سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امروز قوه مجریه بازنده بزرگ مراجع قضایی است/ اولین شرط توسعه اقتصادی، امنیت قضایی است


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، شصت و سومین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری شب گذشته با حضور علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و جمعی کثیری از وکلا در مجموعه 12 هزار نفری آزادی برگزار شد.

نجفی توانا در این مراسم اظهار داشت: روز 7 اسفند، روزی مقدس است چرا که شما وکلا به عنوان مدافعان حق و سربازارن عرصه عدالت قضایی و اجتماعی بعد از سال‌ها مجاهدت، ایستادگی و مقاومت موفق شدید استقلال قانونی خود را به عنوان یک نهاد مدنی به دست آورید.

وی با اشاره به حضور چشمگیر مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، گفت: علت جابه‌جایی زمانی برگزاری مراسم تقارن روز وکیل با انتخابات بود که خوشبختانه با ظهور یک حادثه دیگر و حضورر ملت در پای صندوق‌های رأی مواجه بودیم.

وی افزود: مردم با انتخاب خود زمینه‌ای را فراهم کردند که تصور می‌کنم پس از پسابرجام امکان توسعه فراهم شده و در جمع انتخاب شده‌ها برخی از وکلای دادگستری هم حضور دارند.

نجفی توانا ادامه داد: وجود نهاد وکالت در کشور تجلی جلب مشارکت مردم در اداره کشور است مشارکتی که شاخص آن مردم سالاری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: وکلا با اشراف به قانون، هرگونه تخلف را رصد کرده و با آن برخورد می‌کنند، حاکمیت در تعامل با وکلا و وکلا در تعامل با حاکمیت می‌توانند نظم را حاکم کنند نظمی که در کشور ما رنگ باخته و متاسفانه نظم‌گریزی افزایش یافته است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: کانون‌های وکلای ایران همواره ثابت کرده‌اند که در خدمت مردم و در مسیر اجرای عدالت گام بر می‌دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه وکلای جوان عمدتاً از لحاظ کار در مضیقه هستند و جوان‌های وکیل ما مشکلات عدیده‌ای در ایجاد دفتر، تأسیس مجموعه وکالتی و پرداخت هزینه‌های روزانه‌شان دارند.

نجفی توانا تصریح کرد: انتظار ما از دولت و قوه قضاییه این است که ما را به عنوان یک واقعیت قبول کنند و با ما مذاکره داشته باشند و کانون را نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان رفیق در فرایند عدالت قضایی قبول کنند.

وی به استقلال نهاد وکالت اشاره کرد و گفت: اگر نهاد وکالت وابسته باشد وکیل دادگستری حین و بعد از دفاع احساس امنیت نخواهد کرد بنابراین بدیهی‌ترین نیاز ما، نیاز به امنیت دفاعی است که اگر نباشد امکان دفاع از موکل وجود نخواهد داشت.

وی اولین شرط توسعه اقتصادی را امنیت قضایی عنوان کرد و گفت: این امر ممکن نیست مگر اینکه نهاد وکالت مستقل از حاکمیت و در چارچوب قانون حضور داشته باشد، ما نظارت قانونی را همیشه قبول داریم به شرطی که این نظارت شکل دخالت پیدا نکند.

نجفی‌توانا به تعامل با دستگاه قضا که در چند ماه گذشته شروع شده اشاره کرد و گفت: این تعامل نشانه های بارزی از پذیرش نهادهای وکالت را نشان می دهد و باید در مسیری به حرکت درآئیم که احترام به وکیل دادگستری همانند احترام به قاضی در زمانی که وکیل انجام وظیفه وکالت می کند را به عنوان یک واقعیت بپذیریم.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه دولت تاکنون حضور وکلا را بر نمی‌تابید، گفت: امروز قوه مجریه بازنده بزرگ مراجع قضایی است، زیرا حضور وکلای توانمند را بر نمی‌تابند، باید بپذیرند وکلا آماده هرگونه دفاع از دولت در محافل داخلی و خارجی هستند، قوه مقننه باید بپذیرد که اگر حقوقدانان ما نباشند امکان تصویب قوانین جامع وجود ندارد.

وی با اشاره به انعقاد چندین تفاهم‌نامه با قوه مجریه و قضاییه گفت: این تفاهم‌نامه‌ها به امضا رسید چرا که احساس کردند نهاد وکالت امکان اقدامات تخصصی را دارد.

نجفی توانا با بیان اینکه 50 درصد وکلا را جوان‌های زیر 40 سال تشکیل می‌دهند، گفت: انتظار می‌رود تا فضایی فراهم شود که این جوان‌ها که بخشی از آنها را قضات و کارمندان دادگستری تشکیل می‌دهند بتوانند در فضایی بهتر به کار وکالت بپردازند.

وی تصریح کرد: در روزهای پیش رو و شاید در ماه‌های پیش رو لایحه جامع وکالت را خواهیم دید که در مجلس مطرح خواهد شد، من از نمایندگان مجلس به ویژه آنهایی که با شعار قانونگرایی به ما اینگونه نوید دادند می‌خواهم که در رسیدگی به لوایح و رسیدگی به امور مملکت از قانون تبعیت کنند.

در این مراسم از دو تابلو فرش تمثال استاد ناصر کاتوزیان که توسط یکی از وکلا بافته شده بود، رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از وکلای پیشکسوت و وکلای ایثارگر تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/2EFFP0


ویدیو مرتبط :
فیلم ورود مراجع قضایی به دفتر روزنامه ایران برای بازداشت جوانفکر