شهاب حسینی کم‌کار نمی‌شود!


  X  

شهاب حسینی کم‌کار نمی‌شود!

آی سینما/ از سال 89 که شهاب حسینی درباره کم‌کاری در سینما حرف زد. بسیاری از طرفدارانش به این موضوع واکنش نشان دادند، اما به نظر می‌رسد کارگردانان این‌حرف را بیشتر از طرفداران جدی گرفتند و به این بازیگر که ممکن است در آستانه خداحافظی از سینما باشد پیشنهادهای بیشتری می‌دهند. او همین امسال بازی در دو فیلم را به اتمام رسانده و در فیلم تازه اصغر فرهادی نیز حضور خواهد داشت.
حسینی در این فاصله که نزدیک به 5 سال می‌شود، در ده فیلم سینمایی دو فیلم کوتاه و دو سریال حاضر شده است. او اوایل امسال نیز از کم شدن انگیزه‌اش برای بازیگری سخن گفته، اما در روند فعالیت او، اصلا نمی‌توان نشانی از کم‌کار شدن یافت.
اسفند سال 89 بود که شهاب حسینی توجه به خانواده‌اش را دلیلی برای تمایلش به کم‌کار شدن در بازیگری دانست. او گفت بازیگری را حداقل برای 5 سال کنار می‌گذارد. اما در عمل چیز دیگری اتفاق افتاد و همانطور که بیشتر طرفداران او در دل آرزو می‌کردند، حسینی به حضور فعالش در سینما ادامه داد.
اگر به کارنامه کاری این بازیگر نگاهی بیاندازیم، او تا پیش از سال 89 در فیلم‌های قابل توجهی چون «سوپر استار» تهمینه میلانی، «درباره الی» اصغر فرهادی و «پرسه در مه» بهرام توکلی به ایفای نقش پرداخته است که همگی جزو آثار تحسین شده سینمای ایران هستند و از او بازیگری محبوب ساخته‌اند.
حسینی سال 89، پس از نمایش «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فجر، اعلام کرد که می‌خواهد بازیگری را برای مدتی کنار بگذارد و بیشتر وقتش را صرف خانواده کند: «حداقل برای 5 سال بازیگری را کنار می گذارم...وقتی نتوانم پدر و مادر و فرزندم را ببینم سیمرغ چه ارزشی دارد؟!» اما در عمل اتفاق دیگری افتاد.
شاید یکی از دیگر از دلایل این‌که حسینی درباره استراحت در بازیگری صحبت کرده است، حجم کاری او در فاصله سال‌های 88 تا 89 است. حسینی در این مدت، در کنار دو سریال «شوق پرواز» و «سرزمین کهن» بازی در فیلم‌های «حوالی اتوبان» سیاوش اسعدی، «پرسه در مه» بهرام توکلی، «سوت پایان» نیکی کریمی، «برف روی شیروانی داغ» محمدهادی کریمی، «خانه پدری» کیانوش عیاری و البته «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی را تجربه کرده بود.
اما بازیگر «درباره الی» با وجود این حجم‌کاری و حرف‌هایی که در جشنواره زد، باز هم پیشنهادهای بازیگری در فیلم‌های مختلفی را پذیرفت. حسینی در این سال‌ها تا کنون، در بیش از ده فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته، اولین تجربه کارگردانی‌اش را در «ساکن طبقه وسط» را پشت سر گذاشته و این روزها نیز تهیه‌کنندگی «خورشید نیمه شب» به کارگردانی یک فیلم‌ساز جوان به نام شبیر شیرازی را نیز بر عهده دارد که به صورت افتخاری در یکی از سکانس‌های آن به همراه رضا یزدانی حضور دارد.
در ادامه سه سال 90، 91 و 92 و حضور شهاب حسینی در فیلم‌های مختلف را از نظر می‌گذرانیم. حسینی، در سال 90 در فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» به کارگردانی منوچهر هادی حضور یافت و در همان سال در فیلم «من و زیبا» به کارگردانی فریدون حسن‌پور، نیز به ایفای نقش پرداخت. این بازیگر و کارگردان، همچنین در سال 91 بازی در سه فیلم شاخص را در کارنامه خود ثبت کرد که «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» پوران درخشنده، «حوض نقاشی» مازیار میری، «آشغال های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی هستند و برای بازی در «حوض نقاشی» جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از شانزدهمین جشن خانه سینما را نیز از آن خود کرد.
در سال 92 نیز درگیر ساخت اولین فیلم بلند خود، با فیلم‌نامه‌ای از محمدهادی کریمی شد. البته «ساکن طبقه وسط» با فروش متوسطی در گیشه روبرو شد و در نهایت این فیلم نتوانست توجه منتقدان را به خود جلب کند. حسینی در همان سال بازی در فیلم «پنج ستاره» به کارگردانی مهشید افشارزاده را نیز می‌پذیرد، فیلمی که بیشتر متعلق به سینمای بدنه است.
این بازیگر و کارگردان سینمای ایران همچنین، در سال 93 بازی در دو فیلم سینمایی دیگر را می‌پذیرد که «طعم شیرین خیال» به کارگردانی کمال تبریزی و «دوران عاشقی» ساخته علیرضا رئیسیان که فروش قابل قبولی را هم در گیشه کسب می‌کنند.
البته در کنار این دو فیلم سینمایی، او بازی در سریال «شهرزاد» را نیز بر عهده داشته که این روزها در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود.
مهرماه امسال، حسینی بازهم از کنار گذاشتن بازیگری حرف می‌زند و این‌که دیگر مثل گذشته انگیزه‌ای برای بازیگری ندارد و بیشترین دغدغه‌اش ساخت فیلم به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان است.
او که اوایل امسال مدیریت فرهنگی مجموعه شهرفرش را نیز پذیرفته و وعده حمایت از هنرمندان از سوی این مجموعه را داده بود، می‌گوید: «از دیدن خودم در جلوی دوربین خسته شده‌ام و بیشتر میل دارم نتیجه تفکر خودم را جلوی دوربین ببینم. به همین خاطر به کارگردانی روی آوردم و الان هم به تجربه تهیه‌کنندگی دست زده‌ام. در جهت این‌که بیشتر به‌خصوص از بچه‌های تازه‌کارتر در زمینه‌های کارگردانی و بازیگری بتوانم استفاده کنم. یعنی یک مقدار سینما را از این خزانه محدود و خالی بتوان نجات داد و آدم‌های بیشتری را به سینما پیشنهاد کرد.»
با این‌حال باز هم نمی‌توان ردپایی از کم‌کاری در روند بازیگری او پیدا کرد. حسینی از اواخر سال قبل تاکنون بازی در «سایه‌های موازی» به کارگردانی اصغر نعیمی را به پایان برده و «امتحان نهایی» ساخته عادل یراقی نیز فیلم دیگری با حضور اوست که فیلم‌برداری را از سرگذرانده است. حسینی که این روزها به عنوان تهیه‌کننده در «خورشید نیمه شب» حضور دارد در سکانسی همراه با رضا یزدانی در این فیلم نیز ظاهر می‌شود و طبق آخرین اخبار در کنار ترانه علیدوستی، بازی در فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی را نیز پذیرفته است.
به نظر می‌رسد سینمای ایران به وجود بازیگر توانمندی مثل او نیاز دارد و این ابراز تمایل برای کم‌کاری، تنها حسینی را به گزیده‌کاری بیشتری سوق می‌دهد، اما همچنان حضور این بازیگر محبوب در سینما پررنگ است و پایان عمر حرفه‌ای او از راه نرسیده و به این راحتی هم نخواهد رسید.


ویدیو مرتبط :
سر کار گذاشتن شهاب حسینی توسط آقای همسایه!!