سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



سمنو خوردن و این ویژگی های بی نظیر


6565656

می خواهیم از خواص و ارزش غذایی این ماده غذایی مفید بیشتر بدانیم سمنو خاصیت های تغذیه ای بی شماری با خود به همراه دارد و می تواند برای سلامتی تان بسیار مفید باشد

-*حوریه دانش بدی: داخل این غذاى بهشتی، بادام شیرین مى‌ریزند که نماد و مایه برکت است. بادام دارای دو واریته اصلی شیرین و تلخ می‌باشد. بادام حاوی مقادیر زیادی از نوعی چربی تک‌زنجیره‌ای و اشباع نشده است که می‌تواند موجب کاهش کلسترول LDL و چربی خون و بیماری‌های قلبی- عروقی شود.

ابتدا گندم پوست نگرفته که به گندم مرغی معروف است (گندم مخصوص سبزه) را تمیز کرده و خوب بشویید تا کاملا پوست‌های اضافی آن روی آب بیاید و جدا شود. سپس با آب، خیس کنید. آب گندم را روزی 4 تا 5 بار عوض نمایید.

سمنو خوشمزه و شیرین است، البته به آن هیچ نوع ماده شیرین‌کننده‌ای اضافه نمى‌کنند. علت شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است. هر 100 گرم سمنو 300 کیلوکالری انرژی دارد.

خواص جوانه گندم

تغییرات شیمیایی که در دانه‏‌ها در حین جوانه زدن رخ می‌دهد، باعث افزایش املاح و ویتامین‏‌های آن می‌شود. به‌طور کلی در فرآیند جوانه زدن، ویتامین‏ها، املاح و پروتئین به مقدار زیادی افزایش می‏‌یابد. سمنو داراى ویتامین‌هاى K، E، A و ویتامین‌هاى B5, B3, B1 و مواد معدنی مهم دیگر مانند فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس می‌باشد. در واقع یکی دیگر از فواید جوانه‏‌ها آماده‌سازی غذا برای هضم و جذب است که این عمل به‌وسیله آنزیم‏‌های موجود در جوانه‏‌ها صورت می‌گیرد.

جوانه‏‌ها به مقدار زیادی دارای فیبر و آب هستند که مصرف منظم آنها مانع از بروز یبوست می‏‌شود. سمنو شیرافزا است، از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن، براى زنان باردار بسیار مفید است. سمنو به علت داشتن ویتامین‌های گروه B موجب آرامش اعصاب، بهبود وضعیت پوست، تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. سمنو به علت خاصیت آنتی‌اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می‌گردد.

خواص پستهپسته نیز از دیگر اجزای سمنو است که معمولا برای تزئین سمنو استفاده می‌شود. پسته دارای مواد مغذی فراوانی می‌باشد. پسته مواد مختلفی دارد که شامل ویتامین‌های B1، B3، A، آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم است. در 30 گرم پسته بدون پوست 170 کیلوکالری انرژی وجود دارد. مغز پسته به دلیل دارا بودن آهن، معمولاً به افرادی که از کم‌خونی فقر آهن رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

از دیگر خواص پسته می‌توان به وجود کوآنزیم کیوتن (Q10) اشاره کرد که نوعی آنتی‌اکسیدان است و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، مفید می‌باشد. مصرف آن به ورزشکاران، دانش‌آموزان (مخصوصا در دوران امتحانات)، نوجوانان به خصوص در سنین رشد و به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود. البته اگر دچار اضافه وزن و یا چاقی هستید، به انرژی بالای آن توجه داشته باشید. اسیدهای چرب امگا- 3 آن باعث کاهش خطر بروز حمله‌های قلبی می‌شوند و به همراه اسیدهای چرب امگا- 6 سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

خواص بادامداخل این غذاى بهشتی، بادام شیرین مى‌ریزند که نماد و مایه برکت است. بادام دارای دو واریته اصلی شیرین و تلخ می‌باشد. بادام حاوی مقادیر زیادی از نوعی چربی تک‌زنجیره‌ای و اشباع نشده است که می‌تواند موجب کاهش کلسترول LDL و چربی خون و بیماری‌های قلبی- عروقی شود.

همچنین بادام می‌تواند سبب تقویت حافظه و بهبود اختلالات خواب گردد. بادام ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است و به‌خصوص از روغن بادام می‌توان برای رفع یبوست بچه‌ها استفاده کرد. بادام سینه را نرم می‌کند و شیر آن برای رفع سرفه و تنگی نفس مفید بوده و خلط‌آور است. شیر بادام طبیعی حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌های A،D وE و نیز منبع غنی کلسیم است.

بادام حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر می‌باشد. این مغز گیاهی اگرچه کالری زیادی دارد، اما اگر متعادل مصرف شود می‌تواند بخشی از یک برنامه غذایی برای حفظ سلامت قلب و کاهش وزن باشد.

مواد لازمگندم برای جوانه زدن 1 تا 1/5 کیلوگرمآب به مقدار لازمآرد جوانه‌ گندم یا آرد سنگک 3 کیلوگرمبادام با پوست 250 گرمخلال پسته و بادام 100 گرم

روش تهیه سمنوابتدا گندم پوست نگرفته که به گندم مرغی معروف است (گندم مخصوص سبزه) را تمیز کرده و خوب بشویید تا کاملا پوست‌های اضافی آن روی آب بیاید و جدا شود. سپس با آب، خیس کنید. آب گندم را روزی 4 تا 5 بار عوض نمایید. پس از دو روز که نوک گندم‌ها سفید شد، دستمال تمیزی را داخل آبکش پهن کنید و گندم‌ها را روی آن بریزید.

سپس لبه‌های دستمال را برگردانید و گندم‌ها را کاملا بپوشانید. در روز، 3 تا 4 بار روی آن آب داده و اجازه دهید آب اضافی، از زیر صافی خارج شود تا گندم‌ها جوانه‌ نقره‌ای بزنند. هنگامی که جوانه‌ها به اندازه یک بند انگشت شد، آنها را از چرخ‌گوشت رد کنید و در ظرف بزرگی در آب شناور نمایید.

پس از اینکه خوب آنها را با آب مخلوط کردید، در صافی بریزید و شیره آن را کاملا جدا سازید. شیره باید کاملا صاف باشد. اکنون می‌توانید آرد جوانه یا آرد سنگک را با آن مخلوط کنید تا مانند دوغ شود. سپس روی حرارت قرار دهید و مرتب با قاشق چوبی هم بزنید. اکنون هر ‌قدر می‌توانید‌ روی جوانه چرخ شده و صاف شده آب بریزید و فشار دهید تا هنگامی که شیره آن کاملا جدا شود. پس از صاف کردن اولیه، بهتر است این کار را دوبار دیگر تکرار کنید و آب به‌دست آمده را پس از هر بار سفت شدن سمنو، دوباره به آن بیفزایید.

در واقع هر زمان که می‌خواهد سفت شود، از آن آب به سمنو اضافه کنید تا ته نگیرد. هنگام غلیظ شدن بادام‌های با پوست را که کاملا شسته‌اید در آن بریزید. باز هم اگر در مدت پخت سفت شد، به مدت 2 بار آب اضافه نمایید و اجازه دهید باز غلیظ شود. در این صورت هم خوشرنگ‌تر و هم شیرین‌تر خواهد شد. مدت پخت معمولا حدود 15 تا 18 ساعت است. پس از سپری شدن این زمان، آن را روی حرارت بسیار ملایم، به مدت 4 تا 6 ساعت دم کنید. پس از آن، در ظرف بکشید و رویش را با خلال بادام و پسته تزئین نمایید.

یادآوری: تا قبل از دم کردن بهتر است سمنو مرتب هم زده شود.

* دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

زندگی آنلاین


ویدیو مرتبط :
سمنو آی سمنو مال پای 7سین سمنو امیرحسین مدرس