداخت ٦ رینگیت مى توانید نوش جان کنید.
شبها در ساحل مقابل پاساژ Queens Bay و یا در خیابانهاى مختلف چرخ دستى هایى را مى بینید که همبرگر مى فروشند، این برگرها از ٣ رینگیت به بالا بوده و اگر طعم تند فلفل سیاه را دوست دارید اوبلونگ برگر را سفارش دهید.

در فود کرت کنار Gurney Plaza و یا در رستوران سکرت رسپى ( Secret Recipe ) در پاساژ Queens Bay کباب مرغ چوبى مالزى به نام ساتى را نوش جان کنید.
رستورانهاى باربیکیو کره اى که در پائین ترین طبقه پاساژ گرنى قرار دارد، غذایى متفاوت و لحظات شادى را براى ما ساخت. سینى شامل مواد خام اعم از گوشت، سبزیجات و نودل که خودمان به کمک گارسن طبخ مى کنیم همراه یک کاسه برنج براى هر نفر که هزینه براى سه نفر ٩٠ رینگیت بود.
بعد از این غذا در همان طبقه مقابل سوپر مارکت از غرفه اى که کیک برنجى محبوب در کشورهاى کره، ژاپن و تایوان به نام موچى با طعمهاى مختلف، با قیمت هر موچى ٣ تا ٥ رینگیت را مى فروشد، دیدن و امتحان کنید.
همچنین براى سوغاتى مى توانید از غرفه هاى روبروى سوپر مارکت Jusco در پایین ترین طبقه پاساژ Queens Bay، بسته هاى موچى با قیمت مناسب و یا انواع چاى هاى زیبا و پر خاصیت چینى را امتحان و خرید کنید.

کمى جلوتر در همان طبقه مغازه بزرگى انواع پاستیل و اسنکهاى آسیاى جنوب شرقى را مى فروشد، ما هر مرتبه از تست کردن این خوشمزه ها لذت مى بریم و کلى چیزهاى جالب خرید مى کنیم.
باید بگم به دلیل علاقه زیاد مردم پنانگ به مکدونالد، غذاى این رستوران خیلى متنوع تر و بهتر از کشورهاى دیگر هست، در ضمن هر روز از ساعت دوازده تا سه بعدازظهر منو قیمتها تغییر کرده و خیلى ارزان تر از قیمتهاى ثابت مى شود.

مک دونالد ٢٤ ساعته در بیرون پاساژ Gurney Plaza بوده و در بقیه پاساژها هم هست.

غذاى رستوران کى اف سى در پنانگ به نظر ما زیاد خوشمزه نیست، اما این رستوران هم در همه پاساژها هست.
در فود کرت آخرین طبقه پاساژ Queens Bay، یکى از غرفه هاى ژاپنى غذایى به نام تپنیاکى ( Tepenyaki ) سرو مى کند، سفارش ما همیشه تپنیاکى مرغ با سس فلفل سیاه هست که در کنار برنج و سوپ توفو به قیمت نفرى ١٢ رینگیت مى باشد.
بعد از خوردن این غذاى خوشمزه از غرفه دیگر بستنى کم کالرى و سنتى مالزى را سفارش دهید که از یخ رنده شده همراه میوه هاى استوایى تهیه شده به قیمت ٦ رینگیت، نوع سنتى این بستنى با لوبیاست.

بستنى چوبى سنتى لوبیا قرمز هم در سوپر مارکتها موجود است.
در رستوران کاپیتان ( Kapitan ) کنار هتل یا مقابل پاساژ Queens Bay و یا شعبه دیگر در محله هندیها حتماً نانهاى داغ و دوغ هندى به نام لاسى را سفارش دهید و اگر مى خواهید به طبع ما سازگار باشد سالتى لاسى درخواست کنید.
بریانى ها و مرغهاى تندورى و مراکشى بسیار لذیذ بوده و براى هر نفر تقریباً ١٤ رینگیت باید پرداخت کرد.
بعد از خوردن این غذاى خوشمزه از غرفه دیگر بستنى کم کالرى و سنتى مالزى را سفارش دهید که از یخ رنده شده همراه میوه هاى استوایى تهیه شده به قیمت ٦ رینگیت، نوع سنتى این بستنى با لوبیاست.
امتحان کردن طعم انواع نودلهاى آسیایى، سوشى و غذاى ژاپنى را هم از یاد نبرید
اگر بازارهاى شبانه به نام پاسار مالام،( Pasar به معناى بازار و Malam به معناى شب ) که هر شب در یک منطقه از شهر برگزار مى شود به چشمتان خورد، دیدن کنید، انواع خوراکیهاى سنتى، میوه هاى استوایى، شیرینى و لباس و .. نمایشگر حفظ زندگى سنتى در این شهر مدرن است.
پنانگ یکى از مقاصد خوب براى خرید هست، مخصوصاً اگر به حراج برخورد کنید. معمولاً بسته به زمان و جشنها، داخل و خارج پاساژها را تزئین مى کنند که جداً دیدنى است.
در زمان عید چینیها در پاساژها و محله هاى مختلف شاهد مراسم رقص اژدها باشید.
در پاساژهاى Gurney Plaza و Gurney Paragon در خیابان گرنى و نزدیک هتل، در طبقه آخر دیدن یک فیلم خوب در سینماى سه بعدى این پاساژ عالیه و انواع برندها نیز براى خرید موجود هست. همچنین در زمانهاى مختلف بسته به شانس، نمایشگاههایى از ماشینها در مقابل درب ورودى پاساژ برگزار مى شود که دیدن آن فوق العاده جالب است.
Queens Bay از محبوبترین مراکز در منطقه Bayan Lepas که از منطقه هتل با اتوبوس به ایستگاه Komtar رفته سپس با اتوبوس ٣٠٤ یا ٣٠٨ به مقصد مى رسیم. در طبقه سوم محل بازیهاى کامپیوترى براى بچه ها قرار دارد و برندهاى For Ever 21 مورد علاقه خانمها در طبقه اول و ابزار آلات ACE مورد علاقه آقایان در طبقه سوم، فقط در همین پاساژ هستند.

همچنین دپارتمان Jusco هم اینجاست. در طبقه سوم یک سالن ماساژ و ماهى درمانى هم هست، پاهاتون را در استخر ماهى ها بگذارید و از قلقلکهاشون کلى بخندید.
پاساژ Komtar در مرکز شهر که قدیمى ترین و اولین ساختمان بلند در جزیره بوده، دو پاساژ Prangin Mall و First Avenue نیز در کنار آن قرار گرفته اند. فروشگاه Tesco که در مناطق مختلف قرار دارد اما بزرگترین تسکو از ایستگاه هتل با اتوبوس ١٠١ در دسترس است.

اگر در خیابان مقابل Tesco ده دقیقه پیاده روى کنید به پاساژ Straits Quay مى رسید، که در کنار یک بندر است، با یک نوشیدنى خنک یا گرم، دیدن قایقهاى زیبا و پیاده روى در اسکله زمان خوبى را سپرى خواهید کرد.
مراکز خرید Bukit Jambul، Sun Shine نیز در منطقه Bayan Lepas در جنوب جزیره مى باشند.
بهترین حراجیها در بهمن ماه زمان عید چینیها بوده و بعد از آن دى ماه زمان کریسمس و عید فطر که بزرگترین عید مالایى هاست. کلاً در پنانگ در هر زمان از سال جشن و شادى و نورافشانى دیده میشه.
بهترین فستیوال در دى ماه به نام تایپوسام(Thaipusam) توسط هندیها برگزار مى شود، از چند روز قبل خیابانى که به سمت بوتانیکال گاردن مى رود توسط هندیها تزئین شده.

سپس به مدت چند روز هندیهایى را مى بینید که یا با کاسه هاى شیر بر روى سرشان و یا متصل به بدنشان به سمت معبدى که اعتقاد دارند از چشم بودا شیر مى ریزد حرکت مى کنند و یا سوزنها و میله هاى فلزى در بدنشان وارد کرده اند و بقیه به رقص و دادن نذورات در آن خیابان مى پردازند و براى چند روزى خیابان بسته مى شود، در کنار خیابان کلى نارگیل مى شکنند و مراسم جالب و تکى هست که هر ساله تعداد زیادى توریست را به آنجا جلب مى کند.

حتماً سکه ها را براى اتوبوس نگه دارید، زمان ورود به اتوبوس مقصد را به راننده گفته و مبلغى که به شما مى گوید را در جعبه کنار دست راننده بیندازید و بلیط خود را تحویل بگیرید. درخواست کنید که راننده در مقصد به شما اطلاع دهد یا اگر مى دانید کجاست قبل از رسیدن به ایستگاه زنگ قرمز روى دستگیره ها را فشار دهید تا اتوبوس در ایستگاه توقف کند.
در سفر اخیر اتوبوسهاى دو طبقه Hop_on Hop_off را در شهر دیدیم که با مبلغ ٤٥ رینگیت براى ٢٤ ساعت، هر ٢٠ تا ٣٠ دقیقه توریستها را در مسیر مناطق دیدنى سوار و پیاده مى کند، که البته ما استفاده نکردیم.

بردن چتر را فراموش نکنید که بارانها کاملاً ناگهانى و حتى در فصل گرما هم غافلگیرتان مى کند.
در آخر امیدوارم از سفر به این قطعه از بهشت مثل ما لذت ببرید و با خاطراتى شیرین از آن یاد کنید.


ویدیو مرتبط :
معرفی شهر جرج تاون - استان پینانگ مالزی (کیفیت بالا)(زبان انگلیسی)