سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اعتراض یک نویسنده به جایزه کتاب سال سینما


ایسنا/ نویسنده کتاب «حاتمی در امتداد فردوسی» با این ادعا که کتاب‌اش برای رقابت جایزه کتاب سال سینما از سوی خانه سینما پذیرفته نشده است، نامه‌ای را خطاب به مدیرعامل این تشکل صنفی منتشر کرده است.
در بخش‌هایی از متن نامه‌ی سرگشاده مهدی صادقی که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته خطاب به رضا میرکریمی آمده است:

«کتاب من با عنوان «حاتمی در امتداد فردوسی» از سوی برگزار کنندگان جشن کتاب سینمای ایران رد شده است! و علت آن را «غیر سینمایی» بودن این کتاب عنوان کرده‌اند!

و این در حالی است که (مطابق اعلام دبیرخانه) هنوز داوران کار خود را شروع نکرده‌اند!

پرسش من این است:

چه کسی کتاب مرا «غیرسینمایی» تشخیص داده است؟

کتابی که درباره زنده‌یاد«علی حاتمی» و آثار اوست اگر «کتاب سینمایی» محسوب نشود‌، پس چیست؟

اساسا چه کسی حق داشته چنین حذفی انجام دهد؟

آیا جشن کتاب سال سینما غیر از «هیات داوران» که به تازگی معرفی شده‌اند و قرار است از روزهای آینده کارشان را شروع کنند «هیات انتخاب» هم دارد؟

اگر چنین «هایت انتخاب‌»ی وجود داشته که باید پیش از این معرفی می‌شده است.

کتاب من درباره «قلاب بافی» و «گل آرایی» نبوده که با دیدن طرح جلدش بتوان تشخیص داد که کتاب «سینمایی» نیست دو گمانه بیشتر وجود ندارد:

1-شخص یا اشخاص متخصص کتاب مرا خوانده و نظر داده‌اند که «سینمایی» نیست و مثلا مربوط به جغرافیاست! که نظرشان برای همه محترم است.

یادآور شوم که در چارچوب کتاب سال سینما‌،مطابق رویه سال‌های گذشته و متن فراخوان امسال‌، چنین گروهی تعریف نشده و دبیر محترم این دوره در سخنان چند روز پیش خود که برنامه‌های این دوره را اعلام کرد نیز حرف و نکته‌ای در این خصوص ابراز نداشتند(نشست خبری24 آذر).

2-گمانه دوم این است که غرض ورزی اندکی از دست اندرکاران است که نخواسته‌اند، این کتاب نمود داشته باشد و ظاهرا کینه توزی‌ها نسبت به زنده یاد «علی حاتمی» همچنان ادامه دارد.

لذا از جنابعالی درخواست دارم صریحا و صحیحا‌، پاسخی در خورد به پرسش اینجانب ارائه نمایید که پرسش‌گری حق مسلم من و پاسخ گویی تکلیف مکرر شماست.

در پایان و با احترام ویژه‌ای که نسبت به شما دارم (به سبب کارنامه هنری یگانه‌تان) چند پیشنهاد دوستانه در خصوص جشن کتاب سینما ارائه می‌شود:

1-چهار ماه از زمان انتشار فراخوان کتاب سال می‌گذرد و شش ماه از انتخاب دبیر کمتر از دو ماه به پایان کار مانده و منطقی نیست که زمان ثبت آثار(71 کتاب) چهار ماه طول بکشند و داوری آن کمتر از یک ماه!

این نشان از بی برنامگی است و اینکه دست اندرکاران فرصتی برای این کار بزرگ ندارند.

2- در انتخاب داوران ملاک اصلی صلاحیت علمی و تخصصی است و از آن مهمتر، اینکه داوران فرصت مطالعه و بررسی دقیق کتاب‌ها را داشته باشند.

انتخاب بالاترین مقام دولتی در حوزه سینما به عنوان داور به هیچ وجه منطقی نیست چرا که ایشان(با وجود تمام احترامی که برایشان قائل هستم)فرصت نخواهند کرد در این یک ماه حتی کتاب‌ها را توروق کنند، چه رسد به تامل و تحقیق!

این کامنت شامل دیگر داوران هم می‌شود که به سبب کارگردانی یا داشتن مشاغل دولتی و آموزشی تمام وقت و «پر و پیمون» دیگر فرصتی برای مطالعه 71 کتاب در یک ماه را ندارند.

3-افزودن دو بخش جدید به جشن امسال‌، در حالی که کمتر از دو ماه به برگزاری آن مانده ‌، نشان می‌دهد در پس این اتفاقات اندیشه‌ای نیست. صرفا«شو»یی است برای هیاهوی رسانه‌ای!»
پیگیر تماس با اکبر نبوی دبیر جایزه کتاب سال سینمای ایران در پی این ادعای مطرح شده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سریعترین نویسنده کتاب