سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ابراهیم‌ جعفری: با تصمیم دولت عراق برای حل مسئله عربستان و ایران تلاش‌های منطقه‌ای خود را آغاز کردیم


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس‌،‌ ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در نشست خبری با محمدجواد ظریف که امروز چهارشنبه انجام گرفت با تشکر از دعوت ایران برای حضورش در کشورمان گفت: ما حرکتی را آغاز کردیم که براساس آنچه در کابینه به ریاست آقای عبادی بود تصمیم گرفته شد که با توجه به شرایط منطقه و روابط خوب با جمهوری اسلامی و روابطی که با سایر برادران عرب داریم برای حل شدن این موضوع تلاش کنیم. عراق نمی‌تواند موضع ساکتی در مورد مسائل منطقه داشته باشد و بی‌طرف باشد لذا وقتی این مسئله بین ایران و عربستان شکل گرفت عراق لازم دانست که حرکتی انجام دهد به خصوص اینکه افراط در منطقه بحران ایجاد کرده است.

وی با محکوم کردم اعدام شیخ نمر از سوی دولت سعودی او یک اصلاح‌طلب بود و به سلاح اعتقادی نداشت و نمونه آن در این دنیا کم است که با گفتمان فرهنگی و تمدنی حرکت خود را پیش ببرد.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اظهارات و سخنان ملک عبدالله و سعودالفیصل پادشاه و وزیر سابق عربستان درباره شیخ نمر اظهار داشت: ما کلام دیگری از آنها شنیده بودیم و زمانی که شیخ نمر اعدام شد شوکه شدیم. ما قصد دخالت در امور کشورها را نداریم اما اگر یک فرد مرجع دینی باشد نمی‌توانیم سکوت اختیار کنیم.

جعفری با اشاره به همراهی برخی کشورهای عربی با اقدام عراق گفت: باید تلاش کنیم تا نتایج و تبعات این اقدام کم شود و به دشمنان منطقه اجازه ندهیم که جنگی دیگر برسند که هیچ غالب و مغلوبی نخواهد داشت.

وزیر خارجه عراق به صحبت‌های تلفنی خود با همتایان عرب خود از 6 کشور و همچنین نبیل‌العربی دبیرکل اتحادیه عرب افزود: پس از آن به ایران آمدم تا تلاش کنیم اوضاع از طریق مسالمت‌آمیز آرام شود.

وی افزود: من نمی‌دانستم که موضوع حمله به سفارت چطور کنترل شد و وزیر خارجه و رئیس‌جمهور چگونه موضوع را پیگیری می‌کند و همه دنیا و دولت‌های عربی باید بدانند که ایران به هیچ وجه خواستار این موضوع نبوده است.

وی با اشاره به مبارزه عراق با داعش که وارد سال دوم خود شده است اظهار داشت: دشمن به طور روزانه عقب‌نشینی می‌کند و ما در این مسیر از پیش‌مرگه و نیروهای بسیج مردمی استفاده کرده‌ایم. جنگجویان داعش از حدود 100 کشور برای جنگ به عراق آمده‌اند و ما با آنها می‌جنگیم.

جعفری با بیان اینکه مستشاران و رایزن‌ها نیز در عراق حضور دارند، خطارنشان کرد: البته ارتش و بسیج مردمی فعال است و با تروریست‌ها می‌جنگد و مستشاران فقط مشاوره می‌دهند.

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود ترکیه به خاک این کشور اظهار داشت: گفت‌وگو‌هایی را با آنها داشتیم. ما همکاری ترکیه را رد نمی‌کنیم اما هرگونه دخالت را نمی‌پذیریم. تلاش می‌کنیم روابط خود را حفظ کنیم و موضوع را به گونه‌ای حل کنیم که در این دادگاه شورای امنیت نظر خود را داده و آن را محکوم کرد و اتحادیه عرب نیز در جلسه خود این حضور را محکوم کرده است.

جعفری با بیان اینکه عراق در جبهه‌های جنگ می‌جنگد و در جبهه دیپلماتیک نیز پیش می‌رود، گفت: ما از آغاز بحران تاکنون تلاش کردیم تا امنیت و صلح را در منطقه حاکم کنیم به خصوص در روابط ایران و عربستان چراکه روابط خوب دو طرف به نفع منطقه است.

جعفری در پاسخ به این سوال که چه چیزی عراق را تشویق به میانجی‌گری بین ایران و عربستان کرد، اظهار داشت: عراق کاری نکرده است. ما با ایران روابط خوب تاریخی داریم و با عربستان سعودی نیز ارتباط داریم و به دلیل احساس مشترک و اهمیت روابط بین جمهوری اسلامی و عربستان و همینطور اینکه ممکن است این تنش‌ها به کشورهای دیگر نیز برسد و نیز اینکه عراق در قلب منطقه قرار دارد خواستیم تا از ارتباطات خود استفاده کنیم تا این بحران کاهش یابد.

وزیر خارجه عراق افزود: از همان لحظه اول فعالیت‌های خود را داشته‌ایم تا به فاجعه نرسد. که تاثیرش را بر منطقه بگذارد. بحران در منطقه همه کشورها را در بر می‌گیرد و برای آینده ضروری بود که کاری انجام دهیم.

وی با اشاره به مذاکرات تلفنی با بخری کشورهای عربی و پس از آن به تهران گفت: بعد از تهران به کشورهای دیگر خواهم رفت. روز یکشنبه وزرای خارجه عربی نشستی خواهند داشت که من در آن سخنرانی می‌کنم و در آن سخنرانی خطر افزایش تروریسم و افراط‌گرایی را گوشزد می‌کنیم و منافع مشترک و خطرات مشترک در منطقه با جمهوری اسلامی را تبیین می‌کنند.

جعفری ادامه داد: در عربستان اکثریت سنی و در ایران اکثریت شیعه زندگی می‌کنند و می‌توان با گفت‌وگو مسائل را حل کرد. کشورها نباید برای دامن زدن به اختلافات برنامه‌های مشترک را دنبال کنند.

وزیر خارجه عراق ظریف را دیپلماتی را قوی خواند و افزود: یک دیپلمات قوی سخن خود را گفته و دیپلماسی را پیش می‌برد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/G5SW40


ویدیو مرتبط :
تیم مشاوران مدیریت ایران: 7 مرحله حل مسئله، تصمیم سازی