فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



عکاسان حاضر در سوریه حماسه‌ها را برای آیندگان ثبت می‌کنند


به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نشست هم‌اندیشی عکاسی متعهد خانه عکاسان عصر شنبه، 25 اردیبهشت 1395 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری، در ابتدای این مراسم با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره هنر متعهد، بیان کرد: چنین هم‌اندیشی‌هایی با خود برکت به همراه دارند به طوری که همه ما می‌دانیم «یدالله مع الجماعه» و راه حل‌های مفید و کارآمد از این هم اندیشی‌ها و مشورت‌هاست که به دست می‌آید.

رئیس حوزه هنری سپس ضمن تاکید بر اینکه انسانیت، با مسئولیت مترادف است، گفت: تمایز انسان با دیگر مخلوقات، مسئولیت‌پذیری اوست که از آگاهی سرچشمه می‌گیرد. همان‌طور که در سوره احزاب نیز خداوند به این موضوع اشاره کرده است که سایر موجودات از پذیرش امانت سر باز زدند و تنها انسان بود که این امانت را پذیرفت. این امانت‌‌ همان مسئولیت است و در سخنان حضرت علی (ع) نیز هنگام پذیرش خلافت اشاره شده که به خاطر وظیفه‌ای که در مقابل جامعه اسلامی و مظلومان احساس کردند، این مسئولیت خطیر را پذیرفتند.

وی همچنین گفت: هنرمند نمی‌تواند نسبت به آنچه در اطرافش می‌گذرد بی‌تفاوت باشد بلکه از هر طریقی شده سعی می‌کند تعدی ظالم را افشاگری کند. به طور کلی انسان نمی‌تواند خودش را بی‌اعتنا،‌‌ رها و آزاد نسبت به دیگران بداند چرا که با انسانیت مغایرت دارد و این ویژگی در هنرمندان نیز بسیار پررنگ است. هنرمندان بزرگ کلاسیک هم هنر را تخیلی و‌‌ رها نمی‌دانستند بلکه آن را نوعی فضیلت به شمار می‌آوردند، در زبان اوستایی نیز هنر به معنای تقوا و فضیلت آمده است.

مؤمنی شریف خطاب به هنرمندان عکاس اظهار کرد: عکاس‌ها ما را به زیبا دیدن دعوت می‌کنند، ذوق هنری ما را تربیت و تقویت می‌کنند، حوادث و لحظه‌های مهم را ثبت می‌کنند و همه این‌ها جای تشکر و قدردانی دارد. همانطور که در زمان انقلاب نیز عکاسان متعهد و انقلابی ما درخشیدند و نقش مهمی در آن واقعه داشتند. اگر عکس بیعت نیروی هوایی با امام خمینی (ره) نبود، بسیاری آن را کتمان می‌کردند و مانع سرعت گرفتن پیروزی انقلاب و همراهی سایر قوا می‌شدند.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: عکاسان این روز‌ها در صحنه‌های مختلف جهان حضور دارند و در اطلاع رسانی به مردم نقش آفرینی می‌کنند. امروز عکاسان در عراق و سوریه در میدان جنگ خطر را به جان می‌خرند و به خاطر تعهد نسبت به انسانیت و شهدا، جنایت‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد و همچنین ایثارگری‌ها و حماسه‌ها را برای آیندگان ثبت و ضبط می‌کنند.

وی با بیان اینکه عکس می‌تواند دنیا را تکان دهد، افزود: گاهی حتی کسانی که از داعش و تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند، با دیدن عکس‌هایی که از جنایت‌های آن‌ها منتشر می‌شود نمی‌توانند سکوت کنند و مجبور به واکنش می‌شوند.

رئیس حوزه هنری در پایان با گرامیداشت یاد شهدای هنرمند بویژه شهدای عکاس و تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: امیدواریم در مسیری حرکت کنیم که منجر به فرج امام زمان (عج) شود و ناممان در بین کسانی باشد که زمینه ساز ظهور ایشان بوده‌اند.

باقری: عکاسی متعهد، عکاسی سفارشی نیست/ ویژگی‌های عضویت در خانه عکاسان

پس از سخنان محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، سیداحسان باقری به تشریح برنامه‌های خانه عکاسان در سال جدید، روند عضوگیری و تشریح نحوه حمایت از عکاسان متعهد پرداخت.

مدیر خانه عکاسان که در ابتدا با بیان خاطراتی از روند یادگیری عکاسی و علاقه به این هنر از کودکی گفت: از دوران کودکی به عکاسی علاقه داشتم و یادم می‌آید هرچه عیدی می‌گرفتم را صرف خرید دوربین و تجهیزات عکاسی می‌کردم. کلاس پنجم دبستان بودم که یک دوربین و سه پایه خریدم. در آن زمان به دلیل دانشی که نداشتم، از عکسهایی که می‌گرفتم ناامید می‌شدم اما هیجان و شیرینی انتظار چاپ شدن عکس‌ها را به خوبی به یاد دارم؛ تجربه‌ای که حالا در دوره دیجیتال نمی‌توان آن را تجربه کرد.

باقری با اشاره به اینکه از سال 1383 وارد فعالیت جدی و حرفه‌ای در عرصه عکاسی شده است، افزود: در آن زمان در کنکور در رشته‌ای غیر از عکاسی شرکت کردم اما همزمان به دنبال فضایی بودم که بتوانم آموزشهای لازم عکاسی را در آنجا دریافت کنم. متاسفانه هرچه می‌گشتم محیط مناسبی برای این موضوع پیدا نمی‌کردم که با باور‌ها و اعتقادات من همخوانی داشته باشد. با این حال چند سال را در مراکزی آموزش عکاسی دیدم تا با این هنر و حرفه آشنا شوم.

وی اشاره کرد: بعد از گذراندن این آموزش‌ها و در شرایطی که شغل تدریس و مشاوره در مدارس را برعهده داشتم، ناگهان تصمیم گرفتم عکاسی را به عنوان مسیر اصلی‌ام انتخاب کنم و شغلهایی که داشتم را ادامه ندادم. با گرفتن وام دوربین خریدم و زندگی‌ام از طریق جایزه جشنواره‌های عکاسی می‌گذشت تا اینکه رفته رفته وارد بازار کار عکاسی شدم.

سید احسان باقری همچنین افزود: تا اینکه پیشنهاد مسئولیت خانه عکاسان را دریافت کردم. درحقیقت حضورم در خانه عکاسان به میل قلبی‌ام نبود زیرا عکاسی را به مدیریت ترجیح می‌دادم ولی احساس کردم شاید بتوانم در این زمینه تاثیرگذار باشم و از جریان عکاسی متعهد در کشور حمایت کنم.

مدیر خانه عکاسان تاکید کرد: در خانه عکاسان، پذیرای هنرمندان متعهد هستیم. متاسفانه جریانهای غالب مراکز آموزشی، جشنواره‌ها و... در زمینه عکاسی، بیشتر به هنر غیرمتعهد تعلق دارد. معتقدم باید کم‌کاریهایی که در این زمینه صورت گرفته را جبران کنیم و در زمینه تربیت نیروهای متعهد گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه عکاسی متعهد، عکاسی سفارشی نیست، گفت: عده‌ای انگ سفارشی بودن را به عکاسی متعهد می‌زنند که این درست نیست. هنرمند متعهد، بر اساس باور‌ها و اعتقاداتش کار می‌کند و تمام سختی‌ها را در این زمینه به جان می‌خرد. انگیزه عکاس متعهد، بیشتر از انگیزه مادی، اعتقادی است. درست است که لازم است از عکاسان متعهد حمایت صورت بگیرد اما باور و انگیزه عکاس باید آنقدر زیاد باشد که حتی با عدم حمایت‌ها نیز از وظیفه‌اش سر باز نزند.

باقری ضمن تاکید بر نیاز به افزایش توانمندی‌ها در عکاسان متعهد گفت: زمانی صدایمان شنیده می‌شود که حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم با تجهیز به دانش روز و افزایش توانمندی، هنری خلق کنیم که هرچند هم مخالف جریان غالب باشد، نتوانند آن را نادیده بگیرند.

مدیر خانه عکاسان در ادامه، به ویژگیهای عضویت در این نهاد فرهنگی اشاره و اظهار کرد: دریافت مجوز عکاسی، حمایت از برگزاری نمایشگاه انفرادی یا گروهی در گالریهای خانه عکاسان ایران در کل کشور، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌هایی برای افزایش سطح سواد و مهارت عکاسان، برگزاری اردوهای عکاسی و حمایت از تولید مجموعه عکس و... از حمایتهایی است که از اعضای خانه عکاسان به عمل می‌آوریم.

وی در پایان حرف‌هایش افزود: اعتلا و ارتقای عکاسی متعهد در کشور، هدف ماست. در این زمینه معتقدیم به تربیت نسل جدیدی از داوران، نویسندگان کتابهای عکاسی و... نیاز داریم ضمن اینکه لازم است پیشکسوت‌ها بیش از پیش وارد عرصه شده و به جوانان کمک کنند. معتقدیم اگرچه ممکن است عکاسی متعهد دشوار‌تر از عکاسی غیرمتعهد باشد، اما این سختی ارزش و رضایت بیشتری در ادامه برای هنرمند به همراه خواهد داشت.

ادامه این مراسم، پرسش و پاسخ بین عکاسان حاضر در این نشست و ارائه انتقاد‌ها و پیشنهادهای آن‌ها اختصاص داشت. همچنین بخش دیگری از این نشست به تقدیر از عکاسان نمایشگاه عکس ستاره‌های جاویدان و ستاره‌های سوخته اختصاص داشت که در هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری به نمایش درآمده و با استقبال مواجه شده بودند. این هنرمندان که از آن‌ها با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تجلیل به عمل آمد، عبارت بودند از: علی خارا، سید شهاب الدین واجدی، حسین ولایتی، محمدرضا جوفار، عبدالحسین بدرلو و فاطمه عرفانیان. همچنین رئوف محسنی به عنوان نمایشگاه‌گردان و مسئول انتخاب عکس این دو نمایشگاه‌ مورد تقدیر قرار گرفت.

در انتهای این برنامه نیز برگزیدگان جشنواره عکس «من انقلابی‌ام» با موضوع حضور میلیونی مردم در حماسه 22 بهمن که از سوی شبکه افق برگزار شده بود شناخته و تقدیر شدند که اسامی آن‌ها به این شرح است: امیرمهدی نجفلو از همدان، زهرا عباسی از تهران، مهدی جعفری از قم، زهرا اوجی از تهران و مجتبی صفری از کرج.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ثبت حماسه های جنگ تحمیلی درکتاب رکوردهای گینس!!!!!!!!!!