بهشتی‌پور: برجام فضای بین‌المللی را به نفع ما تغییر داد


یک کارشناس مسائل منطقه گفت: برجام باعث شکسته شدن اتحاد کشورهای جهان در اعمال تحریم علیه ایران شده است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، در توضیح ساختار تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: کل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به سه دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول تحریم‌های اتحادیه اروپا که دستورات مربوط به لغو آن‌ها صادر شده است ولی تا زمان انجام تعهدات ایران لغو نمی‌شود، دسته دوم تحریم‌های شورای امنیت است که طبق قطعنامه 2231 لغو شده است ولی اجرای آن نیز منوط به اجرای تعهدات ایران است. دسته سوم این تحریم‌ها به کشور ایالات متحده آمریکا مربوط می‌شود که در سه طیف مختلف قابل تقسیم‌بندی است. یکی از این موارد، تحریم‌هایی است که آمریکا قبل از به وجود آمدن مسائل هسته‌ای در بخش‌های مختلف علیه ایران تصویب و اعمال کرده است؛ این تحریم‌ها با اجرایی شدن برجام نیز به قوت خود باقی است زیرا موضوعیتی برای لغو آن‌ها وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: گروه دیگر از تحریم‌های آمریکا، تحریم‌هایی است که از سال 1381 به دستور رییس‌جمهور آمریکا و به دلیل مسائل هسته‌ای ایران علیه کشورمان اجرا شده است؛ پس از توافق هسته‌ای اجرای این تحریم‌ها به دستور باراک اوباما متوقف شده است اما لغو کامل آن‌ها به انجام تعهدات ایران که در برجام اشاره شده است و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط است.

مدیر پیشین شبکه العالم ادامه داد: گروه دوم از تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران، تحریم‌هایی است که توسط کنگره آمریکا وضع شده است. در حال حاضر اجرای این تحریم‌ها نیز متوقف شده است و کنگره آمریکا موظف است پس از راستی‌آزمایی انجام تعهدات ایران، آن‌ها را لغو کند.

او به تحریم‌های ایالتی آمریکا علیه ایران اشاره کرد و افزود: گروه سوم از تحریم‌های آمریکا علیه ایران آن تحریم‌هایی است که در برخی ایالت‌های این کشور در موضوعات مختلفی چون حقوق بشر، تروریسم و هسته‌ای تصویب و اجرا شده است.

بهشتی‌پور افزود: اجرای آن دسته از تحریم‌های ایالتی که به مسائل هسته‌ای مربوط می‌شود پس از توافق هسته‌ای متوقف شده است و پس از اجرای برجام باید توسط مجالس ایالتی به طور کامل لغو شوند؛ اما حتی در صورتی که مجالس ایالتی در اجرای این اقدام کوتاهی کرده و تحریم‌های هسته‌ای خود علیه ایران را لغو نکنند، رییس‌جمهور آمریکا این اختیار را دارد که از ادامه اعمال آن‌ها جلوگیری کند.

وی به میزان مبادلات اقتصادی ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: به طور کلی و در بخش تحریم‌های غیرهسته‌ای ایالتی، به دلیل پایین بودن مبادلات ایران و آمریکا، لغو شدن یا نشدن این تحریم‌ها اهمیت چندانی ندارد.

بهشتی‌پور در پایان گفت: کل مبادلات ایران و آمریکا در سال 93 چیزی حدود دو میلیون 750 هزار دلار بود که عمدتا اقلام دارویی را در بر می‌گرفت. بنابراین آن چیزی که پس از برجام بیش‌ترین اهمیت را دارد شکسته شدن اتحاد بین‌المللی برای اعمال تحریم‌ها اقتصادی علیه ایران است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
احتمال تغییر نتیجه به نفع تیم ملی