علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



رهايي از شپش با استفاده از پلاسماي سرد


ايرنا/ محققان انستيتوي مهندسي سطوح فرانهوفر واقع در آلمان، نوعي شانه پيشرفته ساختند که با استفاده از پلاسماي سرد شپش ها را از بين مي برد.
 رهايي از شر شپش بسيار دشوار است. براي اين منظور معمولا در ابتدا نوعي شامپو يا لوسيون سمي روي سر شخص آلوده به شپش ماليده مي شود؛ سپس با استفاده از يک شانه مخصوص، شپش هاي مرده از روي سر برداشته مي شوند؛ اما تخم هاي باقي مانده شپش با اين روش از بين نمي روند و بنابراين پس از بيرون آمدن شپش ها از تخم، مجددا بايد اين روش درمان تکرار شود.
محققان آلماني براي حل اين مشکل شانه اي توليد کردند که مجهز به دندانه هايي است که رساناي الکتريسيته هستند و هنگام ارسال پالس هاي الکتريکي، مانند الکترود عمل مي کنند و هواي موجود در ميان دندانه ها را يونيزه (باردار) مي کنند و در نهايت پلاسما ايجاد مي کنند. اين پلاسما به سادگي تمامي شپش ها و تخم هاي آن ها را از بين مي برد.
پلاسما که در واقع حالت چهارم ماده است، به گاز شبه خنثي گفته مي شود که يونيزه شده و بخش قابل توجهي از اتم هاي آن يک يا چند الکترون خود را از دست داده اند و به يون هاي مثبت تبديل شده اند.
به دليل اين که در شانه جديد از پالس هاي بسيار کوتاه الکتريکي استفاده مي شود، پلاسماي توليد شده با اين روش دمايي در حدود دماي اتاق دارد و هيچ خطري براي بيمار ندارد.
يک بار درمان با اين روش، بيش از نصف شپش ها را بلافاصله از بين مي برد و نصف ديگر آن ها ظرف مدت يک روز مي ميرند. اين شانه به گونه اي طراحي شده است که امکان جايگزيني دندانه ها و استفاده از آن براي کشتن شپش حيوانات نيز وجود دارد.
قرار است اين شانه به زودي به بازار عرضه شود.
پيش از اين محققان دانشگاه يوتا نيز روشي را ابداع کردند که در آن با استفاده از هواي گرم و بدون نياز به مواد شيميايي امکان نابود کردن شپش ها فراهم مي شود.
اکثر افراد معتقدند که شپش فقط در افرادي ديده مي شود که بهداشت را رعايت نمي کنند، اما اين نظر درست نيست و به واقع، افرادي نيز که به نکات بهداشتي اهميت مي دهند، ممکن است به اين مشکل دچار شوند؛ زيرا ما با اجتماع بزرگي از انسان ها در تعامل و ارتباط هستيم.
شپش (Pediculus) حشره کوچکي است که در لابلاي موي سر زندگي مي کند و از خون انسان تغذيه مي کند. اين حشره کوچک گاهي لابلاي ابرو و مژه نيز ديده مي شود.

***علايم و نشانه ها
اکثر افراد از وجود شپش در سر خود بي اطلاعند. با اين حال برخي از مهمترين علايم آن عبارتند از :
•خارش و قلقلک پوست سر و گردن (خارش در اثر واکنش آلرژيک به بزاق حشره است)
•ايجاد برجستگي هاي قرمز کوچک روي پوست سر و گردن
•حضور شپش يا تخم آن در لابلاي موها
•اختلال در خواب
معمولا در پوست سر افرادي که شپش دارند، زخم هايي ايجاد مي شود که ناشي از وجود باکتري و خارش مداوم است.
يک گزارش منتشر شده در نشريه Emerging Infectious Disease در ماه مي سال 2013 ميلادي نشان مي دهد که شپش در جمهوري کنگو باعث گسترش بيماري طاعون شد.
مطالعه ديگري که در همان مجله و يک سال بعد چاپ شد، نشان مي دهد که شپش پاتوژني را در بدن انسان حمل مي کند که منجر به بيماري تب خندق (trench fever) مي شود که بيماري غير شايعي است و باعث ضعف و ناتواني فرد مي شود.

***روش هاي تشخيص
به گزارش آکادمي اطفال آمريکا، بهترين راه براي تاييد آلودگي شپش، يافتن يک شپش زنده روي سر است. از آنجا که حرکت شپش بسيار سريع است، بهتر است موها خيس شوند تا حرکت اين حشره کند شود تا بتوان از وجود آن اطمينان حاصل کرد.
در ساير نقاط دنيا وسيله اي به نام شانه شپش وجود دارد که براي تشخيص از آن استفاده مي شود.

***پيشگيري
مهمترين راه براي اجتناب از اين حشره موذي، رعايت اصول بهداشتي و استفاده از وسايل شخصي است. شانه، کلاه، رختخواب و روسري مشترک مهمترين دلايل انتقال شپش هستند.
استفاده از خانه هاي مبله و هتل در تعطيلات نيز ممکن است باعث انتقال شپش شوند. تماس مستقيم سر با فرش نيز يکي ديگر از روش هاي انتقال بيماري است. در صورتي که مجبور به استفاده مشترک از اين وسايل هستيد، بهتر است ابتدا با مواد شوينده و آب داغ آنها را کاملا بشوييد و بعد از چند روز از آنان استفاده کنيد زيرا در اين صورت مي توان مطمئن بود که حشره از بين رفته است.
يکي از مهمترين روش هاي کنترل شپش، “ گفتن نه” به دوستاني است که بدون درنظر گرفتن اين شرايط خواهان استفاده از لوازم شخصي شما هستند.


ویدیو مرتبط :
کشتم شپش شپش کشه شش پارا